اولتیماتوم «میشل عون» به « سلمان»


گروه بين الملل: تنش نسبت به احتمال وقوع جنگ نيابتي در لبنان با مرموزتر شدن وضعيت سعد حريري بيشتر شده است. خبرگزاري گاردين گزارش داد در جريان سفر ناگهاني رئيس جمهور فرانسه به رياض، عربستان اجازه ديدار و تماس امانوئل ماکرون با سعد حريري را نداده است. درحاليکه حريري در رياض است ، محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين که ماه گذشته با گروه حماس آشتي کرد نيز به عربستان خوانده شده و با ملک سلمان ديدار خواهد کرد.امري که گمانه زني درباره احتمال درگيري‌هاي تازه در خاورميانه را افزايش داده است.
برخي منابع در وزارت خارجه فرانسه اعلام کردند که پاريس استعفاي سعد حريري، نخست وزير لبنان را قبول نداشته و واقعي نمي‌داند و تلاش‌هاي اين کشور براي حل اين بحران بدون وقفه ادامه دارد. نگرانی از وضع حریری خشم بسیاری را به همراه داشته است. وزارت کشور لبنان خواهان محاکمه افرادي شد که تصاوير محمد بن سلمان را در شهر طرابلس آتش زده‌اند.به گزارش پايگاه خبري العهد، نهاد المشنوق، وزير کشور لبنان در توييتر نوشت: سوزاندن تصاوير محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در طرابلس اقدامي‌نادرست در زماني حساس است و لبنان را وارد تنش‌هاي بيشتر مي‌کند.وي دستور پايين آوردن تمامي‌تصاوير محمد بن سلمان را داد و خواهان محاکمه افرادي شد که تصاوير او را سوزانده‌اند.
افزايش نگراني از وضعيت حريري 
ميشل عون، رئيس جمهوري لبنان در ديدار با سفيران کشورها در بيروت از سعد حريري به عنوان «نخست وزير ربوده شده» ياد کرد . ميشل عون  به عربستان سعودي يک هفته مهلت داد تا حريري را آزاد کند و در غير اينصورت، در شوراي امنيت سازمان ملل طرح شکايت مي‌کند. وي همچنين تاکيد کرد که حريري در مقام نخست وزير لبنان «مصونيت سياسي و قضايي» دارد.آقاي عون در بخش ديگري از سخنانش گفت که عربستان بايد توضيح دهد که چرا از بازگشت سعد حريري به لبنان جلوگيري مي‌کند. با اينکه يک هفته از اعلام کناره گيري حريري از سمت نخست وزيري مي‌گذرد اما هنوز رئيس جمهوري لبنان با استعفاي او موافقت نکرده است. آقاي عون تاکيد کرده تا زماني که با حريري ديدار و گفتگو نکند با کناره گيري وي موافقت نخواهد کرد.
سعد حريري استعفاي خود را از رياض، پايتخت عربستان و در مقابل دوربين‌هاي اين کشور اعلام کرد. وي دليل استعفاي خود را دخالت‌هاي ايران در امور داخلي لبنان خواند و گفت که جانش در خطر است. وي همچنين حزب الله لبنان را عامل ايران در اين کشور خواند.پيش از اين حسن نصرالله، رهبر حزب الله نيز گفته بود که استعفاي آقاي حريري تصميم عربستان بوده است.
