آژانس به مکان‌های مورد نیاز بررسی در ایران دسترسی دارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است، گفت: آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی داشته است.
به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار و درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت‌وگو کرد. بنا به گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در این دیدار گفت: برجام یک دستاورد  قابل توجه برای راستی‌آزمایی هسته‌ای به شمار می‌آید و ایران به تمام تعهدات خود بر اساس این توافق عمل کرده است. وی در این دیدار، نماینده آمریکا در سازمان ملل را در جریان فعالیت‌های پادمانی موثر و قدرتمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران قرار داد.مدیر کل آژانس افزود: ایران هم‌اکنون تحت‌سختگیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به تمامی اماکنی که به بازدید از آنها نیازمند بوده، دسترسی داشته است. بازرسان آژانس بین‌المللی به کار خود به‌طور بی‌طرفانه و واقعی ادامه خواهند داد.
آمانو همچنین اعلام کرد که در جریان سفرش در 29 اکتبر به تهران بر اهمیت اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرده است. وی در سفرش به آمریکا قرار است دیدارها و سخنرانی‌هایی در واشنگتن، نیویورک و بوستون داشته باشد و در مجمع عمومی سازمان ملل نیز سخنرانی کند.
بنا به این گزارش، هیئت دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیلی از حرفه‌ای بودن و توانایی‌های بالای آژانس قدردانی و حمایت آمریکا را از تلاش‌های آژانس برای نظارت دقیق و قاطع بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده است. این بیانیه همچنین افزود: هیلی بار دیگر بر اهمیت دسترسی کامل و شفاف آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد. آمانو که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد با تعداد زیادی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز دیدار داشته است.