حضور40 شرکت صنایع غذایی اروپایی در ایران

تفاهم- گروه گزارش: نشست فعالان اقتصادی ایران و اروپا، با مشارکت نمایندگان بیش از ۴۰ شرکت صنایع غذایی اتحادیه اروپا، با حضور رئیس اتاق بازرگانی تهران، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به میزبانی اتاق بازرگانی تهران، برگزار شد. در این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران به تشریح وضعیت همکاری ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی و صنایع غذایی پرداخت و
تصریح کرد: ایران و اروپا دراین دو بخش می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.
خوانساری افزود: ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون و در کنار کشورهای همسایه خود یک بازار ۴۰۰ میلیونی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند نیازهای کشورهای همسایه را هم تامین کند. ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مثل صنایع غذایی همکاری کنند. وی اظهار کرد: پس از توافق هسته‌ای بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمده اند که بیشتر این هیات‌ها از اروپا بوده اند.
تجاری سازی ۶۰ نوع میوه ایرانی


قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه توافقنامه تجاری ایران و اوراسیا، در مراحل نهایی قرار گرفته است، گفت: ۶۰ نوع میوه ایرانی در سیکل تجاری است. مهرفرد گفت: تاکنون ۲۲۰۰ گونه گیاهان دارویی در ایران شناسایی شده است که بخشی از آنها در سیکل تجاری قرار گرفته اند، ضمن اینکه گونه ها و تنوع ژنتیکی در ایران، خوب و مطلوب است و کمتر کشوری در دنیا، ۶۰ نوع میوه را در سیکل تجاری دارد.
مهرفرد با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع تجارت، مشکلات و موانع بانکی است که مسائل زیادی را برای فعالان اقتصادی ایرانی به وجود می آورد که حاصل آن افزایش هزینه است، اظهار داشت: تعرفه های واردات مواد غذایی ایران در اتحادیه اروپا، بسیار بالا است و لازم است که در این زمینه تجدیدنظر شود؛ البته ایران این عزم دارد که وارد عضویت سازمان تجارت جهانی شود، البته امروز توسعه منطقه ای در موافقت نامه ها در نظر گرفته شده است که مذاکرات بین ایران و اوراسیا به توافق نهایی نزدیک شده است که امیدواریم موافقت نامه مشابهی با سایر کشورها نیز امضا شود که شرایط را برای تسهیلات تجاری فراهم کند.
ظرفیت‌های همکاری در بازار ایران
 در بخش‌های لبنیات، گوشت و شکلات
در ادامه این نشست، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا تاکید کرد: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در بازار ایران در بخش‌های لبنیات، گوشت، سایر مواد غذایی و شکلات وجود دارد.فیل هوگان اظهار کرد: بیش از ۴۰ شرکت بسیار خوب از ۱۹ کشور اتحادیه اروپا در این نشست حضور دارند و ظرفیت های بالایی برای همکاری در بازار ایران وجود دارد. ایران کشور بسیار جوانی است و مصرف کنندگان
زیادی دارد که این فرصت خوبی برای اروپا است. ضمن اینکه دولت ایران به دنبال این است که برای بهبود صنایع غذایی ایران نیز گام بردارد.