برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در نخستین «مجمع ملی سلامت» گفت: «افتخار می‌کنیم که تا امروز سیاست نتوانسته در بخش سلامت رخنه کرده و خدا کند هیچ وقت هم رخنه نکند و دعواهای حزبی و جناحی نداشته باشد. دولت یازدهم تلاش کرده وضع سلامت و درمان مردم بهتر شود و براساس آمارها در این دولت دارو 20 درصد و تجهیزات پزشکی خارجی 40 درصد ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد».
او با بیان اینکه سلامت اول از مسکن، غذا و هوا شروع می‌شود، عنوان کرد: «اگر خواهر یا بانوان ما در خیابان راه می‌روند و خدایی ناکرده آزار کلامی ببینند، این حرف در ذهن آنها اثر می‌‌گذارد و در روح و آرامش آنان مؤثر است. برخی گاز ماشینشان به بوق وصل است و مرتب بوق می‌‌زنند که این آزار‌دهندگی گوش در سلامت مؤثر است». 
روحانی به موضوع تعامل با جهان اشاره کرد و افزود: «اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌آید، روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌آید؛ نمی‌‌دانم این تقابل برای آنان چه چیزی آورده است، البته برای برخی نان آورده است». 
او گفت: «وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید، از کود و سم غیراستاندارد استفاده می‌کنید. کشوری که کود استاندارد دارد هم آن را به شما نمی‌دهد، کشوری که مشتری ندارد به شما کود می‌دهد البته برخی کشورها ساختار آنها برای تحریم‌‌ها ایجاد شده و اگر در جهان تحریم نباشد دکان این کشورها ورشکسته می‌شود».


ذهنشان نگران است، نگرانی تولید می‌کنند
رئیس‌جمهوری افزود: «برخی فکر می‌کنند هرچه قفل دروازه‌های کشور بیشتر باشد، امنیت و سلامت بیشتر است که این درست نیست. از استادان دانشگاه که برای مطالعه به خارج از کشور می‌روند یا از استادانی که به کشور می‌آیند باید نگران باشیم؟ یک عده هم خودشان و ذهنشان آشفته و نگران است و هم نگرانی تولید می‌کنند». 
روحانی ادامه داد: «آیا همه سرمایه‌‌گذاری را می‌توانیم انجام دهیم؟ البته من نمی‌خواهم به سال 92 برگردم؛ چون برخی به دلیل آمارهای آن دوره ناراحت می‌شوند که از قبل از این دولت بگوییم و می‌‌گویند همین آمارهای خودتان را بگویید، به دولت قبل چه کار دارید. وقتی آن دولت روی کار بود می‌‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌‌گفتند انتقاد نکنید، دولت تضعیف می‌شود و درحال‌حاضر می‌‌گویند چه کار دارید انتقاد می‌کنید؟». 
او گفت: «دولتی هستیم که می‌‌گوییم از سرمایه خارجی باید استفاده کرد، هرکه می‌گوید نه، راه دیگری برود، ما می‌گوییم اگر باید بیمارستان بزرگ درست شود و یک شریک خارجی هم در آن باشد درمان مردم درست‌تر انجام می‌شود، باید انجام شود. ما می‌‌گوییم ناوگان هوایی ما هواپیمایی جدید می‌خواهد و اگر ریل ما به لوکوموتیو نیاز دارد، باید خریداری کنیم. می‌‌گویند کهنه مصرف‌کردن افتخار است، ما اهل آن نیستم». 
روحانی افزود: «می‌‌گوییم باید تجهیزات نو بیاید و فناوری رشد کند و ارتباط ما با دنیا تقویت شود، البته روی اصول و اعتقاداتمان و ارزش‌هایمان ایستاده‌ایم و این برای ما مقدس است و آن را با کسی معامله نمی‌کنیم».
برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند
رئیس‌جمهوری افزود: «در آغاز دولت یازدهم مشکلات فراوانی داشتیم؛ به‌طوری‌که دارو در آن زمان کم بود، اما برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند و یادشان می‌رود آن وقت وضع دارو و درمان چگونه بود. یادشان می‌رود وضعیت دارو و درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چگونه بود؟ یادشان رفته بود برخی داروها و تجهیزات به دست ما نمی‌رسید».
او گفت: «از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سؤال کردم از ابتدای دولت وضعیت دارویی چگونه و چقدر گران شده است که پاسخ داد حداقل 20 درصد داروهای خارجی و 40 درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است، اما صداوسیما چرا این را نمی‌گوید؟ وقتی در جایی گوشت دو روز گران می‌شود، صداوسیما در خبر نخست به قصابی می‌رود و می‌پرسد گوشت چقدر گران شده است، اما اگر گوشت ارزان شود، این خبر را منتشر نمی‌کند یا در آخرین اخبارش می‌گوید».
روحانی عنوان کرد: «بزرگ‌ترین بودجه جاری به آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان و امنیت و مسائل رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد، اما بعضی‌‌ها فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است و بودجه عمرانی خیلی خوب است، البته بودجه عمرانی ضرورت دارد، اما بودجه جاری دولت به معنای آن است که خدمت به مردم بدهیم».