ميانجيگري غرب در بازگشت حريري
پاريس تلاش مي‌کند در حل پرونده بازداشت سعد حريري، نخست وزير لبنان به عربستان کمک کند و اين پرونده در حال حاضر يکي از دغدغه‌هاي اصلي اداره کل امنيت خارجي فرانسه به رياست "برنار امي"، سفير سابق فرانسه در لبنان است.به گزارش روزنامه فرامنطقه‌اي راي اليوم، برخي منابع آگاه در پاريس اظهار داشتند، فرانسه اين روزها تلاش مي‌کند به عربستان کمک کند، راه حلي براي مساله بازداشت سعد حريري، نخست وزير لبنان بيابد چراکه اين پرونده به شکلي خطرناک چهره عربستان را در جامعه بين‌الملل مخدوش کرده و عربستان را به عنوان کشوري جلوه مي‌دهد که توافق‌هاي بين‌المللي درباره هيئت‌هاي ديپلماتيک و سفر مسؤولان عالي رتبه کشورها را نقض مي‌کند. مسؤولان فرانسوي از سناريوهاي مختلفي براي کمک به عربستان در حل اين پرونده سخن مي‌گويند که يکي از آنها انتقال حريري به پاريس براي اقامت موقت با اين بهانه است که او در لبنان امنيت ندارد، اين سناريو با ادعاهاي رياض درباره دلايل استعفاي حريري هماهنگ است و پس از آن حريري مي‌تواند به بيروت بازگشته و يا اينکه در فرانسه بماند. به نظر مي‌رسد اين سناريو موافقت اوليه عربستان را در مقابل سکوت حريري و تکذيب هرگونه بازداشتي در اين کشور به دست آورده است.اداره کل امنيت خارجه فرانسه پرونده حريري را با حساسيت و توجه بسياري دنبال مي‌کند چراکه پاريس مي‌خواهد به رياض کمک کند از اين بن‌بست خارج شده و قدرت خود را حفظ کند. همچنين پاريس به دنبال کمک به بيروت در حفظ ثبات داخلي است زيرا مشکلات لبنان به ويژه در بخش مسيحي و مسلمانان اهل تسنن در اين کشور به منزله مشکلات داخلي فرانسه است. خبرگزاري آلمان از تماس تلفني بين امانوئل مکرون، رئيس جمهور فرانسه و همتاي لبناني خود، ميشل عون گزارش داده است. خبرگزاري رسمي‌لبنان در گزارشي پيرامون اين تماس تلفني نوشته که مکرون در گفت‌وگو با رئيس جمهور لبنان، حمايت فرانسه از اين کشور را اعلام کرده و خواستار حفظ استقلال و وحدت لبنان شده است. سفير روسيه در لبنان تاکيد کرد، توافق نظر ملي مبني بر لزوم بازگشت نخست وزير مستعفي به کشورش براي روشن شدن رخدادهاي صورت گرفته وجود دارد. قابل ذکر است روسيه نيز نسبت به رويدادهاي اخير ابراز نگراني کرده است. سفير روسيه خاطرنشان کرد: تعامل ميشل عون درخصوص سلاح مقاومت و نقش وي يک رويکرد ملي است و صرفاً يک موضعي نيست که براي يک طرف يا گروه داخلي اهميت داشته باشد. ميشل عون اظهار اميدواري کرد که فرانسه نقش سازنده‌اي را در حل اين مشکل ايفا کند. وی گفت: من هيچ کس را در اين خصوص متهم نمي‌کنم، اما اگر مساله مبهمي‌رخ دهد، بايد به خاطر منفعت ملي لبنان اين امر شفاف‌سازي شود. آمريکا نيز با تأکيد بر اين‌که نخست‌وزير مستعفي لبنان را همچنان «شريک مطمئن» خود مي‌داند، از کشورها و طرف‌ها خواست از لبنان به‌عنوان پايگاهي براي تهديد کشورهاي منطقه استفاده نکنند. به گزارش آناتولي، کاخ سفيد، روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام کرد: «از تمامي‌دولت‌ها و طرف‌ها مي‌خواهيم به حاکميت، استقلال و روند قانون اساسي لبنان احترام بگذارند.» اين بيانيه خاطرنشان کرد، «سعد الحريري» همچنان شريک مطمئنِ آمريکا در تقويت نهادهاي دولتي لبنان و مبارزه با تروريسم و حمايت از آوارگان است.کاخ سفيد بار ديگر تأکيد کرد که نيروهاي مسلح لبنان و نيروهاي امنيتي دولتي لبنان تنها قدرت امنيتي مشروع در اين کشور هستند.
تلاش مصر براي کاهش تنش 
رئيس جمهور مصر مخالفت خود را با جنگ جديدي در خاورميانه اعلام کرده است. او به همين منظور، سامح شکري، وزير امور خارجه خود را راهي کشورهاي عربي منطقه نموده است. شکري از جمله با مقامات عربستان و بحرين ديدار خواهد کرد. وزير امور خارجه مصر در جريان اين سفر با مقامات کشورهاي عربستان، کويت، بحرين، عمان و همچنين اردن ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده است که سفر سامح شکري روز يکشنبه ۱۲ نوامبر آغاز خواهد شد و سه روز ادامه خواهد داشت. او حامل پيامي‌از عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر است. سامح شکري اعلام کرده است که سياست مصر ناظر بر حفظ وحدت بين اعراب است و اين کشور براي حل بحران‌هاي حاکم بر منطقه به دنبال راه‌حل‌هاي سياسي است. عبدالفتاح سيسي رئيس جمهور مصر، در يک کنفرانس مطبوعاتي که روز پنجشنبه ۹ نوامبر (۱۸ آبانماه) برگزار شده بود امنيت کشورهاي حوزه خليج فارس را "خط قرمز" سياست خارجي مصر اعلام کرده بود، اما در عين حال متذکر شده بود که مصر از آنجا که پديده جنگ را تجربه کرده، خواستار وقوع جنگ جديدي در اين منطقه آشو‌ب‌زده نيست.