90 درصد ایرانیان کم تحرک هستند

تفاهم-گروه گزارش: معاون آموزشی وزیر بهداشت و دبیر ستاد کنترل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، دیروز در نشست صبحانه کاری وزیر بهداشت و معاون امور زنان رئیس جمهوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 90 درصد ایرانیان کم تحرک هستند، 30 درصد فشار خون بالا و 25 درصد نیز چربی خون بالا دارند. باقر لاریجانی افزود: وزارت بهداشت از چند سال پیش با آمارگیری دقیق از وضعیت بیماری های غیر واگیر در کشور، اطلس بیماری های غیر واگیر را تهیه کرده است .وی گفت: از290 بیماری شناخته شده در کشور، عوامل خطر60 بیماری در ایران رصد شده است و آمار شیوع آن را در اختیار داریم. چاقی، اضافه وزن، دیابت، فشار خون، چربی خون و کاهش فعالیت فیزیکی از جمله مهم ترین
عوامل بروز بیماری های غیر واگیر در ایران است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت و دبیر ستاد کنترل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت تعهد داده است، تا سال 2020 حداقل 20 درصد از میزان کم تحرکی را، در کشور کم کند.
لاریجانی با تشریح برخی تفاوت‌ها میان بیماری‌های زنان و مردان گفت: کمیته‌ای در وزارت بهداشت برای پیگیری موضوعات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر ایجاد شده که اهداف متعددی را اعم از کاهش مرگ و میر، کاهش چاقی و... دنبال می‌کند. وی افزود: در کشور ما میزان مرگ و میر در مردان بیش از زنان است. این در حالیست که میزان بروز برخی بیماری‌ها مانند دیابت در زنان بیشتر از مردان بوده است. همچنین درصد شیوع چاقی در زنان ۳۰ درصد است. نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: یک چهارم کشور ما از افزایش چربی خون رنج می‌برند که در این میان این بیماری زنان بیشتری را درگیر کرده است. لاریجانی با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت کشور فعالیت فیزیکی ندارند و این میزان در زنان بسیار بیشتر است، گفت: زنان فکر می‌کنند کارِ خانه نوعی فعالیت فیزیکی است، اما چنین تصوری اشتباه است. باید توجه کرد که کافی نبودن فعالیت فیزیکی، مشکل تمام جمعیت کشور ماست، به طوریکه در تمام افراد اعم از دانش آموز تا افراد سالخورده وضعیت فعالیت فیزیکی نامناسب است. در عین حال میزان شیوع چاقی و دیابت در مدارس هم بالا رفته است. وی گفت: باید به طور جدی در حوزه سلامت بانوان کار کنیم. ما در پیوست NCD اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد وضعیت سلامت روان در زنان مناسب نیست و حتی در برخی ریسک‌ فاکتورها مانند سیگار کشیدن شاهدیم که در زنان در حال افزایش است.


افزایش میزان امید به زندگی در زنان سالمند
 در بخش دیگری از این مراسم مشاور وزیر بهداشت در امور زنان گفت: میزان امید به زندگی زنان ۷۴ سال است. ۱۰ درصد جامعه دختران ما زیر ۶ سال، ۲۰ درصد دانش آموز و ۲۰ درصد جوان هستند. همچنین بیشترین جمعیت زنان ما را افراد میانسال تشکیل می‌دهند که ۴۱.۷ درصد را به خود اختصاص می‌دهند و ۹.۵ درصد زنان ما نیز سالمند هستند. ساره محمدی با بیان اینکه میزان امید به زندگی در زنان سالمند رو به افزایش است، گفت: بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌ها و حوادث به ترتیب از جمله علل مرگ و میر زنان در کشور محسوب می‌شود که در برخی از آنها عوامل زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و چاقی نیز موثر است. وی ادامه داد: بار اصلی سرطان‌ها در زنان بر عهده سرطان «برس» و دهانه رحم است. در عین حال درباره میزان مرگ و میر مادران در سال ۸۶ شاهد بودیم که در هر ۱۰۰ هزار نفر میزان مرگ و میر مادران ۲۴.۷ درصد بوده است که این میزان در سال ۹۵ به ۱۸.۱ درصد رسیده است.