پايان شكوه ميليوني اربعين

آرمان: راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر تبدیل به سنتی بین ایرانیان و شیعیان شده که طی آن با آرمان‌های شهدای کربلا تجدید پیمان می‌کنند. امسال با توجه به ریشه‌کن شدن تقریبی داعش، این حضور جنبه جدیدی از اعلام قدرت را نشان داد و با حضور بیش از دو میلیون ایرانی در این مراسم رویدادی کم‌سابقه رقم خورد.
میزبانان خوب
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین در کنار عاشقان امام حسین(ع) و نیز عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: از دیگر دلایل سفرم، تشکر و قدردانی از دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی از میلیون‌ها زائر امام حسین(ع) است. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و مردم این کشور در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائران قرار می‌دهند. وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق، امنیت خوبی در عراق برقرار شده و با نابودی گروه‌های تکفیری، دولت عراق حاکمیت کامل دارد.
خدمت‌رسانی


محسن هاشمی با اشاره به بازدید اخیرش از اقدامات شهرداری تهران در نجف اشرف گفت: براساس بازدید صورت‌گرفته و گزارشی که مسئولان شهرداری در شهر نجف ارائه کردند، امسال حدود ۱۲۰۰ نیروی عملیاتی شهرداری در سه شهر نجف، کربلا و کوفه مستقر هستند که بر این اساس ۵۰۰ نیرو در نجف، ۶۰۰ کارگر در کربلا و ۹۰ نفر از نیروهای خدماتی نیز در شهر کوفه مشغول به ارائه خدمات به زائران هستند. وی با بیان اینکه شهرداری تهران عملکرد خوبی در خدمت‌رسانی به زائران داشته است، گفت: در جلساتی که با حضور مسئولان شهرداری تهران، نجف و کربلا برگزار شده، تقسیم وظایفی صورت گرفته، به‌گونه‌ای که نظافت و پاکسازی اطراف حرم تا شعاع دو کیلومتری به‌عهده شهرداری تهران گذاشته شده است و نیروهای خدماتی نیز با جدیت در حال انجام این مهم هستند. محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه شیطنت‌هایی علیه همکاری شهرداری‌های ایران و عراق است و به‌طور قطع عده‌ای دنبال دامن زدن به آن هستند، ادامه داد: واقعیت این است که ما بخش کوچکی از کار را برعهده داریم، چراکه تمام حضور ما با هدف خدمت‌رسانی است.
لغو روادید
حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تمامی نقاط ضعف و قوت پیاده‌روی اربعین امسال را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و طی سال آینده با برنامه‌ریزی آنها را برطرف می‌کنیم. وی در پاسخ به سوالی درباره ‌اینکه طرف عراقی اعلام کرده بعد از پاکسازی کامل داعش، روادید را برای زائران ایرانی لغو می‌کند، گفت: لغو روادید بین ایران و عراق که سفر عمده مسافران این دو کشور از نوع زیارتی بوده، موضوع مهمی است. ذوالفقاری با بیان اینکه دولت ایران با لغو روادید کاملا موافق است، اظهار داشت: دولت عراق در این زمینه دو ملاحظه اساسی را اعلام کرده؛ یکی بحث امنیتی و دیگری بحث زیرساخت‌ها در این کشور است. دولت عراق معتقد است که اگر روادید را لغو کند و تعداد زائران افزایش یابد، ممکن است به لحاظ خدمت‌رسانی به آنها در حوزه‌هایی مثل جاده‌ای، حمل‌ونقل و اسکان دچار مشکل شود. لغو روادید بین دو کشور زمینه‌هایی لازم دارد و اگر این زمینه‌ها تا حدی فراهم شود، دو کشور نسبت به لغو آن اقدام می‌کنند.
