نه جنگ نه صلح

مكرون: مواضع سعودی درباره ایران بسیار تند است
«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه، پایتخت امارات متحده عربی را به ‌قصد سفر به عربستان سعودی ترک کرد. او بعد از حضور 24ساعته در دوبی، شامگاه پنجشنبه، هجدهم آبان به عربستان سعودی رفت. مکرون سفر خود را «از پیش برنامه‌ریزی‌نشده» خواند و گفت صبح پنجشنبه تصمیم گرفته راهی عربستان شود؛ او با انتشار ویدئویی در صفحه توییتری خود نوشت: «برپایی صلح پایدار، هدف مذاکره من با طرف‌های گفت‌وگوست». به گزارش «ایسنا»، به نقل از «رویترز»، مکرون قبل از ترک «دوبی» به‌سوی «ریاض» و دیدار با «محمدبن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، گفته است: «برای دیدار با ولیعهد و بحث درباره مسائل منطقه‌ای به‌‌ویژه مسائل یمن و لبنان به ریاض می‌روم.» او با اشاره به اهمیت «حفظ ثبات و یکپارچگی لبنان»، درباره ایران گفت: «مایل است توافق هسته‌ای تهران را حفظ کند، اما فرانسه درباره برنامه‌های موشکی ایران بسیار نگران است». مکرون پیش از سفر به عربستان به ریاض گفته است: «در صورت نیاز باید برای پیش‌بردن مذاکرات به اعمال تحریم علیه ایران متوسل شد. اعمال تحریم می‌تواند گزینه‌ای برای پاسخ به برنامه موشکی ایران باشد».
انتقاد از برنامه موشکی 
رئیس‌جمهور فرانسه آنچه را «قاطعیت در برابر برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران» خواند، مهم توصیف کرد. به گزارش ایسنا به نقل از «ای‌بی‌سی»  مکرون، در مصاحبه با روزنامه «الاتحاد» امارات، بر قاطعیت در برابر اقدامات ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور تأکید کرد و گفت: «بسیار مهم است که با فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد شود». او همچنین گفته است: «ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه‌ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسئول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می‌کنند. بازکردن جبهه‌ای دیگر، فقط تنش‌ها را افزایش می‌دهد و این منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند». او ضمن تأکید بر اهمیت حفظ توافق‌نامه هسته‌ای با ایران ادعا کرد: «مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام شد، ضروری است چارچوب مذاکرات درباره فعالیت‌های موشکی ایران را تبیین کنیم و در صورت نیاز با اعمال تحریم روندی را آغاز کنیم که مذاکرات را امکان‌پذیر کند.» همچنین شبکه تلویزیونی «الحدث» به نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد ممکن است به‌دلیل فعالیت‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.
رئیس‌جمهوری فرانسه مدعی شد با توجه به شرایط منطقه به نظر می‌رسد امضای توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، کافی نبود. مکرون همچنین که در کنفرانسی مطبوعاتی در دوبی سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: «البته این سخن به معنی بازنگری در این توافق‌نامه یا لغو آن نیست. باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران، مذاکراتی آغاز شود، ضروری است درباره فعالیت‌های موشکی ایران، تعاملی وجود داشته باشد، ضمن اینکه اگر شرایط ایجاب کند، امکان تحمیل تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد». مکرون گفت: «فرانسه راهبردی را اتخاذ خواهد کرد که به تکمیل توافق‌نامه هسته‌ای که ما خواستار حفظ آن هستیم، می‌انجامد، این راهبرد با آغاز مذاکرات درباره موشک‌های بالستیک ایران، راهبرد منطقه‌ای این کشور و تلاش برای همراه‌کردن هرچه‌بیشتر شرکا با مواضع ما، عملی خواهد شد، همچنین تلاش خواهم کرد رضایت هر آن‌کس را که به تجدیدنظر در توافق‌نامه هسته‌ای تمایل دارد جلب کنم.» مکرون همچنین در دوبی گفته است: «مواضع سعودی درباره ایران بسیار تند است و با نظر ما همسان نیست». به گزارش «ایرنا» به نقل از شبکه خبری «فرانس 24»، مکرون در پایان سفر 24ساعته خود به امارات در کنفرانسی خبری گفت: «مواضع به‌شدت تند سعودی‌ها درباره ایران را شنیدم که با نظر ما همسان نیست، اما به نظرم کار با عربستان برای حفظ ثبات منطقه امری اساسی است». او پس از دیدار از امارات متحده عربی، پنجشنبه‌شب وارد ریاض شد تا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت‌وگو کند. او چهارشنبه برای شرکت در مراسم افتتاح موزه لوور ابوظبی به امارات سفر کرده بود. این نخستین سفر مکرون به غرب آسیا به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه است.
