کابوس قحطی روی سر 7 میلیون یمنی


گروه بين الملل :  به دنبال افزايش اعتراضات جهاني به محاصره ظالمانه يمن ، نماينده عربستان در سازمان ملل متحد از قصد ائتلاف متجاوز به يمن براي بازگشايي فرودگاه‌ها و بنادر تحت کنترل دولت مستعفي يمن خبر داد. ائتلاف متجاوز به يمن اعلام کرده اولين گام‌ها در اين راستا ظرف 24 ساعت آينده با بازگشايي تمامي‌بنادر در مناطق تحت کنترل دولت مستعفي يمن، از جمله «عدن»، «المکلا» و «المخا» برداشته خواهد شد. سازمان‌هاي حقوق بشري و همچنين مقامات سازمان ملل هشدار دادند که يمن به‌رغم دسترسي به کمک‌هاي اوليه با بزرگ‌ترين فاجعه گرسنگي در طي دهه‌هاي گذشته روبرو خواهد شد، چرا که در آنجا بيش از بيست ميليون نفر به کمک‌هاي انسان‌دوستانه نيازمند هستند. به گزارش گاردين ، در سايه تداوم حملات همه جانبه ائتلاف تحت فرماندهي سعوديها به يمن و محاصره زميني و هوايي و دريايي آن، هفت ميليون يمني در آستانه قحطي قرار گرفته‌اند.به گزارش روزنامه انگليسي گاردين، کودکان يمني به خاطر جلوگيري از رسيدن کمک‌هاي انساني به آنها، گرسنه هستند.
اين روزنامه افزود: بيش از 460 هزار کودک يمني از سوء تغذيه حاد رنج مي‌برند.به نوشته گاردين، حدود 7 ميليون يمني در آستانه قحطي قرار دارند و علاوه بر آن بيماري وبا نيز در اين کشور شيوع يافته است.اين روزنامه تصريح کرد: 45 درصد بيمارستانها يمن فقط کار مي‌کنند زيرا اکثر آنها به خاطر نبرد يا کمبود تجهيزات پزشکي يا حمله جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي به آنها بسته شده‌اند.دولت سعودي در قالب ائتلاف خود از سه سال پيش جنگ همه جانبه عليه يمن را به راه‌انداخت که تاکنون به کشته شدن بيش از هشت هزار نفر و زخمي‌شدن هزاران يمني ديگر، انهدام ساختار زيربنايي اين کشور، آوارگي ميليونها نفر و شيوع بيماري‌هاي واگير دار و قحطي در اين کشور منجر شده است.
شمار مبتلايان به وبا به حدي است که بيمارستانها و درمانگاههاي باقي مانده مملو از بيماران است و پزشکان مجبور شده‌اند تا در چادرهاي برپا شده يا حتي روي زمين به مداواي بيماران بپردازند.کميته بين المللي صليب سرخ درباره ابتلاي يک ميليون شهروندان يمني به بيماري وبا تا پايان سال جاري ميلادي هشدار داده است.
رئيس موسسه خيريه آکسفام نيز اخيرا اعلام کرد، جامعه بين‌المللي بايد ائتلاف عربي را براي بازگشايي بنادر يمن و لغو محاصره اين کشور متقاعد کند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، شين استيوسان، رئيس موسسه خيريه آکسفام اعلام کرد: محاصره يمن در حال حاضر نه تنها از ورود هرگونه کمک بشردوستانه به اين کشور جلوگيري مي‌کند بلکه باعث افزايش قيمت موادغذايي مي‌شود و اين امر تشديد وخامت اوضاع در يمن را به دنبال دارد. اگر اين محاصره ادامه يابد اين کشور به خصوص در مناطق روستايي بلافاصله دچار قحطي مي‌شود.اين مسئول موسسه خيريه آکسفام اعلام کرد: يمن شاهد بدترين بحران انساني در جهان است.
وي افزود: اين موسسه تمام تلاش خود را براي حمايت از مردم يمن انجام مي‌دهد. در حالي که با گذشت هر روز شرايط در يمن وخيم‌تر مي‌شود، جامعه بين‌المللي بايد يک راه حل سريع براي انتقال موادغذايي، سوخت و دارو به داخل اين کشور پيدا کند.
استيوسان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷ ميليون يمني از وخامت وضعيت موادغذايي رنج مي‌برند و مي‌توان گفت که يک چهارم جمعيت اين کشور به شدت گرسنه هستند.
