پیش‌نویس نقشه راه معدن به کمیسیون صنایع مجلس رفت؛

گروه صنعت- پیش‌نویس نقشه راه معدن به کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد. بسیاری از مسایلی که فعالان معدنی و صنایع معدنی با آن سرو کار دارند یا دغدغه آنهاست در این نقشه راه گنجانده می‌شود و اموری همچون تعیین عوارض،‌ حقوق دولتی و ... مشخص خواهد شد تا راهکارهای مناسبی برای توسعه ارائه و به اجرا گذاشته شود.
موضوعی که هم‌اکنون به‌دلیل حاکم شدن شرایط تحریمی، معدنکاران را به سمت روش‌های سنتی و دستی سوق داده و موجبات افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده را به همراه داشته است. بنابراین آنچه مسلم است استفاده از نقشه راه در این بخش ضمن برخورداری از دانش متخصصان داخلی، زمینه افزایش بهره‌وری معادن را فراهم خواهد آورد.
به گفته کارشناسان پهنه محدوده‌های معدنی در ایران از تنوع بالایی برخوردار است و به همین دلیل برای بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از آنها لازم است تا تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد. از سوی دیگر نبود تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز در این حوزه باعث شده فعالان معدنی همواره مشکلاتی را درخصوص بهره‌برداری و استخراج از معادن پیش روی خود داشته باشند.
همچنین امکان بهره‌برداری و استخراج عظیم صنعتی از بسیاری از پهنه‌های معدنی که در کشور وجود دارند، وجود ندارد. در واقع این پهنه‌های معدنی که ارتفاع رگه‌ها در آنها محدود است، امکان بهره‌برداری از آنها با دستگاه‌های فوق‌مدرن و روبات‌ها وجود ندارد از این‌رو در حال حاضر معدنکاران به روشی دستی که به آن پیکور نیز می‌گویند، به استخراج از این معادن مشغول هستند و همین امر باعث شده قیمت تمام‌شده این مواد معدنی افزایش پیدا کند اما در این راستا می‌توان با تکیه بر مهندسان ایرانی که از دانش فنی لازم برخوردار هستند و با همکاری دانشگاه‌ها و سازمان نظام‌مهندسی، زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های پیکور و بهره‌برداری از آنها را فراهم کرد و با سرعت بخشیدن به برداشت از این پهنه با پایین آوردن قیمت تمام‌شده محصول، امکان رقابت را با کشورهای رگه‌های بزرگ داشته و زمینه رقابت برای آنهایی که برداشت‌های فوق‌سنگین انجام می‌دهند را به وجود آوریم.


تعیین چارچوب برای قراردادهای بین‌المللی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص با اشاره به ارائه پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: در نظر داریم چارچوبی برای قراردادهای بین‌المللی مشخص کنیم تا الگوی IPC را در زمینه معادن پیاده کنیم.
به گزارش مهر، محمد شریعتمداری در نشست با فراکسیون معدن و صنایع معدنی و رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط برای توسعه معدنی مهیا نیست. با این حال وزارتخانه برای اجرای دستور مجلس شورای اسلامی و تعیین اولویت‌های معدنی لیستی تهیه کرده است که اعتقاد داریم این لیست باید بر اساس سند آمایش سرزمینی تهیه می‌شد.
وی با اشاره به پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی افزود: دو هفته گذشته پیش‌نویسی از نقشه راه معدن و صنایع معدنی برای چهار سال آینده در ۹ فصل به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شد تا نظرات نمایندگان در این زمینه جمع‌آوری و نهایی شود.
شریعتمداری از بررسی لایحه‌ای در زمینه معادن و مغایرت‌های آن در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: لایحه یادشده به کمیسیون فرعی دولت ارجاع داده شد تا نظرات در آنجا جمع‌آوری و در اولین فرصت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود اما انتظار داریم با همکاری مجلس تا پایان سال‌جاری این لایحه نهایی تا قانون معدن دارای مشخصات لازم باشد.
در بخش اکتشاف باید کارهای بزرگی در کشور انجام شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: در بخش اکتشاف باید کارهای بزرگی در کشور انجام شود تا شاهد ایجاد صنایع فولادی در بخش‌های مختلف کشور نباشیم بنابراین ابتدا لازم است روش کار اکتشاف را تغییر دهیم. باید اکتشاف از حالت سنتی خارج شود و تولید برای صادرات انجام شود نه آنکه تنها با خام‌فروشی، درآمدزایی کنیم.
وی همچنین افزود: در نظر داریم چارچوبی برای قراردادهای بین‌المللی مشخص کنیم تا بتوانیم در عرض دو ماه آینده سرمایه‌های خارجی را برای حضور در کشور پیگیری و به نوعی می‌توانیم همان الگوی IPC در زمینه معادن را پیاده کنیم.
شریعتمداری با اشاره به وضعیت معادن کوچک در کشور ادامه داد: باید وضعیت معادن کوچک اصلاح شود و تا آن زمان انتظار می‌رود معادن بزرگ از این معادن مراقبت و به عبارتی پدری کنند، اخیرا با ۷۰ نفر از مسوولان برای برنامه داشتن در بخش معادن کوچک جلساتی داشتیم. وی گفت: هم‌اکنون پنج هزار و ۹۰۰ واحد فعال معدنی داریم.