دیدار مکرون و ولیعهد عربستان در ریاض
بعد از اینکه لبنان اعلام کرد از مکرون درخواست کرده برای بازگشت حریری به کشورش میانجیگری کند، مکرون عصر پنجشنبه وارد عربستان شد و با ولیعهد این کشور ملاقات کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، مکرون، به‌محض ورود به ریاض با ولیعهد عربستان دیدار کرد و به بررسی تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم و مسائل دیگر پرداخت. در این نشست تلاش‌ها برای برقراری ثبات در منطقه، هماهنگی مشترک در قبال مبارزه با تروریسم، روابط استراتژیک دو کشور و راه‌های تداوم تقویت همکاری دوجانبه در سایه سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان بررسی شد. عادل الجبیر،‌ وزیر خارجه هم در این دیدار حضور داشت. او ادعا کرد: «روشن است موشکی که حوثی‌ها به ریاض شلیک کرده‌اند موشکی ایرانی بوده و این نشان می‌دهد توافق هسته‌ای امضاشده با ایران نباید ادامه یابد».
روز شنبه، پرتاب یک موشک از یمن به فرودگاه بین‌المللی ریاض در عربستان سعودی، موجب ایجاد موج جدیدی از اتهام‌زنی به تهران شد. عربستان گفته یگان موشکی ارتش یمن، یک فروند موشک بالستیک از نوع «برکان h2 (آتش‌فشان)» به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» شلیک کرده است. حوثی‌ها تاکنون بارها مناطق جنوبی عربستان‌سعودی را با موشک یا راکت هدف قرار داده بودند؛ اما به نظر می‌آید این اولین‌بار است که موشک آنها به حوالی پایتخت این کشور رسیده است. این اتفاق موجب شد در اولین واکنش خارجی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بگوید: «از نظر من حمله (به عربستان) کار ایران بوده است»، اما این ادعا به‌سرعت از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران رد شد. وزیر دفاع ایران با رد مشارکت ایران در این اتفاق و با اشاره به ادعای مسئولان آمریکایی درباره مشارکت ایران در اصابت موشک انصارالله یمن به فرودگاه عربستان، گفت: «مگر کسی از آمریکا سؤال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید؟ بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد، آمریکا ایران را متهم کند؛ البته از دشمن این موارد بعید نیست. دشمن از هر فرصتی برای اتهام‌زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مسئله را رد می‌کنیم». فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در واکنش به ادعای مسئولان آمریکایی درباره مشارکت ایران در این اقدام، گفت: «ترامپ به ایران تهمت زیادی زده است. اصلا ما امکان انتقال موشک را به آنجا نداریم و موشک‌ها برای خودشان (یمنی‌ها) است».
عادل الجبیر: امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم
عربستان هم در پرتاب موشک به فرودگاه ریاض، ایران را متهم می‌کند؛ وزیر خارجه عربستان‌سعودی ضمن متهم‌کردن ایران به دست‌داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم. به گزارش «ایسنا»، به‌نقل از «الجزیره»، وزیر خارجه عربستان‌سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» در رابطه با موشکی که انصارالله یمن به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب کرده‌، مدعی شد: «موشک ساخت ایران بود و شبیه به موشکی بود که در 22 جولای به سمت شهر ینبع پرتاب شد. موشک به‌واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شد و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند و این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد». او با اشاره به اینکه «امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم»، گفت: «عربستان‌سعودی از برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران ناراضی است و ما خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم» و دراین‌باره مدعی شد: زیرا ایران از تروریسم حمایت می‌کند.
عربستان به شورای امنیت نامه نوشت
به گزارش «فارس»، نمایندگی عربستان‌سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان مدعی شده که حمله موشکی شنبه‌شب به فرودگاه «ملک خالد» در ریاض با موشک ساخت ایران انجام ‌شده است. در بخشی از نامه عربستان‌سعودی آمده است: «عربستان‌سعودی تأکید می‌کند مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی، در حال انجام اقداماتی برای پاسخ‌دهی به اقدامات خشونت‌بار شبه‌نظامیان حوثی و محافظت از امنیت و ایمنی خويش است». در این نامه آمده است: «عربستان‌سعودی از طریق انجام بررسی‌هایی بر روی بقایای موشک شلیک‌شده در تاریخ‌های ۴ نوامبر ۲۰۱۷ و ۲۲ جولای ۲۰۱۷ نقش ایران در ساخت این موشک‌ها را به تأیید رساند». نمایندگی عربستان‌سعودی، اقدام ادعایی ایران را نقض دو قطع‌نامه ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف کرده است. عربستان‌سعودی در بخش دیگری از این بیانیه، جنبش انصارالله را مقصر وضعیت انسانی نابسامان در یمن دانسته است. در این بیانیه همچنین از سازمان ملل خواسته‌ شده اقدامات لازم را برای «پاسخ‌گوکردن ایران در برابر این موارد نقض [قطع‌نامه‌های شورای امنیت] انجام دهد.» مقام‌های عربستان‌سعودی مدعی شده‌اند که موشک شلیک‌شده ساخت ایران بوده و برهمین‌اساس تهران را به «اقدام جنگی» علیه ریاض متهم کرده‌اند.