حضور گسترده
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در سخنانی به مناسبت اربعین حسینی گفت: با نزدیک شدن مراسم سالروز اربعین حسینی خالصانه‌ترین تسلیت‌ها را به مردم بزرگوار عراق و امت اسلامی و جهان و مراجع بزرگوارمان و در رأس آن آیت‌ا... سیدعلی سیستانی تقدیم می‌کنم. من از خدا می‌خواهم برای تکمیل پیروزی بر دشمن و آزادی کشورمان به ما کمک کند تا تمامی آوارگان به شهر و خانه خود بازگردند و بر فاسدان پیروز شویم و هیبت آنها را درهم بشکنیم. وی گفت: استقبال و حضور گسترده در کربلا دلیل این است که مساله امام حسین(ع) یک مساله انسانی است و به دین یا طایفه خاصی محدود نمی‌شود. ما امروز باید در رفتار، عمل، راستگویی و فداکاری پیرو امام حسین(ع) باشیم، نه ‌اینکه تنها شعار بدهیم، بلکه باید شعارهایمان با عملمان یکی باشد. العبادی از نیروهای امنیتی خواست برای حمایت از جان زائران در تمامی شهرها و در راه بازگشت از کربلا تلاش کنند.
13 میلیون زائر
احمد الصافی، نماینده آیت‌ا... سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در کربلا، در جریان سخنرانی نماز جمعه در صحن شریف امام حسین(ع) گفت: بخش اعظم این جمع انبوه از شرکت‌کنندگان در زیارت اربعین برای ابراز علاقه و محبتشان نسبت به امام حسین(ع) و همدردی با اهل بیت ایشان حضور یافته‌اند و طبیعی است که در این میان افرادی با سوء‌استفاده از این راهپیمایی از طریق گسترش فرقه‌گرایی و ترویج شعارهای سیاسی و فیلمبرداری از صحنه‌های مربوطه و نشر آن در پایگاه‌های اجتماعی در راستای اهداف خود گام بردارند. نماینده مرجع عالی شیعیان عراق با اعلام مشارکت بیش از ۱۳میلیون زائر در مراسم اربعین تا امروز خدمات ارائه‌شده به آنها را فوق‌العاده توصیف کرد. عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق نیز از روند برگزاری مراسم اربعین و برنامه‌ریزی مناسب برای آن تقدیر کرد.
بازگشت از زیارت
مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین، گفت: تا ساعت 6 صبح جمعه یک‌میلیون و ١٩٨هزار و ٢05 زائر از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه وارد کشور شدند. وی ادامه داد: از این تعداد 5١درصد از مرز مهران، ٢٩درصد از مرز شلمچه، ١6درصد از مرز چذابه و چهاردرصد از مرزهای هوایی وارد کشور شدند. آقابابایی گزارش داد: تصادفات فوتی و جرحی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در 6 استان هدف، 6٧درصد تصادفات منجر به فوت و 60درصد تصادفات جرحی کاهش یافته است و در مجموع می‌توان گفت که کاهش 50درصدی تصادفات فوتی و جرحی داشتیم.
درگذشت 50 ایرانی
محسن نظافتیة، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت، با اعلام خبر درگذشت 50 زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین، گفت زائران اربعین که بیمه بودند تا سقف ۲۲میلیون برای درمان تحت پوشش بیمه هستند و به خانواده آن تعداد از زائرانی هم که به صورت عادی و یا به‌دلیل بیماری فوت کرده‌اند، ۳۰میلیون تومان غرامت پرداخت می‌شود. نظافتی درباره خدمات بیمه‌ای زائران اربعین همزمان با پایان این مراسم در عراق و بازگشت زائران به کشور گفت: شرایط جاده‌ای عراق و جمعیت بالای زائران، مراسم پیاده‌روی اربعین را آبستن حوادثی خواهد کرد که متاسفانه تا کنون شاهد فوت ۵۰ نفر از هموطنان در اثر حادثه یا به صورت طبیعی بوده‌ایم.
خنثی شدن بمب
روز پنجشنبه نیروهای امنیتی عراق در استان واسط توانستند طرح تروریستی هدف قرار دادن زائران مراسم اربعین حسینی را خنثی کنند. مکصد العجیلی، رئیس کمیته امنیتی منطقه الصویره واقع در استان واسط عنوان داشت که نیروهای امنیتی توانستند نقشه هدف قرار دادن زائران اربعین را روی پل الصویره واقع در شمال این استان خنثی کنند. وی در ادامه افزود: نیروهای تروریستی تلاش داشتند تا با یک بمب حاوی نیترات آمونیاک زائران اربعین را مورد هدف قرار دهند.