اراده قاطع در همکاری اقتصادی با ایران

درنشست فعالان اقتصادي ايران واروپا که با حضور بيش از۴۰ شرکت صنايع غذايي اتحاديه اروپا در ايران برگزار شد، کميسيونر کشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا گفت:ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري در بازار ايران در بخش‌هاي لبنيات، گوشت، ساير مواد غذايي، شکلات و ... وجود دارد.
به گزارش ايسنا، فيل هوگان، روز شنبه۲۰ آبان‌ماه در نشست فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني تهران و هيات تجاري کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتحاديه اروپا اظهار کرد: بيش از ۴۰ شرکت بسيار خوب از ۱۹ کشور اتحاديه اروپا در اين نشست حضور دارند و ظرفيت‌هاي بالايي براي همکاري در بازار ايران وجود دارد؛ به گونه اي که دربخش لبنيات، گوشت، ساير مواد غذايي، سبزيجات، شکلات و دانه‌هاي گياهي براي خوراک دام نيز مي‌توانند همکاري‌هاي خوبي داشته باشند. کميسيونر کشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا ادامه داد: ايران کشوربسيار جواني است ومصرف کنندگان زيادي دارد که اين فرصت خوبي براي اروپا است. ضمن اينکه دولت ايران به دنبال اين است که براي بهبود صنايع غذايي ايران نيز گام بردارد. همچنين ايجاد مسيرهايي براي همکاري درزمينه صنايع غذايي ايجاب مي‌کند که شرکت‌هاي ايراني بتوانند نيازهاي مشتريان را بشناسند و محصولات خوبي را دربخش پردازش وفرآوري صنايع غذايي گام بردارند.هوگان گفت: دربخش ايجاد زنجيره غذايي نيز پوشش خوبي را فراهم خواهيم کرد. ضمن اينکه دراتحاديه اروپا، سختگيرانه‌ترين استانداردها براي کنترل صنايع غذايي اعمال مي‌شود. البته ملاقات‌هاي رو در رويي نيز تدارک ديده شده است واگربخواهيم اهداف را درهردو سمت به دست آوريم، بايد همديگر را خوب بشناسيم.
کميسيونرکشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا اظهار کرد: در زنجيره فرآوري غذايي تلاش مي‌کنيم همکاري مشترکي داشته باشيم. ضمن اينکه بايد مطمئن شد که در مورد مواد غذايي حيواني، خوراک سالمي‌مصرف مي‌شود و در زنجيره حمل و نقل، برچسب و ردگيري محصولات غذايي بايد دقت کافي صورت گيرد. البته ما در اتحاديه اروپا استانداردهاي بالايي را در عرصه غذايي، دنبال مي‌کنيم. وي همچنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که موضع اتحاديه اروپا درقبال تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران چيست؟ اظهار کرد: اتحاديه اروپا فارغ ازموضع آمريکا کاملا متعهد به برجام است. درهفته گذشته نيز جلساتي در اين مورد برگزار شد و سران اتحاديه اروپا به طورمکررپايبندي اين اتحاديه به برجام را اعلام کردند.
درخواست وزارت کشاورزي ازاتحاديه اروپا 
قائم مقام وزير کشاورزي دراموربازرگاني به بيان ظرفيت‌هاي همکاري ايران و اروپا در حوزه کشاورزي پرداخت و از اتحاديه اروپا درخواست کرد که در تعرفه‌هاي خود بازنگري کند تا امکان تجارت عادلانه براي ايران فراهم شود.به گزارش ايسنا، علي اکبر مهرفرد در نشست فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني تهران با هيات تجاري کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتحاديه اروپا که روز گذشته برگزار شد، گفت: حدود ۴۰ شرکت از اتحاديه اروپا در اين گردهمايي حضور دارند که نشان از عزم همکاري ميان ايران و اروپا دارد.وي افزود: جمعيت شهري جهان روز به روز در حال گسترش است و با توسعه درآمدهايي که اتفاق افتاده همواره تقاضا براي غذاي سالم رو به افزايش است. ‌در منطقه ما نيز تامين غذاي حلال بسيار مهم است.مهرفرد اظهار کرد: در سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه ششم توسعه نکات بسيار مهمي‌در مورد بخش کشاورزي وجود دارد. در ايران ظرفيت‌هاي زيادي براي کشاورزي وجود دارد و منابع طبيعي و گونه‌هاي متعدد که در ايران وجود دارد باعث شده ايران کشور کم نظيري در حوزه محصولات کشاورزي باشد. حدود ۲۲۰۰ گونه گياه دارويي در ايران شناسايي شده است که روي بخشي از آن‌ها تحقيقات شده است.