یرانی، مدیرکل خاورمیانه وزارت‌خارجه: استعفاي حريري، گوياي همه‌چيز  است
زینب اسماعیلی : صحنه سیاسی لبنان با استعفای ناگهانی هفته گذشته سعد حریری یک‌باره دگرگون شد. کشوری که بعد از دو‌سال‌و‌نیم بحران و درگیری ناشی از بی‌دولتی، با توافق نانوشته حزب‌الله و گروه‌های سیاسی دیگر این کشور، با انتخاب حریری به نخست‌وزیری، کم‌کم به سمت آرامش می‌رفت. اما از‌آنجا‌که صحنه سیاسی لبنان به‌صورت مزمن به صحنه رقابت ایران و عربستان بدل شده، ریاض حریری را قربانی نزاع منطقه‌ای جاری کرد. اگر‌چه هنوز زمان لازم است تا جزئیات بیشتری از دلایل این استعفا مشخص شود. تحلیل‌گر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی نوشته این استعفا در حالی انجام گرفته که حریری در فرودگاه ریاض با محاصره نیروهای پلیس مواجه شده و او مجبور به این استعفا شده است.  
این استعفا بر حسب اتفاق یا برنامه‌ریزی، یک روز بعد از ملاقات دیپلماتیک بین علي‌اكبر ولایتی و سعد حریری در بیروت، از ریاض اعلام شد. اگرچه زمان، مکان و نحوه اعلام استعفا سؤال‌برانگیز بود اما آنچه بعد از این در لبنان به وقوع خواهد پیوست، بیشتر نگران‌کننده است. چینش سیاسی جدید و دخالت‌ کشورهای دیگر و آنچه در این کشور در جریان این رقابت‌ها به وقوع خواهد پیوست،‌ بهانه گفت‌‌وگویم با محمد ایرانی، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه است.  


  آنچه در سوریه می‌گذرد، به‌ویژه موفقیت‌هایی که به نیروهای ایرانی منتسب می‌شود، چقدر در سیاست‌های ضدایرانی عربستان در منطقه تأثیر می‌گذارد؟
به‌هرصورت عربستان سعودی از ابتدای بحران در جبهه مقابل سوریه، روسیه و جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و فراموش نکنیم در شورای همکاری خلیج فارس به اتفاق قطر از تندترین جریانات مسلح معارضه از جمله جبهه‌النصره حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده کرده‌اند. اهداف آنها نیز با آنچه جمهوری اسلامی ایران در منطقه دنبال می‌کرده و می‌کند کاملا در تعارض قرار دارد؛ به‌طور مثال آینده سوریه، سرنوشت آقای بشار اسد و ‌موضوعات مختلف مربوط به بحران یمن شاخص این سیاست‌های متفاوت دو کشور است. بنابراین خیلی دور نیست اگر در ارزیابی خود نسبت به تقابل دو رقیب منطقه‌ای به این جمع‌بندی برسیم که عربستان از سایر ابزارهای منطقه‌ای خود برای جلوگیری از نفوذ ایران استفاده کرده ولی نتوانسته توفیقی داشته باشد. البته براساس اطلاعات موجود، سعودی‌ها در خارج از منطقه و در دیدار با سایر مقامات بین‌المللی در اروپا و ایالات‌متحده حتی با سران آفریقا و آسیا، سیاست تخریب را در پیش گرفته و به‌طور هماهنگ نقطه عطف مذاکرات خود را درباره مسائل منطقه (ایران‌هراسی) و القای دخالت جمهوری اسلامی ایران در امور کشورهای همسایه و شیعه‌هراسی قرار داده‌اند و البته هزینه‌های مالی زیادی نیز برای تأثیر بر افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی در همین راستا متحمل شده‌اند.
