تا زمانی که هستم برای خصوصی سازی می جنگم

تفاهم – گروه گزارش: رییس سازمان خصوصی سازی جزییات توزیع سود سهام عدالت را تشریح و با اعلام اینکه از طریق اینترنت صورت حساب ۵۰ میلیون مشمول سهام عدالت ارائه خواهد شد، گفت: اوایل هفته آینده و در روزهای شنبه، یکشنبه یا دوشنبه با حضور مقامات رونمایی از عملیات ارائه صورت حساب انجام خواهد شد. عبدا...‌پوری‌حسینی در نشستی خبری اظهار کرد:‌ سازمان خصوصی سازی  بر اساس مصوبه هفته گذشته شورای عالی اصل ۴۴ موظف شد که سود سهام عدالت را به مشمولان تقدیم کند. رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه سهام عدالت دیگر متعلق به دولت نیست، افزود: مقرر شد تا سازمان خصوصی سازی کار تقسیم سود را بین دارندگان سهام عدالت انجام دهد. با توجه به اینکه دوره ۱۰ ساله واریز سود سهام عدالت به خزانه به اتمام رسیده حال مشمولین اجازه دارند که آورده نقدی داشته باشند. برای دوره مالی سال ۹۵ مطابق روال قانونی شرکت ها تا ۴ ماه فرصت برای شناسایی سود و غیره دارند که در نهایت تا پایان سال ۹۶ ۸ ماه مهلت خواهند داست.  
معاون وزیر اقتصاد در تشریح مرحله اول ساماندهی سهام عدالت برای ارائه صورتحساب و پیش درآمد آغاز عملیات صدور صورت حساب، گفت: سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanehse.ir راه اندازی شده و مشمولین سهام عدالت با هیچ سامانه دیگری غیر از سامانه مذکور برای دریافت صورت حساب خود تماسی نداشته باشند. پوری حسینی ادامه داد: برخی ادعاهایی درباره خدمات دهی در خصوص سهام عدالت دارند و پولی از مشمولان برای این خدمات رسانی دریافت می کنند که این خلاف و جرم است و تا زمانی که ما اعلام نکرده باشیم هیچ پولی از هیچ مشمولی اخذ نخواهد شد. وی همچنین از راه اندازی یک مرکز تلفن و استقرار آن با ۹۰ خط به شماره ۸۳۳۳۸ به عنوان مرکز پاسخگویی طرح سهام عدالت خبر داد و افزود: پاسخگویی به ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت کار سنگینی است. پوری حسینی ادامه داد: ‌افرادی می توانند از طریق اینترنت با سامانه تماس بگیرند که در داخل کشورند و افرادی که خارج از کشور هستند برای افزایش امنیت پایگاه امکان دسترسی به سامانه را ندارند ، هم چنین افرادی که با فیلترشکن وارد شوند نمی توانند تماسی با سامانه داشته باشند.
  رییس سازمان خصوصی سازی با اعلام اینکه با پایان مدت زمان ۱۰ سال، سازمان خصوصی سازی باید اقداماتی را برای ساماندهی سهام عدالت انجام می داد، خاطرنشان کرد: دورنمای این کار به سه مرحله تقسیم بندی شد. مرحله اول ارائه و صدور صورتحساب و مرحله بعدی مقدمات قانونی آنها بود که نهایی نشده است؛ در نهایت باید صندوق هایی تشکیل می شد که شرکت های سرمایه پذیر وارد آن شوند و در نهایت مرحله ارائه یونیت سهام به مردم بود. وی با تاکید بر اینکه بین ارائه صورتحساب و آزادسازی آن تفاوت وجود دارد، افزود: در مرحله فعلی تنها کار ارائه صورتحساب به مشمولان انجام
می شود که کار بسیار سخت و پیچیده ای است اما بالاخره به بلاتکلیفی در پایان ۱۰ سال پایان داده خواهد شد. پوری حسینی گفت: با توجه به اینکه هنوز ورقه سهام عدالتی وجود ندارد چیزی نیز قابل خرید و فروش نیست اما بعد از ارائه صورتحساب امکانپذیر می شود. همچنین آزادسازی سهام عدالت فعلا مطرح نیست. تا مهرماه سال آینده باید برای آزادسازی سهام عدالت صبر کنیم و پس از آن متناسب با آورده نقدی سهام آزاد می شود. وی در خصوص برخی از مطالبی که در رسانه ها منتشر شده است مبنی بر آب رفتن سهام عدالت عنوان کرد:‌ مصوبه مربوط به سبد سهام عدالت در دولت چند بار اصلاح شده است و همه در جهت شفاف سازی و بهبود بوده است. همچنین هم اکنون ارزش سهام عدالت در بازار حدود دو میلیون تومان برآورد می شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به مقاومت هایی که برای خصوصی سازی وجود دارد، اظهار کرد: تا زمانی که اینجا هستم برای خصوصی سازی می جنگم. پوری حسینی در خصوص انتقاد معاون اول رییس جمهور از عملکرد خصوصی سازی گفت: چند روز قبل از شورای عالی اصل ٤٤، جلسه ای در حضور رهبری برگزار شده بود؛ البته ما هم ناراضی هستیم و مقاومت ها جدی است نمونه آن هم پالایشگاه کرمانشاه است که چهار بار مزایده برای آن برگزار شده ولی مشتری نداشته است و الان در بار چهارم کسی برنده شده و ما را تهدید می کنند که ما امنیت و شهر را به هم می ریزیم؛ جایگاه این تهدیدها در اصل ٤٤ کجاست در حالیکه این اظهارنظر مقابله با امنیت عمومی است و مملکت بی صاحب نیست. وی افزود: کشور نباید اینقدر برای خصوصی سازی هزینه بدهد ما گله مند هستیم و با هر هزینه ای، خصوصی سازی را انجام می دهیم. پوری حسینی خاطرنشان کرد: ٤٠٠ دستگاه روی دست ما مانده است در حالی که این آسیب مهمی است؛ هر جایی مزایده می گذاریم همه می گویند به ثمن بخث می فروشند؛ برخی در مجلس قانون اصل ٤٤ را مطالعه نکرده اند در حالی که به آنها می گوییم حرمت قانون را نگه دارید. وی اذعان کرد: برخی نمایندگان با واگذاری بنگاه ها مخالفت می کنند ، این حال و روز خصوصی سازی است. وی در پایان یادآور شد: خصوصی سازی خوب آن است که مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند، این در حالی است که در ایران مالکیت منتقل شده ولی مدیریت دولتی باقی مانده است.