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ورزش برای ما حکم تشریفات را پیدا کرده است، یادآور شد: «به یاد دارم در حوزه علمیه قم اگر فردی در حجره‌اش صبح ورزش می‌کرد، می‌‌گفتند تقوای او کم است، باور کنید اگر طلبه می‌خواست ورزش کند، می‌گفتند از دین خارج شده یا اگر پنج دقیقه ورزش می‌‌کردند، می‌‌گفتند این فرد دیگر عالم نمی‌شود، باید دود چراغ بخورد، خب دود چراغ را شب بخورد اتفاقی نمی‌‌افتد».
اگر بعضی‌ها ناراحت نشوند
 می‌خواهیم سرمایه‌گذار خارجی بیاید
روحانی افزود: «اینکه چرا ورزش پیش نمی‌رود، برای این است که بدترین و بی‌‌ارزش‌‌ترین زنگ در مدارس ورزش است، فکر می‌‌کردیم بالاترین درس ریاضی است و معلم این درس جایگاه بالایی دارد و این دیدگاه را به ورزش نداشتیم، درصورتی‌که ورزش مهم است و از مدارس باید شروع شود، وقتی زنگ ورزش بی‌‌ارزش می‌شود در سن بالا کمر درد و چاقی به سراغ مردم می‌آید».
او ادامه داد: «در بحث سلامت مردم همه ارگان‌‌ها سهیم هستند و باید دست به دست هم دهیم. در مجمع ملی سلامت می‌خواهیم همه بیایند، اگر بعضی‌‌ها ناراحت نشوند، سرمایه خارجی هم بیاید. ما در این دولت حرکت خوبی شروع کرده‌ایم که تا پایان دولت 21‌هزار تخت بیمارستانی ایجاد خواهد شد».
او ادامه داد: در سال 94 و 95 سال سختی داشتیم و این سختی به بخش سلامت نیز رسید. در سال 93 و 94 ماه‌هایی بود که نفت 25 دلار فروش رفت و درحال‌حاضر نیز به 50 دلار رسیده است و این یعنی نسبت به 108 و 112 دلار از نصف هم کمتر است. ما صندوق توسعه ملی را برای روز مبادا درست کردیم؛ درحالی‌که در روز مبادا به ما گفتند پول بریزید، 20 درصد از درآمد سال 93 و 94 را به صندوق ریختیم و امسال نیز مجلس می‌‌گوید 30 درصد بریزید، اصلا همه آن را در صندوق بریزید، ما هم در صندوق کنار آنها برویم».
بگذارید مردم نشاط داشته باشند
حسن روحانی گفت: «یک روزنامه یا یک ثانیه صداوسیما را پیدا کنید که این را نقد کرده باشد، مشکل اگر در طرح سلامت باشد، باید صندوق کمک کند، ما این پول را نگذاشته‌‌ایم که تماشا کنیم و برای امروز که روز مباداست. بعضی‌‌ها وقت مشکل که می‌شود، می‌گویند رئیس‌جمهوری و دولت مسئول است، البته درست می‌گویند حق با مردم است؛ اما همه ازجمله مجلس و دستگاه‌های دیگر باید کمک کنند. ببینید عربستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و بقیه کشورهای منطقه چقدر از ذخایر خود استفاده کرده‌اند، ما به جای استفاده اینها، پول به صندوق ریختیم و شرایط ما آسان نبوده است».
روحانی افزود: «پس‌فردا عید است، بگذارید مردم نشاط داشته باشند، اگر یک ذره مردم نشاط داشته باشند، ناراحت می‌شویم، چطور هرچه گریه کنند، حلال است؛ اما یک ذره بخندند حرام است؟ بگذارید جامعه و جوانان نشاط داشته باشند، بدون نشاط نمی‌شود به آینده فکر کرد و سلامت جسم و روح بدون نشاط امکان‌پذیر نیست. مردم را مأیوس نکنید، دروغ نگویید، مردم را نسبت به آینده کشور و نظام مأیوس نکنید، ما آینده خوبی خواهیم داشت».
از سال 92 به فکر خوزستان بودیم
او گفت: «امروز معضل محیط ‌زیست در خوزستان و ریزگردها در این شهر چه مشکلاتی برای مردم مرزبان و فهیم ما ایجاد کرده است؟ این باید حل شود. ما باید به دنبال آن برویم، وقتی آب تالاب را قطع می‌کنید، تالاب خشک و تبدیل به ریزگرد می‌شود. وقتی بخشی از کشاورزی متوقف شده و ما حقابه اینجا را ندادیم و خشک شده، این‌طور می‌شود، وقتی ما حقابه نمی‌دهیم، مسئول هستیم».
رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «برخی می‌گویند درحال‌حاضر که خوزستان خاک شده است، به فکر افتاده‌اید؟ این‌طور نیست ما از سال 92 به فکر بودیم، گروه ملی مبارزه با ریزگرد را در سال 92 تشکیل دادیم و تصمیم‌گیری برای تالاب هورالعظیم را از سال 92 آغاز کردیم. اگر این کارها نشده بود، ببینید چه می‌شد».