 در جدیدترین اتفاق، شنیده شده سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، در ملاقات با آقای ولایتی بعد از دریافت پیام منفی ایران درباره یمن به عربستان رفته و استعفا داده؛ بدین ترتیب عملا صحنه سیاسی لبنان با بی‌دولتی مواجه شده و نگرانی از وضعیت آینده این کشور رو به افزایش است. شما این نگرانی‌ها را جدی می‌دانید؟
درباره بحث استعفای ایشان و ارتباط آن با موضوع یمن من اطلاعی ندارم و شواهد نشان می‌دهد که این خبر یا تحلیل صحیح نیست اما اینکه نگرانی‌هایی برای آینده لبنان وجود داشته باشد، در یک نگاه کلی باید گفت هرگونه اقدامی که موجب شود ثبات و آرامش در این کشور به‌هم بریزد، زمینه‌های بروز ناامنی را افزایش می‌دهد و احتمالا برخی بیگانه‌ها مثل رژیم صهیونیستی از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین جا دارد تا حدودی این نگرانی را جدی بدانیم اما تجربه چند سال گذشته نشان داد که صحنه سیاسی لبنان مشحون از این ناملایمات بوده و ایام ثبات و استقرار مداوم در آن، کمتر از ایام اختلاف بوده ولی پس از مدتی این کشور از این بحران‌های داخلی عبور کرده؛ مثلا چندی نمی‌گذرد که بحرانِ حدود دو سال بدون رئیس‌جمهوری را تجربه و پشت‌سر گذاشته‌اند. 
بنابراین این ظرفیت نیز نزد گروه‌ها و احزاب سیاسی و مردم لبنان وجود دارد که بر این مشکلات فائق آیند؛ منتها شرط آن دخالت‌نکردن طرف‌های خارجی از جمله اسرائیل است.
 دستگاه دیپلماسی ایران به ادعاهای آقای حریری واکنش نشان داد اما غیر از این واکنش آیا دستگاه دیپلماسی وارد رایزنی‌ها و مشورت‌هایی برای ساماندهی به وضعیت لبنان شده یا نه؟ مثلا تماسی بین آقای ظریف و آقای باسیل یا رایزنی با آقای میشل عون؟
ما این وضعیت را یک وضعیت کاملا لبنانی می‌دانیم و معتقدیم هیچ طرفی نباید در آن دخالت داشته باشد بلکه معتقدیم خود لبنانی‌ها و آقای رئیس‌جمهور و رئیس مجلس می‌توانند بر اين مشكل  فائق بيايند اما در‌عين‌حال رايزني و مشورت امر پسنديده‌اي است. لبنان نبايد به سمت بي‌‌ثباتي و حضور مجدد تروريست‌ها برود. در يك اقدام منطقه‌اي و در راستاي منافع مردم لبنان نه‌تنها با اين كشور بلكه با ساير كشورهاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي تبادل‌نظر و رايزني درباره موضوعات لبنان مي‌تواند به ادامه ثبات در اين كشور كمك كند.
 استعفای حریری در‌حالی‌که آقای ولایتی در این کشور بود و یک روز قبل با او رایزنی کرده‌بود، برخی انتقادها را نسبت به ریسک دستگاه دیپلماسی برانگیخت. برخی معتقد بودند این اتفاق باید از سوی وزارت خارجه به‌ویژه سفارت ما در لبنان پیش‌بینی می‌شد و چنین ملاقاتی نباید انجام می‌شد. اگر دستگاه دیپلماسی این نقد را می‌پذیرد، می‌توان به‌عنوان یک ایراد از آن یاد کرد که موجب واکنش نسبت به سفیر شود، اما اگر وزارت‌ خارجه این نقد را نمی‌پذیرد، یعنی این ملاقات موجب این استعفا شده و بار جدیدی از تنش منطقه‌ای بین ایران و عربستان را برانگیخته است.
همه شواهد نشان مي‌دهد كه اين امر قابل پيش‌بيني نبوده، حتي خود شخص سعد حريري نيز از آن بي‌اطلاع بوده‌ است. به چند دليل اين را عرض مي‌كنم؛ اولا اعلام اين استعفا از مركز و پايتخت یک كشور ديگر، بلافاصله پس از سفر دوم وي سؤال‌برانگيز و غيرطبيعي است. اين استعفا مي‌توانست در داخل كشور پس از بازگشت اعلام شود.
