برجام بهم بخورد، جهان را حيرت‌زده مي‌کنيم


رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که برجام برای همه طرف‌ها مفید است تأکید کرد: برجام برای ما، جامعه بین‌الملل و استحکام بخشیدن به ان پی تی مهم است. اگر برجام بهم بخورد هیچ کنوانسیونی نمی‌تواند از استحکام لازم برخوردار باشد. امیدواریم این اتفاق پیش نیاید. ولی اگر برجام بهم بخورد ما آنها را حیرت‌زده خواهیم کرد.
علی‌اکبر صالحی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران گفت: در حال حاضر در امر رادیوداروها قدم‌های بلندی را برمی‌داریم. مسئولان به خوبی کار را پیش می‌برند. خوشبختانه در بحث جی ام پی کار ساختمانی و طراحی‌ها آغاز شده است. این کار، کار بزرگی است و قریب به 60 میلیون یورو هزینه دارد که امیدواریم در 4 سال آینده تکمیل شود و ما در عرصه رادیودارو در چارچوب (جی ام پی) بتوانیم در غرب آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی به امضای پیمان ان پی تی توسط ایران اشاره کرد و افزود: پس از مرور روند تحول علوم و فناوری هسته‌ای، متوجه شدم برای اینکه وارد عرصه فناوری هسته‌ای شویم با فشار آمریکا باید ان پی تی را امضا می‌کردیم؛ با این وجود مسئولان وقت سازمان بسیار زیبا حرکت کرده بودند. به این صورت که همه صنعت هسته‌ای را در نظر گرفته بودند نه فقط ساخت نیروگاه بلکه تأمین نیازهای آن را هم دیده بودند. صالحی افزود: پیش‌بینی شده بود که اگر نیروگاهی می‌خرند نیروی انسانی لازم و دیگر الزامات از جمله سوخت آن را نیز تأمین کنند تا در ارتباط با ادامه حیات نیروگاه اگر نگویم خودکفا، خوداتکا باشیم. نمی‌شود نیروگاه داشت و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرد و نسبت به سوخت آن بی‌توجه بود. این پیش‌بینی‌ها همه جای تقدیر دارد.
صالحی سپس در زمینه فرایند اکتشاف در سازمان گفت: از سال 88 که افتخار حضور در سازمان پیدا کردم با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری گرفتیم، توانستیم جستجوی هوایی را انجام دهیم و امکاناتی را از خارج وارد کنیم. آن هم به سختی. زیرا اجازه تامین آن داده نمی‌شد. هلی‌کوپترهایی وارد شد. الان قریب به 73 تا 74 درصد برداشت هوایی از خاک ایران انجام شده است. این رقم با نسبت 20 درصدی که حداکثر قبل از انقلاب انجام شده بود قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه تحلیل تصاویر را هم خودمان انجام می‌دهیم. در اکتشاف برداشت تصاویر یک بحث و تحلیل آن بحثی دیگری است. الان شرکتی داریم که در این زمینه ارائه خدمات می‌دهد. وی به مقایسه شرایط پیشین با وضعیت امروز کشور در این حوزه پرداخت و گفت: قبلاً در شرایطی بودیم که اگر می‌خواستیم کاری انجام دهیم لاجرم باید سریع انجام می‌دادیم و خیلی زمان نداشتیم. الان زمانی است که می‌توانیم به صورت منطقی جلو برویم. به عنوان مثال در زمینه سانتریفیوژ از ابتدای خلق فکر ساخت یک سانتریفیوژ جدید تا زمان تولید آن به 8 سال زمان نیاز است و ما هم داریم همین مسیر را طی می‌کنیم و خوشبختانه توفیق زیادی هم نصیب‌مان شده است. الان با چین و کشورهای دیگر مذاکره می‌کنیم. البته این کشورها یک سری شرایطی مثل پیوستن به یک سری کنوانسیون‌ها، ایمنی و ... دارند و ما خیلی شتابی برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم. از این رو با  تأمل جلو می‌رویم. صالحی در زمینه ساخت 2 نیروگاه جدید گفت: 2 نیروگاه را در حال احداث داریم. یعنی 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید انجام دهیم. به خاطر شرایط آب و هوایی نیروگاه‌های بزرگ را باید در جنوب و یا در شمال ایجاد کنیم. ولی نیروگاه‌های کوچک را می‌توانیم در محل مصرف ایجاد کنیم. وی درباره ذهنیتی که افکار عمومی از انرژی هسته‌ای دارند اظهار کرد: متأسفانه تصور اذهان عمومی از انرژی هسته‌ای غالباً موضوعاتی نظیر سانتریفیوژ و غنی‌سازی است، در حالی که صنعت هسته‌ای کاربردهای دیگری در کشاورزی، صنعت و سلامت نیز دارد. چنانچه در حال حاضر دست اندرکار احداث یک بیمارستان هسته‌ای هستیم. این هم یک صنعت است و هم دانش که هم عرضه خدمات در سلامت دارد و هم برداشت و استفاده علمی خواهد داشت. 95 درصد از کارهای قراردادی آن به اتمام رسیده است و تنها بخش مربوط به ضمانت بانکی آن با کشور اتریش باقی مانده که در حال انجام آن هستیم. ان شاء ا... شاهد بیمارستانی مدرن در غرب آسیا خواهیم بود. رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بحث مذاکرات هسته‌ای گفت: در بحث مذاکرات این توجه را داشتیم که ممکن بود آنها زیر قرارداد بزنند. به همین علت پیش‌بینی‌هایی را برای برگشت‌پذیری کرده بودیم. ما با خوش باوری در مذاکره شرکت نکردیم.
وی ادامه داد: در سال 1386 به ما اطلاع دادند که دیگر مولیبدنی به کشور نخواهد آمد، با توجه به این مسأله و درماندگی پزشکان و عدم تأمین رادیوداروی بیماران؛ پروژه مولیبدن را آغاز کردیم و به مدت 4 سال ادامه دادیم. این پروژه در راکتور تحقیقاتی تهران ادامه پیدا کرد و  توانستیم مشکل بیماران دردمند را مرتفع کنیم.