اتحاد واشنگتن- مسکو برای حل مشکلات جهان

رییس‌جمهور ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر تاکید کرده ‌است داشتن روابط مثبت با روسیه چیز خوبی است و مسکو می‌تواند کمک زیادی به حل بحران‌ها پیرامون کره‌شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم کند‌.
دونالد ترامپ در واپسین روزهای سفر دو هفته‌ای خود به آسیا، در ‌هانوی به‌سر می‌بـرد‌. او دیروز در توئیتر، به همه نفرت‌پراکن‌ها و نادان‌ها، که از تلاش‌های او برای برقرای روابط بهتر با روسیه و - به‌طور مشخص- ولادیمیر پوتین انتقاد می‌کنند، تاخت‌.
ترامپ نوشته است: چه زمانی همه نفرت‌پراکن‌ها و نادان‌هایی درک خواهند کرد، داشتن روابط خوب با روسیه، چیز خوبی ا‌ست و نه یک چیز بد‌. رییس‌جمهور ایالات متحده افزود: می‌خواهم مشکل کره‌شمالی، سوریه، اوکراین و تروریسم را حل‌وفصل کنم و روسیه می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد‌.
دونالد ترامپ در پست توئیتری دیگری، مجددا به رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات، هیلاری کلینتون، اشاره کرده و پرسیده‌ است آیا رسانه‌های خبرهای جعلی به‌یاد می‌آورند در زمان وزارت خارجه هیلاری کلینتون، او از روسیه تقاضا می‌کرد که دوست ما باشد‌. ترامپ افزود که باراک اوباما نیز تلاش‌های مشابهی را در پیش گرفته بود اما ایجاد جذابیت و کشش مشترک میان او و پوتین صفر بود‌.


در حاشیه اجلاس سران سازمان اپک در ویتنام، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ ملاقات کوتاهی داشتند‌. پیش‌تر رییس‌جمهور آمریکا این احتمال را مطرح کرده بود که با همتای روس خود در جریان اجلاس اپک دیداری داشته باشد‌ اما کاخ سفید چند روز بعد گفت به دلیل جدول کاری دیدار مشخص و خصوصی میان دو طرف برنامه‌ریزی نشده‌ است‌.
با این وجود ملاقات‌های کوتاهی که میان ترامپ و پوتین صورت گرفته هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته ‌است‌. ترامپ روز شنبه، پیش از پست‌های تازه در توئیتر، گفته بود سخنان همتای روس خود مبنی بر تکذیب اتهام دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آمریکا را باور می‌کند‌. در حال حاضر اتهام‌ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال پیش، محور تحقیقاتی گسترده در آمریکاست‌. رییس‌جمهور آمریکا گفت، اظهارات همتای روس خود مبنی بر انکار مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را باور می‌کند و به نظرش این اتهام، توهین بزرگی به روسیه است‌.
دونالد ترامپ همچنین ارزیابی‌های مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا را در مورد اینکه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مداخله داشته را با انگیزه‌های سیاسی دانست که توانایی‌ وی را در همکاری با رهبران خارجی زیر سوال می‌برد‌. ترامپ در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر‌ هانوی، ویتنام و در پی دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست اپک گفت: پوتین باز هم تاکید کرد که کشورش هیچ مداخله‌ای در انتخابات آمریکا نداشته و آنچه که ما می‌گوییم، انجام نداده است‌.
رییس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا صحبت‌های پوتین را باور می‌کند، گفت: زمانی که به من گفت هیچ نقشی در مداخله انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نداشته، او را باور کردم‌. نمی‌توانم با او درگیر شوم‌. بیشتر می‌خواهم به مساله سوریه و همچنین اوکراین در گفت‌وگوهایم با او بپردازم‌.
وی ادامه داد: پوتین هر وقت مرا می‌بیند به من می‌گوید که این کار را نکرده و من به گفته‌های او باور دارم‌. ترامپ همچنین ادامه داد: فکر می‌کنم پوتین بابت گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته میلادی آمریکا، ناراضی است‌. به نظرم این توهین بزرگی برای پوتین است و چیز خوبی برای آمریکا نیست‌.
در همین حال، سناتور جان مک‌کین اظهارنظرهای دونالد ترامپ را در مورد مساله دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا مورد انتقاد قرار داد و گفت: زمانی که پوتین دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را انکار کرد، ترامپ گفت که به صداقت ولادیمیر پوتین باور دارد و تاکید کرد که امیدوار است با روسیه در مورد سوریه همکاری خوبی داشته باشد‌.
مک‌کین ادامه داد: هیچ ارتباط اصولی میان آمریکا با روسیه در مورد رژیم اسد وجود ندارد‌. این مساله همچنان بزرگ‌ترین مانع برای یک راه‌حل سیاسی که به جنگ داخلی سوریه پایان دهد، است‌. ولادیمیر پوتین اصلا به دنبال منافع آمریکا نیست‌. باور حرف‌های پوتین نه تنها ساده نیست بلکه امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد‌.
روسیه بارها اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است‌. پوتین شنبه گذشته گفت که روابط میان پل مانافورت، رییس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، ساخته ذهن مخالفان ترامپ است‌. وی اتهام تبلیغات سیاسی رسانه‌های روسیه به نفع ترامپ را نیز رد کرد و گفت سندی وجود ندارد که ثابت کند رسانه‌های روسی در انتخابات و تبلیغات کمپین‌ها دخالت داشته‌اند‌.