 به نظر من وقتي اين استعفا از رياض اعلام مي‌شود، خودبه‌خود گوياي بسياري از حقايق است كه نيازي به تفسير و تحليل ندارد و حتما ميزان استقلال ايشان را در يك تصميم‌گيري مهم ملي نشان مي‌دهد. دوم اينكه اين اقدام تعجب همه طيف‌هاي لبناني را موجب شده، حتي هم‌پيمانان ايشان در دولت لبنان و دوستان ايشان در جريان المستقبل را كه عموما اطلاعي از قبل نسبت به اين استعفا نداشته‌اند، دچار ابهام كرده ‌است. سوم اينكه ايشان قبل از سفر به رياض در ديدار با طرف ايراني كاملا مثبت و طبيعي برخورد و نسبت به پيگيري برخي امور در آينده بحث كرده كه از نظر ما بيانگر ماندگاري وي و از نظر ايشان بيانگر عدم احتمال كناره‌گيري است.  
  به نظر شما آینده لبنان چه می‌شود؟ به نظر شما کدام گروه جای خالی پست نخست‌وزیری را در این کشور پر می‌کند؟
به‌لحاظ فضاي امنيتي، هر لحظه اين امكان وجود دارد كه تحركاتي در داخل كشور از سوی برخي افراد و گروه‌ها يا حمله رژيم صهيونيستي به وجود آيد، اما به‌لحاظ سياسي و حقوقي راهكارهايي در منشور ملي لبنان پيش‌بيني شده است. به‌هر‌حال آقاي رئيس‌جمهور همواره رئيس قوه مجريه و رئيس شوراي وزيران يا همان كابينه است و همواره جلسات دولت با حضور و رياست ايشان تشكيل مي‌‌شود.
 درعين‌حال در صورتي كه رئيس‌جمهور استعفاي آقاي حريري را  بپذيرد، لاجرم پس از مشورت با نمايندگان پارلمان، فرد ديگري از اهل سنت كه بيشترين طرفدار را داشته ‌باشد، از سوي ايشان مسئول تشكيل كابينه خواهد شد. تا آن ‌زمان كابينه فعلي تحت‌ عنوان كابينه رتق‌وفتق امور كار را ادامه خواهد داد. درعين‌حال چنانچه اين مهم به تأخير افتد و به درازا بكشد، با نزديك‌شدن انتخابات پارلمان در مارس آينده، فراق سياسي شرايط جديدي را به اين كشور تحميل خواهد ‌كرد.  
واكنش توييتري ظريف  به قمار عربی
 
شرق: وزیر امور خارجه ایران اگر‌چه آخر هفته در ازبکستان و سمرقند مشغول رایزنی‌های دوجانبه بود اما از التهابات موجود در منطقه خاورمیانه نیز غافل نبود. او در چند توییت به موضوع لبنان، یمن و سوریه پرداخت که در همه آنها نیز به عملکرد سلمان در عربستان پرداخته‌ بود. ظریف در توییتی نوشته «یک فرد باتجربه‌تر ممکن بود متوجه شود که شرط‌‌بندی بالاتر روی انتخاب‌های غلط با دامن‌زدن به بحران‌های بیشتر عاقلانه نیست و تنها می‌تواند به پشیمانی بینجامد». او در انتهای این توییت این هشتگ‌ها را زده: #صدام #طالبان #زرقاوی #داعش و اکنون #یمن #قطر #لبنان.
پیداست که منظور توییت او عربستان و شخص محمد بن‌سلمان است که تاکنون استراتژی‌های شکست‌خورده‌ای در منطقه پیاده کرده اما از ادامه‌دادن این سیاست‌ها دست برنمی‌دارد. عربستان در جدیدترین اقدام، در امور لبنان دخالت کرده و نخست‌وزیر این کشور را مجبور به استعفا در ریاض کرده‌ است. برخی منابع خبری گفته‌اند که این استعفا در شرایط اجبار از سوی عربستان انجام گرفته ‌است. به تعبیر ظریف در توییتر، این عملکرد به‌نوعی شرط‌بندی یا قمار است که به پشیمانی منجر می‌شود.  ظریف در توييت دیگری نیز نوشت: هیچ بحرانی نیست که با دیپلماسی قابل ‌حل نباشد. «به هر اندازه که در پایان‌دادن به کابوس سوریه از طریق گفت‌و‌گویی فراگیر نزدیک ‌می شویم، همین کار را برای یمن هم باید انجام دهیم». ظریف در ادامه این یادداشت توييتری تأکید کرد: «نباید بحران‌ تازه‌ای به‌وسیله بمباران، تهدید یا استعفا تحمیل شود. هیچ بحرانی نیست که با دیپلماسی قابل‌حل نباشد. ما یک بار آن را ثابت کردیم. هدف ایران تأمین و حفظ صلحی است که هیچ طرفی از آن محروم و مستثنا نشود». ظریف در توييت دیگری نیز طرح صلح چهار‌ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن در دو‌سال‌و‌نیم پیش را بار دیگر مطرح کرد. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در صفحه توييتر خود نوشت: «در سال 2015، با فاصله کمی از شروع حملات ائتلاف سعودی علیه یمن، در نامه‌ای به دبیرکل ملل متحد یک طرح صلح چهار‌ماده‌ای ارائه کردم: آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی یمنی- یمنی، دولت فراگیر».
