سهمیه با سفته بازی!

 قبولی در آسیا با تک ماده، بازگشت به آسیا، مشکل آسیایی حل شد و پایان یک کابوس؛ همه این‌ها تیترهایی بودند که چهارشنبه گذشته بعد از اظهارنظر قاطع وزارت ورزش مبنی بر ارسال کامل مدارک نمایندگان ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا روی جلد روزنامه‌‌‌‌های ورزشی کشور نقش بستند. بعد از دیدن این تیترها هواداران پرشمار استقلال، پرسپولیس و تراکتور نفس راحتی کشیدند اما خیلی زود این نفس راحت دوباره جای خود را به نگرانی و دلشوره داد تا مشخص شود قرار نیست یک آب خوش از گلوی این فوتبال پایین برود!
 اشتباه وزارت
همه‌چیز چهارشنبه با خبر تایید مدارک 3 باشگاه استقلال، پرسپولیس و تراکتور از سوی AFC‌ آغاز شد؛ خبری که وزارت ورزش هم آن را تایید کرد و یک ساعت بعد وزیر ورزش هم با استفاده از واژه «حرکت تاریخی» از بازگشت 3 نماینده ایران به لیگ قهرمانان آسیا به عنوان اقدام فراموش‌نشدنی وزارت ورزش و دولت یاد کرد اما حالا مشخص شده که وزارت ورزش و جوانان در یک حرکت عجیب آپلود مدارک را ملاک تایید شدن سهمیه‌ها دانسته و بدون تایید رسمی کنفدراسیون فوتبال ‌آسیا خبر از بازگشت نمایندگان ایران به لیگ قهرمانان آسیا داده.
 فرصت 8 روزه


مسلما اشتباه وزارت ورزش‌و جوانان در خبررسانی یکی از مهم‌ترین موضوع‌‌‌‌های ورزش کشور جای تامل دارد اما مهم‌تر از آن، اشتباه این وزارتخانه در کامل دانستن مدارک ارسال شده است؛ اشتباهی که می‌تواند در‌نهایت همان اتفاقی را رقم بزند که همه ما نگرانش بودیم. از همان زمانی که نمایندگان فوتبال ایران با رایز‌نی‌‌‌‌های صورت گرفته موفق شدند از کنفدراسیون فوتبال آسیا 8 روز دیگر مهلت بگیرند، می‌شد حدس زد که قرار نیست در این 8 روز همه‌چیز معجزه‌وار حل‌و فصل شود. با اعلام آمادگی دولت برای کمک به سرخابی وزارت ورزش دست به کار شد اما این وزارت برای حل مشکل 3 ‌تیم پرطرفدار کشور صف طویلی از طلبکاران را پیش‌روی خود می‌دید. استقلال با حدود‌۴۰ طلبکار، پرسپولیس‌ با ۳۳ طلبکار و تراکتورسازی با ۲۸ طلبکار طرف بودند و 8 روز برای مذاکره و تسویه‌حساب و جلب رضایت این طلبکاران زمان بسیار کمی بود.
 راه حل با سفته
بعد از مهلت 8 روزه AFC به باشگاه‌‌‌‌های ایرانی برای تکمیل مدارک، ظاهرا باشگاه‌ها به طلبکارانشان سفته‌هایی داده‌اند و همین سفته‌ها هم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده‌، آن هم در شرایطی که اصلا ‌مشخص نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا سفته‌ها را بپذیرد یا با رد آن‌ها حکم به حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا بدهد. متاسفانه باید به این نکته اشاره کنیم که سفته در معاملات داخل ایران کاربرد دارد و در مراودات بین‌المللی، کاربردی ندارد و همین مسئله احتمال رد شدن مدارک از سوی AFC را بالا برده است. تا‌کنون ۵ تیم عربستانی نتوانستند مجوز حرفه‌ای را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرند و در امارات هم 2 تیم مجوز گرفتند و تیم متمول العین امارات امسال موفق به گرفتن مجوز نشد و حالا باشگاه‌‌‌‌های ایران با سفته به دنبال سهمیه آسیایی هستند!