سفرهيات ۷۰نفره اروپايي به ايران

آرمان- مجتبی اسکندری: هیات‌های اروپایی یکی پس از دیگری وارد تهران می‌شوند، یا پیش‌تر به ‌ایران سفر کرده‌اند. این هیات‌ها یا برای انعقاد قرارداد می‌آیند، یا برای انجام تفاهمات مقدماتی جهت بستن قراردادهای جدید وارد ایران می‌شوند. این هفته هیات عالیرتبه 70نفره اتحادیه اروپا به ریاست کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا می‌آید و هفته آتی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان راهی تهران خواهد شد. در روزهای پس از آن نیز سعدآباد انتظار مسافری از الیزه را خواهد کشید که پیش‌تر از سفر قریب الوقوعش به ‌ایران خبر داده بود. به‌نظر می‌رسد اظهارت تندوتیز ترامپ، تاثیری بر رویکرد اقتصادی جدید اروپایی‌های در قبال ایران ندارد و آنها علاوه بر حفظ برجام، خواهان بسط و تعمیق همکاری‌های اقتصادی با ایران هستند.
هیات اقتصادی اروپا
هیات هفتادنفره اروپایی‌ها به ریاست فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، فردا وارد تهران خواهد شد. این هیات متشکل از 25 مقام عالیرتبه اروپایی خواهد بود. این هیات طبق برنامه اعلام‌شده ابتدا با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و سپس با حضور در اتاق بازرگانی ایران، با مسعود خوانساری رئیس اتاق دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.
همکاری اقتصادی


در دوران پسابرجام، بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و مقامات اروپایی برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. اشتیاق اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکنون منجر به انعقاد قراردادهایی در زمینه‌های گوناگون نظیر نفت و گاز، خودروسازی، انرژی‌های نو، پروژه‌های انتقال آب، پتروشیمی و همچنین دو قرارداد فاینانس با اوبربانک اتریش و دانسکه‌بانک دانمارک شده است.
هدف از سفر به تهران
بنابر گزارش خبرآنلاین، هدف از حضور این هیات در ایران، بررسی ظرفیت‌های موجود و افزایش همکاری‌های تجاری به‌ویژه در بخش محصولات کشاورزی کشورمان اعلام شده است. به‌نظر می‌رسد با اقداماتی که در دستور کار است و در صورت دستیابی به توافق در این حوزه، موانع تجارت ایران و اروپا کاهش یافته و ارتباط تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی افزایش خواهد داشت. گفته می‌شود اتحادیه اروپا در صورت مثبت‌بودن مذاکرات به‌منظور تسهیل روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای اروپایی اقدام به تاسیس دفتر تجاری در کشور خواهد کرد.
عبور اروپا از ترامپ
اظهارات اخیر ترامپ علیه‌ایران و برجام که با واکنش مقامات اروپایی و ناظران سیاسی در این قاره همراه شد، به عقیده بسیاری از کارشناسان منجر به نردیک‌تر شدن اروپا به‌ایران و آغاز دوره‌ای تازه در روابط اقتصادی این دو شده است. پیش از این هیات‌هایی از فرانسه، آلمان، سوئیس، دانمارک، فنلاند، ایتالیا و کشورهای مهم دیگر اتحادیه اروپا از ایران بازدید و تمایل خود برای حضور در پروژه‌های تولیدی و صنعتی را ابراز کرده‌اند. پتروشیمی، انرژی و خودروسازی جذاب‌ترین بخش‌های اقتصادی ایران برای اروپایی‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی تلقی می‌شود.