بحران 2ساله يمن
یمن دو سال است که با حمله عربستان سعودی با کشتار غیرنظامیان، قحطی و وبا و سوءتغذیه شدید کودکان مواجه است. هفته گذشته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره شرایط یمن و انسداد گذرگاه‌ها از سوی ائتلاف عربستان در نشست خبری خود توضیح داد: مقام ارشد کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، شرایط وخیم یمن را به شورای امنیت اطلاع می‌دهد. مارک لوکوک هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این موضوع صحبت می‌کند. نگرانی شدید ما درباره شرایط این کشور همچنان ادامه دارد، جایی که هفت میلیون انسان با قحطی مواجه شده‌اند و فقط می‌توان تصور کرد که اگر بنادر و گذرگاه‌های کمک‌های انسان‌دوستانه و رفت‌وآمد تجاری باز نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد.
مارک لوکوک، معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تأکید بر پایان‌دادن به محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی در این کشور و هشدار درباره اینکه اگر ائتلاف عربی به محاصره این کشور پایان ندهد، با فاجعه انسانی و قحطی میلیون‌ها نفر روبه‌رو خواهیم شد، از تلاش سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان یمنی خبر داد. از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت شش میلیون و 800 هزار یمنی در معرض قحطی ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایرنا، ائتلاف سعودی - آمریکایی در هفته جاری به بهانه جلوگیری از ارسال سلاح به نیروهای انصارالله و شلیک موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ریاض، همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی یمن را بسته است؛ اقدامی که در پی آن بیش از 20 میلیون یمنی از آن متضرر و اوضاع انسانی در این کشور وخیم‌تر شده است. ائتلاف به سرکردگی عربستان در سال 2015 (فروردین 94) به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن، تجاوز نظامی به این کشور را آغاز کرد.
افتتاح موزه لوور  ابوظبی با حضور مکرون
گروه هنر: پس از پنج سال تاخیر، موزه لوور ابوظبی گشایش یافت و شاهکارهایی از فرانسه و دیگر نقاط جهان در خانه جدیدشان در امارات متحده عربی در معرض دید همگانی قرار گرفت. موزه لوور ابوظبی روز چهارشنبه با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، افتتاح شد. به گزارش یورونیوز، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و محمد ششم، پادشاه مراکش، از جمله میهمانان ویژه افتتاح این پروژه «بلندپروازانه» فرهنگی بودند. رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح این موزه گفت: «به هیچ چیزی سریع‌تر و مهم‌تر از گسترش فرهنگ، آموزش و زیبایی نیاز نداریم». موزه لوور ابوظبی را معمار فرانسوی، ژان نوول، طراحی کرده است. هدف این پروژه‌های عظیم و جاه‌طلبانه‌، تبدیل‌کردن ابوظبی به مرکز فرهنگی منطقه است؛ مرکزی که مسافران را به خود خوانده و شهر را از یک محل گذر به یک «مقصد» تبدیل خواهد کرد. ژان نوول برای لوور ابوظبی ۲۳ گالری در نظر گرفته و آن را براساس مدل سنتی یک شهر طراحی کرده که زیر یک گنبد نقره‌ای قرار گرفته است. این سقف عظیم فلزی از هشت‌هزار فلز ستاره‌ای‌شکل منحصربه‌فرد ساخته شده است. کلیت این ساختار در الگوی پیچیده‌ای قرار دارد که نور را به شکلی از خود عبور می‌دهد و سایه‌‌روشن‌هایی ایجاد ‌می‌کند که یادآور نور خورشیدی ا‌ست که از میان برگ‌های درخت نخل می‌تابد. در لوور ابوظبی آثار هنری نه براساس منطقه جغرافیایی که براساس زمان خلق‌شان دسته‌بندی شده و به نمایش در‌آمده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال اشیای باستانی تمدن‌های اولیه آسیای مرکزی، مصر و اروپا در کنار هم دیده خواهند شد. چنین رویکردی به بیننده کمک خواهد کرد تا شاید تصویری کلی از فرهنگ و تاریخ بشر در نقاط مختلف دنیا به صورت هم‌زمان به دست آورد. آثار به‌نمایش‌در‌آمده در این موزه از موزه‌های مختلفی در دنیا امانت گرفته شده‌اند و در این مجموعه کارهای هنرمندانی مانند داوینچی، ون‌گوگ، رودن و جیاکومتی دیده می‌شود. این موزه تقریبا ۶۰۰ اثر دارد که اولین خریدهای آن به‌شمار می‌روند، ازجمله یک کار از پیت موندریان که پیش‌تر متعلق به ایو سنت لوران و پی‌یر برژه بوده و موزه، آن را در حراج کریستیز ۲۰۰۹ به قیمت ۲۱‌میلیون یورو خریده است.