میانجیگری در مناقشه دریای چین جنوبی
ترامپ دیروز نیز گفت که به دنبال میانجی‌گری در زمینه مناقشه موجود بر سر مدعیان مالکیت دریای چین جنوبی است که چین و ویتنام جزیی از این مدعیان هستند‌. وی در آغاز نشست در ‌هانوی با رییس‌جمهور ویتنام گفت: اگر بتوانم به عنوان میانجیگر عمل کنم، اجازه دهید این کار را انجام دهم‌. رییس‌جمهور آمریکا همچنین اذعان کرد که موضع چین درباره مساله دریای چین جنوبی خود یک مشکل است‌. وی گفت: من یک میانجی‌گر خوب هستم‌. وی همچنین گفت که چین برای حل تنش‌ها بر سر کره‌شمالی کمک می‌کند و ادامه داد که امیدوار است که روسیه نیز چنین کاری انجام دهد‌.
علاوه بر موضوع انتخابات ایالات متحده، روسای‌جمهور روسیه و آمریکا از بیانیه‌ای مشترک در مورد سوریه نیز خبر داده و گفتند بر سر نیاز به یافتن راه‌حلی سیاسی هم‌عقیده‌ هستند‌.
تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که در حال حاضر در هفتمین سال پیاپی قرار دارد، تاکنون نتیجه‌ای نداشته ‌است‌. با این حال مذاکراتی میان حامیان اصلی بشار اسد؛ روسیه و ایران، و نیز ترکیه، حامی شماری از مخالفان جریان دارد که به ایجاد مناطق کاهش خشونت انجامیده‌ است‌. سازمان ملل نیز در تلاش برای بازگرداندن طرف‌ها به مذاکرات ژنو است‌. بیش از ۳۲۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته‌ شده‌اند‌. نیمی از جمعیت کشور آواره و بخش‌های گسترده‌ای از مراکز شهری و زیرساخت‌های روسیه نیز نابود شده‌ است‌.
سفر طولانی رییس‌جمهور آمریکا به آسیا، با پرواز از ‌هاوایی به ژاپن آغاز شد‌. او سپس به کره‌جنوبی و چین رفت‌. پس از ویتنام نیز به فیلیپین خواهد رفت‌. پیشاپیش این سفر مشخص بود که دو موضوع محورهای اصلی آن را تشکیل خواهند داد: بحران در شبه‌جزیره کره، آزمایش‌های نظامی و اتمی کره‌شمالی و تلاش‌ها برای افزایش فشارها بر پیونگ‌یانگ و همچنین روابط تجاری و بازرگانی آمریکا با کشورهای آسیایی و نیز با پیمان‌های چندملیتی میان شمال‌ و جنوب‌شرق آسیا و شماری از دیگر کشورها‌.
ترامپ: چین تحریم‌های کره‌شمالی را گسترش می‌دهد
قبل از آغاز پرواز از‌ هانوی به مانیل، رییس‌جمهور آمریکا توئیتر جدیدی منتشر کرد‌. بر این اساس رییس‌جمهور چین با گسترش تحریم‌های کره‌شمالی موافقت کرده است‌. رییس‌جمهور آمریکا در پایان اجلاس اپک که در شهر دانانگ ویتنام برگزار شد همچنین در توئیتر نوشت که شی جین‌پینگ می‌خواهد کره‌شمالی را غیرهسته‌ای سازد‌. ترامپ که پیشتر به چین سفر کرده بود از رهبران این کشور خواستار سرعت عمل بیشتر و موثر‌تر از هر کس دیگری در حل مشکل شده بود‌. کره‌شمالی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر چند‌بار اقدام به آزمایش هسته‌ای و موشکی کرده که به تشنج فضای سیاسی و تند‌تر شدن لحن هر دو طرف منجر شده است‌.
ادبیات تند طرفین
دونالد ترامپ دیروز یک گام جلوتر رفت و نوشت هیچگاه کیم را کوچولو و خپل خطاب نخواهم کرد‌. رییس‌جمهور آمریکا نوشت: چرا باید کیم جون اون به من توهین بکند و مرا پیر خطاب کند‌. در حالی که من هیچگاه به او کوچولو و خپل نگفته ‌باشم؟‌ دونالد ترامپ همچنین در توئیتر خود نوشت: تلاش می‌کنم دوست او باشم، شاید روزی هم چنین اتفاقی بیفتد‌. این توئیت‌ها عکس‌العمل ترامپ در مقابل مطالب منتشر شده در رسانه‌های دولتی در کره‌شمالی است که او را جنگ‌طلب و دیوانه پیر خطاب کرده بودند‌.
فیلیپین، آخرین مقصد آسیایی ترامپ
آخرین مقصد سفر آسیایی ترامپ فیلیپین خواهد بود‌. دیروز سران ۲۰ کشور به دعوت رودریگو دوترته، رییس‌جمهور مناقشه‌برانگیز فیلیپین در کنفرانس آسه‌آن شرکت کردند‌. در کنفرانس آسه‌آن در کنار رهبران آمریکا، چین، روسیه و ژاپن دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش نیز حضور داشتند‌. میزبان کنفرانس مانیل، رییس‌جمهور فیلیپین است که سیاست‌های خونین مبارزه با مواد مخدر و حقوق بشری‌اش با انتقاد‌‌های فراوانی روبه‌رو است‌.
از طرفی با وجود اظهارات جدید دونالد ترامپ مبنی بر باور داشتن صحت اظهارات ولادیمیر پوتین درباره مداخله نکردن در انتخابات آمریکا، مدیر سیا گفت، از ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات 2016 دفاع می‌کند‌. پامپئو در اظهاراتش گفت، همواره از ارزیابی جامعه اطلاعاتی با عنوان ارزیابی فعالیت‌های روسیه و انگیزه‌های آن در انتخابات اخیر آمریکا حمایت می‌کند‌. این ارزیابی اطلاعاتی پیرامون مداخله روسیه در انتخابات تغییر نکرده است‌.