تظاهرات گسترده يمني‌ها در محکوميت محاصره اين کشور
مردم يمن ديروز تظاهرات گسترده‌اي را در صنعا در مخالفت با محاصره اين کشور از سوي عربستان برگزار کردند.به گزارش پايگاه خبري العهد، مردم يمن صبح ديروز تظاهرات گسترده‌اي را در صنعا در مخالفت با بسته شدن تمامي‌گذرگاه‌هاي اين کشور از سوي ائتلاف متجاوز سعودي آغاز کردند.عربستان اخيرا تمامي‌بنادر و گذرگاه‌هاي يمن را بست، اقدامي‌که بحران انساني در اين کشور را وخيم‌تر کرده است.
تظاهرکنندگان تأکيد کردند که ادامه محاصره بر پافشاري مردم يمن به مقابله با متجاوزان مي‌افزايد.صالح الصماد، رئيس شوراي عالي سياسي يمن در اين تظاهرات گفت: ادامه جنايت‌هاي ائتلاف عربي عليه مردم ما ايجاب مي‌کند که پايداري و مقاوتمان را تقويت کنيم. گزينه درست براي نظام سعودي توقف جنگ و محاصره است. بعد از سه سال از محاصره مردم يمن قدرتشان افزايش يافته است.
وي افزود: ما همبستگي خود را با مردم لبنان اعلام مي‌کنيم. موضع خصمانه نظام سعودي در قبال لبنان به دليل موضع لبنان عليه اسرائيل است.
 وي گفت: تمامي‌مواضع ما در مقابله با ظلم از جمله 
شليک موشک به رياض و مابعد رياض مواضعي طبيعي است. 
دو سال درگيري نابرابر 
کشور يمن در فاجعه‌اي انساني قرار گرفته است. حدود دو سال است که جنگ در اين کشور حاکم است و شرايط براي مردم اين منطقه به طور روزافزوني نااميد کننده مي‌شود.
 اين کشور عربي خاورميانه مدتهاست که فقيرترين کشور منطقه است.
به گزارش دویچه وله، بر اساس شاخص توسعه انساني سازمان ملل متحد (HDI) که ميزان اميد به زندگي، تحصيلات و استانداردهاي زندگي را اندازه گيري مي‌کند، يمن در سال 2015 از اين نظر در جايگاه 168 از بين 188 کشور قرار داشت.
 از زمان شروع جنگ در اين کشور از ماه مارس سال 2015 شرايط همچنان در اين کشور تشديد شده است.
 بيش از 18 ميليون نفر در يمن به کمک‌هاي انساني نياز دارند و بسياري از آن‌ها هيچ گونه دسترسي به‌امکانات بهداشتي و آب تميز ندارند.جنگ داخلي در يمن با شروع بهار عربي در سال 2011 آغاز شد. معترضان طرفدار دموکراسي در يمن به خيابان‌ها آمدند تا رئيس جمهور علي عبدالله صالح را بعد از 33 سال سلطنت ساقط کنند. 
با توجه به بيکاري بالا و نارضايتي از دولت صالح اين کشور آماده براي تغيير بود. در نوامبر سال 2011 عبدالله صالح استعفاي خود را اعلام کرد. در ماه مارس سال 2015 عمليات نظامي‌عليه يمن به رهبري عربستان سعودي آغاز شد و کشورهاي امارات، کويت، بحرين، قطر، مراکش، سودان ، اردن و مصر هم در اين عمليات مشارکت کردند.ايالات متحده‌امريکا، انگليس و فرانسه نيز اين ائتلاف جنگي به رهبري آل سعود را تحت حمايت قرار دادند. هدف اين ائتلاف اين بود که دولت منصور‌هادي در يمن را در برابر حوثي‌ها حمايت کند. 
در جنگ فراموش شده يمن غير نظاميان بيشترين آسيب را ديدند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل تا اوايل سال 2017 بيش از 10 هزار نفر و حداقل 40 هزار نفر در اين جنگ مجروح شدند.از طريق حملات هوايي و محاصره دريايي عليه اين کشور مردم يمن در کشوري که بالغ بر 80 درصد مواد غذايي خود را بايد وارد کند يک قحطي و گرسنگي حاکم مي‌شود. سازمان ملل در اين باره هشدار مي‌دهد که اين مي‌تواند بزرگترين فاجعه گرسنگي و قحطي باشد که دنيا در چند دهه اخير تجربه کرده است. ذخاير بانک خون ملي در يمن به پايان مي‌رسد. در همين راستا شوراي امنيت سازمان ملل از ائتلاف نظامي‌به رهبري عربستان سعودي درخواست کرده است که به تحريم‌هاي هوايي و دريايي عليه اين کشور پايان دهد.