لوور ابوظبی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ برای بازدید عموم افتتاح می‌شود و کار خود را از ۲۱ دسامبر و با نمایشگاه «From One Louvre to Another» آغاز می‌کند.
کشورهای عربی شهروندان خود را از  لبنان فراخواندند
 
بعد از یک هفته پرماجرا، همچنان به‌نظر همه نگاه‌ها در خاورمیانه به عربستان سعودی و لبنان دوخته شده است. در جدیدترین تحول، روز گذشته تعدادی از کشورهای عربی از شهروندان خود خواستند هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند. این درحالی است که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، همچنان در عربستان به سر مي‌برد. بعد از خط‌ونشان‌های زبانی سعودی‌ها برای حزب‌الله، این اقدام کشورهای عربی برای خروج اتباع این کشور از لبنان به‌نظر نمی‌تواند خبر خوبی برای مردم این کشور باشد.
مکرون وارد می‌شود
ابتدا این عربستان سعودی بود که به شهروندان خود دستور داد تا هرچه سریع از لبنان خارج شوند و بعد از آن نیز بحرین و کویت نیز به تبعیت از ریاض، نسبت به حضور در لبنان به اتباع خود هشدار دادند. این درخواست بعد از آن مطرح شد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، خاطرنشان کرد مادامی که حزب‌الله در دولت لبنان حضور داشته باشد، عربستان به چشم دشمن به این کشور نگاه خواهد کرد. او حضور حزب‌الله در دولت لبنان را نوعی اعلام جنگ علیه عربستان توصیف کرده بود. هم‌زمان با خواست کشورهای عربی برای خروج اتباع‌شان از لبنان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که برای افتتاح شعبه موزه لوور در ابوظبی در امارات متحده ‌عربی به سر می‌برد، در سفری غیرمنتظره برای دیدار با محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان، عازم جده شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که استعفای حریری با افزایش تنش میان ریاض و لبنان و به‌ویژه حزب‌الله همراه شده است. فرانسه دارای روابطی تاریخی با لبنان است و این کشور پیش از آنکه در جریان جنگ جهانی دوم استقلال خود را به دست آورد، مستعمره فرانسه محسوب می‌شد. مکرون پیش از سفر به ریاض با بیان اینکه مقامات لبنانی باید آزاد زندگی کنند، خواهان موضع‌گیری صریح علیه افرادی شد که رهبران کشورها را تهدید می‌کنند. با توجه به آن پیوندهای تاریخی، به‌نظر حفظ ثبات در لبنان از اهمیت بالایی برای فرانسه برخوردار باشد.
ابهام یک استعفا
در حالی که برخی چهره‌های دیپلماتیک ازجمله وزیر خارجه فرانسه، حبس خانگی حریری در عربستان‌سعودی را منتفی دانسته‌اند، طولانی‌شدن اقامت او در این کشور بیش‌ازپیش بر شائبه‌های حبس خانگی او در عربستان رنگ واقعیت می‌زند. وليد جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست مترقی لبنان، در‌این‌باره با حالتی کنایه‌آمیز حضور حریری در عربستان را چه خودخواسته و چه اجباری، طولانی توصیفی کرده و خواستار بازگشت او به کشورش شده است. پیش‌تر نیز میشل ‌عون، رئیس‌جمهور لبنان، گفته بود تا زمانی که با حریری رودررو دیدار نکند، استعفای او را نخواهد پذیرفت. حزب آینده حریری نیز بعد از تشکیل جلسه در روز پنجشنبه، با انتشار بیانیه‌ای، بازگشت حریری را برای اعاده حیثیت لبنان ضروری اعلام کرد. هرچند این حزب همواره مواضعی همسو با عربستان سعودی دارد، اما محتوای این بیانیه از این حکایت می‌کند که سعد‌ حریری خلاف میل باطنی‌اش در عربستان سعودی نگه داشته شده است. از دیگر سو، اظهارات رابرت ‌فیسک، روزنامه‌نگار کهنه‌کار «اینديپندنت»، نیز ابعاد تازه‌ای به ماجرای استعفای حریری می‌بخشد. فیسک مدعی شده حریری قرار بوده در هفته جاری با مقامات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دیدار و همچنین در جلساتی درباره بهبود و ارتقای کیفیت آب در لبنان شرکت کند. از نظر فیسک این برنامه نخست‌وزیری نیست که قصد استعفادادن داشته باشد. طبق گفته فیسک، حریری در روز سوم نوامبر که با هدف دیدار با ملک‌سلمان، پادشاه عربستان، عازم ریاض شده بود، بعد از ورود به عربستان با ورود نیروهای پلیس عربستان به هواپیما و مصادره‌شدن گوشی تلفن همراهش غافلگیر شده و در ادامه مجبور به استعفا می‌شود. به‌نظر هدف بن‌سلمان از دستگیرکردن حریری، متلاشی‌کردن دولت در بیروت، بیرون‌راندن حزب‌الله از کابینه و آغاز جنگ داخلی در این کشور است.
