تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات‌؛

نحوه تعرفه‌گذاری مدل غیرحجمی سرویس اینترنت ثابت در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد.
محمدجواد آذری‌جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پس از دو ماه کار فشرده و انجام مطالعات اقتصادی و مذاکرات با اپراتورها و نیز جمع‌بندی نظرات کاربران، در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، مدل غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت به تصویب رسید.
وزیر ارتباطات با اعلام خبر تصویب مدل اینترنت غیرحجمی برای کاربران اینترنت ثابت، اعلام جزییات بیشتر را به چند روز آینده موکول کرد.
محمد‌جواد آذری‌جهرمی بار دیگر مانند همیشه از طریق صفحه اجتماعی خود اقدام به انتشار خبری با موضوع «اینترنت غیرحجمی» کرد که خودش در دولت گذشته و در قامت معاون وزیر جلوی اجرای آن را برای بررسی‌های بیشتر گرفته بود.


وزارت ارتباطات دوره گذشته این مدل را مصوب کرده بود که اعتراض کاربران اینترنتی کشور را به دنبال داشت و آذری‌جهرمی در آستانه رای اعتماد، اعلام کرد که این مدل را برای رفاه هر چه بیشتر کاربران اینترنتی به زودی به سرانجام می‌رساند.
غیرحجمی کردن تعرفه اینترنت ثابت در کشور از وعده‌های بزرگ محمدجواد آذری‌جهرمی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که ظاهرا در حال تحقق یافتن است. در این طرح ظاهرا قرار است مدل محاسبه هزینه‌های اینترنت ثابت از مدل فعلی که بر مبنای میزان حجم مصرف شده است به مدل غیرحجمی و مبتنی بر سرعت بالاتر تغییر یابد.
اینترنت حجمی و غیرحجمی چیست‌‌
تبدیل اینترنت ثابت حجمی به غیرحجمی با مصرف منصفانه پیش از این توسط محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم‌ پیشنهاد شده بود که مدل ارائه شده با انتقاداتی از طرف کاربران روبه‌رو شد. به همین دلیل مقرر شد با بررسی نظر کاربران و همچنین نظرات کارشناسی، این طرح با تعرفه‌های دیگری جایگزین شود که ظاهرا در حال حاضر طرح جدید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات رسیده است و باید دید تعرفه‌های کنونی تا چه اندازه به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد.
تاکنون مدل فروش حجمی اینترنت برای کاربران گران تمام می‌شد. از نظر یک فاکتور مهم، سرویس‌های اینترنتی را می‌توان به دو دسته‌بندی محدود و نامحدود تقسیم کرد. در سرویس‌های نامحدود، هیچ محدودیتی از لحاظ اطلاعات رد و بدل شده وجود ندارد، در حالی که در سرویس‌های محدود باید حواس‌تان به داده تبادل شده جمع باشد. در صورت ارسال و دریافت فایل تا حد مجاز، دیگر قادر به انجام این کارها نخواهید بود و باید با پرداخت هزینه، باز هم حجم بخرید. سرویس‌های محدود، خود از یک نظر به دو دسته‌بندی حجمی و غیر‌حجمی تقسیم می‌شوند.
سرویس‌های حجمی دارای حجم مشخصی بوده و در سرعت و مدت زمان معین ارائه می‌شوند. اگر مشترک روی سرویس‌های حجمی قرار داشته باشد سرعت دسترسی به اینترنت او ممکن است بسته به توان خط تلفنش کمتر از سرعت اسمی سرویس باشد. به عنوان نمونه، حین خرید یک سرویس دارای سرعت یک مگابایت واقعا به این سرعت دست پیدا نکند.
از طرفی دیگر سرویس‌های غیر حجمی که تقریبا جدید به حساب می‌آیند، برای نخستین بار توسط سازمان رگولاتوری، سرویس‌هایی تحت این عنوان معین شده وISP‌ها موظف به ارائه آنها شدند.
موضوع اصلی آنها تفکیک استفاده از آی‌پی‌های داخلی با خارج است. سرویس‌های غیر حجمی در چهار سطح سرعتی ۱، ۲، ۴ و ۸ مگابیت برثانیه تعیین شده‌اند و دلیل نام‌گذاری متفاوت آنها، تفاوتی است که با سرویس‌های حجمی دارند، هر چند هر دوی آنها محدود هستند.
نکته بسیار بسیار مهم درباره سرویس‌های غیر حجمی این است که ارائه‌دهنده باید سرعت اسمی عنوان شده در نام طرح را به مشتری ارائه کند. از طرفی دیگر مشترک پس از اتمام حجم قبل از اتمام دوره، باید با پرداخت مبلغ 1500‌ تومان به ازای هر گیگ، حجم مورد نیاز خود را خریداری کند.
اینترنت غیرحجمی برای موبایل نیست
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دراین خصوص با بیان اینکه مصوبه «اینترنت غیرحجمی» مربوط به تلفن ‌همراه نمی‌شود، گفت: در زمینه خدمات همراه براساس پولی که مشترک پرداخت می‌کند جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم اما در خدمات ثابت وضع‌مان خوب نیست.
حسین فلاح جوشقانی در تشریح مدل «اینترنت غیرحجمی» برای سرویس‌های ثابت اظهار کرد: از این پس براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خدمات اینترنت ثابت (اتصال از طریق سیم مسی یا فیبرنوری) فارغ از حجم مصرفی و براساس زمان محاسبه می‌شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه مصوبه اخیر ارتباطی به خدمات همراه ندارد و تنها شامل مشترکین حوزه ثابت می‌شود، گفت: این تصمیم براساس مطالعاتی که روی بازار کشورمان و بازار کشورهای دیگر داشتیم، اتخاذ شد و دلیل ورودمان به این موضوع هم این بود که وضعیت‌مان در حوزه خدمات ثابت مطلوب نبود.
وی افزود: با توجه به اینکه در تمام دنیا خدمات اینترنت اپراتورهای همراه به صورت حجمی ارائه می‌شود و از نظر فنی هم امکان ارائه به صورت غیرحجمی را ندارند، ما هم در مصوبه اخیر اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ثابت را مدنظر قرار دادیم.
البته مصوباتی پیش از این برای خدمات اپراتورهای تلفن‌همراه تعیین شده بود که امکان رقابت در قالب آن مصوبه را با اپراتورهای ثابت دارند.
معاون وزیر ارتباطات خاطر‌نشان کرد: در حوزه خدمات ثابت، در همه جای دنیا مدل‌های غیرحجمی تعریف شده است و مردم پرداخت هزینه را برای اتصالی دارند‌ انجام می‌دهند.
وی خاطر‌نشان کرد: باید به استحضار برسانم که در زمینه خدمات اپراتورهای همراه و تعرفه آنها، بر اساس پارامترهای سنجشی که در دنیا وجود دارد، جزو 10 کشور اول دنیا هستیم اما در حوزه ثابت وضعیت‌مان چندان خوب نبود. مردم راغب به خدمات ثابت نبودند. لذا با این تصمیم به سمت تحریک تقاضا رفتیم تا مردم منفعت بیشتری ببرند.