مهر فرد ادامه داد: اين تنوع ژنتيکي بسيار مطلوب است و کمتر کشوري است که ۶۰ نوع ميوه در سيکل تجاري آن وجود داشته باشد. از طرفي ديگر در ايران شاهد دانش فني نيروي انساني و توسعه‌اموزش عالي با انبوه تحصيل کردگان مواجه هستيم.معاون وزير کشاورزي تصريح کرد: البته موانعي وجود دارد که با رفع تحريم‌ها اين موانع نيز بايد بر طرف شود. مشکلات بانکي يکي از اين موانع است که مسائل زيادي را براي فعالان اقتصادي ايران به وجود آورده و باعث افزايش هزينه‌ها شده است.وي تاکيد کرد: بايد با همکاري شرکت‌هاي ايراني و اروپايي فرآيند ايجاد زنجيره براي توليد غذاي سالم توسعه پيدا کند. اکنون تعرفه صادرات ايران به اتحاديه اروپا در بالاترين حد خود قرار دارد. اين موضوع بايد در اتحاديه اروپا در دستور کار قرار گيرد تا بتوانيم در شرايط عادلانه اي به تجارت بپردازيم. دولت ايران هم اين عزم را دارد که به عوضيت WTO درآيد.
وضعيت همکاري ايران و اروپا
رئيس اتاق بازرگاني تهران هم به تشريح وضعيت همکاري ايران و اتحاديه اروپا در بخش کشاورزي و صنايع غذايي پرداخت و تصريح کرد که ايران و اروپا دراين دو بخش مي‌توانند مکمل يکديگر باشند.به گزارش ايسنا، مسعود خوانساري در نشست فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني تهران و هيات تجاري کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتحاديه اروپا، اظهار کرد: بعد از توافق هسته‌اي بيش از ۲۰۰ هيات تجاري به ايران آمدند که عمدتا اين هيات‌ها از اروپا بودند.وي ادامه داد: کشور ايران با توجه به موقعيت ويژه‌اي که دارد از جذابيت‌هاي زيادي برخوردار است و قطعا پتانسيل‌هاي بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري دارد. در بخش کشاورزي بيش از ۱۰۰ ميليون تن توليدات کشاورزي داريم و در خيلي زمينه‌ها محصولات کشاورزي‌مان را صادر مي‌کنيم.رئيس اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: در ارتباط با اتحاديه اروپا در بخش کشاورزي مي‌توانيم مکمل يکديگر باشيم. ايران با جمعيتي بيش از ۸۰ ميليون و در کنار کشورهاي همسايه خود يک بازار ۴۰۰ ميليوني را تشکيل مي‌دهد که مي‌تواند نيازهاي کشورهاي همسايه را هم تامين کند. ايران و اتحاديه اروپا مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلفي مثل صنايع غذايي همکاري کنند. همان طور که در حال حاضر ايران به خيلي از کشورهاي همسايه خود صادرات محصولات صنايع غذايي دارد. مطمئنا اروپا هم مي‌تواند با سرمايه‌گذاري کشورهاي همسايه ما را هم پوشش دهد. اتاق بازرگاني تهران تلاش کرده بعد از برجام دفتري را به عنوان دفتر سرمايه‌گذاري ايجاد کند تا نيازهاي داخل را برآورده کند و مشکلات سرمايه‌گذاري را رفع کند.خوانساري ادامه داد: از بعد ترانزيت ايران در مسير شاهراه‌هاي شمال، جنوب، جنوب به شمال قرار دارد و ايران محل خوبي براي تزانزيت کالاها خواهد بود. به طور کلي بيش از ۶۰ درصد تجارت ايران و اروپا پس از برجام افزايش پيدا کرده است که مي‌تواند بيشتر از اين هم شود.وي در خصوص مشکلات بانکي تصريح کرد: مشکلات بانکي همچنان به قوت خود باقي است که اگر اين مشکلات حل شود حجم تجارت ما با اروپا مي‌تواند بيشتر هم شود. اميدواريم با نشستي که‌امروز بين فعالان کشاورزي ايران و اروپا برگزار مي‌شود زمينه‌هاي بيشتري براي همکاري شناسايي شود و گام‌هاي بلندتري براي همکاري برداشته شود.