حریری و سكوت جهانی
از دیگر سو، سکوت برخی کشورها نیز در قبال تحولات اخیر در خاورمیانه سؤال‌برانگیر است. شاید بتوان هم‌صدا با رابرت فیسک، دلیل سکوت ایالات متحده و بریتانیا درباره وضعیت حریری در عربستان را علاقه این دو کشور به سرمایه‌گذاری در پروژه عظیم نفتی آرامکوی این کشور دانست. برای تاجری مانند دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريكا، هیچ چیزی فراتر از منفعت مالی و اقتصادی قرار نمی‌گیرد. فیسک همچنین سفر حریری به امارات‌متحده و دیدار با ولیعهد این کشور را اقدامی نمایشی از سوی ریاض می‌داند تا او را فردی آزاد نشان ‌دهد. با این حال، این انتخاب بسیار زیرکانه بوده زیرا امارات متحده به‌عنوان یکی از متحدان اصلی عربستان‌ سعودی هیچ‌گاه اجازه بازگشت حریری به لبنان را نخواهد داد.  با بالاگرفتن تنش‌ها میان عربستان، حزب‌الله و به تبع ایران، ایزرائیل‌ کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز شرایط را برای پیشبرد اقدامات دیپلماتیک علیه حزب‌الله در سازمان ملل مناسب اعلام کرده است. به‌نظر اسرائیل از شرایط پیش‌آمده و افزایش فشارها بر لبنان، هدف خلع سلاح حزب‌الله و دورکردن آن از مرزهای خود را دنبال می‌کند. البته هم‌نوایی اسرائیل و عربستان علیه حزب‌الله بعد از آن صورت می‌گیرد که مدتی پیش اخباری مبنی بر سفر یک مقام بلندپایه سعودی به تل‌آویو منتشر شده بود. بسیاری از رسانه‌ها از محمدبن‌سلمان نام برده بودند. در مقابل و در میانه سکوت و بی‌توجهی جامعه جهانی، سفیر روسیه در لبنان تهدید کرده است در صورت ادامه ابهام درباره وضعیت استعفای سعد حریری پرونده او را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.
نصرالله: حریری در   بازداشت است
روز گذشته سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی به مناسبت مراسم اربعین حسینی، به تحولات اخیر این کشور واکنش نشان داد. نصرالله با اعلام اینکه سعد حریری از سوی عربستان مجبور به استعفا شده و در این کشور در بازداشت به سر می‌برد، این تلاش‌ها را در جهت تحمیل رهبری جدید به حزب مستقبل (آینده) دانست. او همچنین با بیان اینکه لبنان در سال‌های گذشته از ثبات و امنیت بالایی برخوردار بوده است، هدف عربستان از این اقدام را دامن‌زدن به تنش‌های فرقه‌ای در لبنان و بی‌ثبات‌کردن این کشور عنوان کرد. نصرالله بار دیگر تصریح کرد که از نظر مردم لبنان، سعد حریری استعفا نداده و همچنان نخست‌وزیر قانونی این کشور است. رهبر حزب‌الله لبنان ضمن محکوم‌کردن دخالت آشکار عربستان، این اقدام سعودی‌ها را اعلام جنگ علیه لبنان دانست و از مردم لبنان خواست تا در قبال این اقدام مداخله‌جویانه عربستان سکوت اختیار نکنند. سیدحسن نصرالله در ادامه گفت: من از روی تحلیل سخن نمی‌گویم، بلکه اطلاعاتی دارم مبنی بر اینکه عربستان از اسرائیل خواسته به لبنان حمله کند و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در حال بررسی این مسئله است.