فضاي امن سرمايه‌گذاري در کشاورزي ايران 
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد که فضاي امن اقتصادي و موقعيت خاص ايران در توليد محصولات کشاورزي فرصت بسيار مناسبي براي اتحاديه اروپا است.به گزارش ايسنا، کاوه زرگران روز۲۰ آبان‌ماه در نشست فعالان اقتصادي اتاق بازرگاني تهران و هيات تجاري کميسيون کشاورزي و صنايع غذايي اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا مي‌تواند شريک اقتصادي و تجاري مناسبي براي توليدکنندگان ايراني باشد، چراکه ايران در سال‌هاي بعد از انقلاب، رشد قابل توجهي را در حوزه کشاورزي و صنايع غذايي به دست آورده است.
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران افزود: ضمن اينکه سطح توليد بسياري از محصولات غذايي و کشاورزي تا جايي افزايش يافته که مازاد نياز داخلي صادر مي‌شود. به گونه اي که شش ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار صادرات محصولات غذايي در سال ۲۰۱۲ داشته‌ايم. همچنين عمده اقلام صادراتي و کشاورزي در سال‌هاي آينده نيز تعريف شده است اما سهم اتحاديه اروپا از واردات محصولات کشاورزي ايران اندک است.وي اظهار کرد: توليدکنندگان ايراني مي‌توانند در زمينه‌هاي انتقال تکنولوژي و دانش، استانداردهاي به روز بين المللي مواد غذايي، تشکيل تيم‌هاي مشترک تحقيق و توسعه و نيز تجارت محصولات کشاورزي و غذايي و تامين مواد اوليه، در کنار تامين ماشين آلات توليدي با اعضاي اتحاديه اروپا همکاري مشترک داشته باشند. همچنين بايد در روابط بانکي و مالي ايران و اروپا تجديدنظر کرد و زمينه ساز تحول در اين حوزه بود. از سوي ديگر ضرورت دارد با توجه به شرايط هزينه‌هاي بين دو طرف کاهش و مناسبات تجاري افزايش يابد.
زرگران ادامه داد: اين در حالي است که ثبات اقتصادي ايران در سالهاي اخير و ميزان جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در حوزه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد که ايران يک کشور امن براي سرمايه گذاري خارجي است. ضمن اينکه نرخ تورم از نيمه دوم سال ۱۳۹۲ روندي نزولي طي کرده است و نرخ ارز باوجود کاهش قابل توجه قيمت نفت و استمرار تحريم‌ها در برخي از حوزه‌ها با کمترين نوسانات مواجه بوده است.وي افزود: ايران بارها اعلام کرده که‌اماده جذب سرمايه خارجي است و به شرکت‌هاي متقاضي نيز کمک خواهد کرد. ضمن اينکه زنجيره توليد ايران به عنوان يک بخش فعال و پويا از اين قاعده مستثني نيست و البته موقعيت خاص ايران در توليد محصولات کشاورزي به همراه فضاي امن اقتصادي انگيزه خوبي براي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا فراهم مي‌کند.