روحانی: دولت آمریکا مهارت خاصی در جیب بری عربستان دارد

طاهری- رئیس جمهور با بیان این که دولت اخیر آمریکا مهارت خاصی در جیب‌بری کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی دارد  خاطرنشان کرد: سلطه‌گران نفت و ثروت منطقه را چپاول می‌کنند و درمقابل تسلیحات مختلف خود را به فروش می‌رسانند تا آتش را همچنان روشن نگه دارند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که هفته گذشته در جلسه هیئت دولت سخن می گفت، اضافه کرد: حالا بر فرض که عربستان با ملت ایران دشمنی می‌کند، چرا با ملت یمن خصومت می‌ورزد و ملتی  را که در همسایگی‌اش قرار دارد، مرتب بمباران می‌کند. وی افزود: ملت یمن در مقابل این حجم از بمباران کشورش چه عکس‌العملی می‌تواند نشان دهد؟ می‌گویند از سلاح خود استفاده نکنند؟ خب شما بمباران را متوقف کنید، سپس ببینید آیا ملت یمن به آن پاسخ مثبتی نمی‌دهد؟ شما اجازه ارسال دارو، غذا و کمک‌های سازمان ملل را هم به ملت یمن نمی‌دهید آیا این کار شما درست، معقول و اسلامی است؟
بزرگ تر از شما نتوانستند علیه ملت ایران کاری پیش ببرند
رئیس جمهور تأکید کرد: شما قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به خوبی می‌شناسید و بزرگ تر از شما نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند. آمریکا و اذنابش تمام امکانات و قدرت خود را بسیج کردند، اما نتوانستند کاری بکنند.
تحلیل آشنا از «عملیات استعفا»ی حریری


حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم در تحلیلی از اوضاع منطقه با تأکید بر این که "عملیات استعفا" شلیکی است به همگرایی های منطقه ای که در بحران سوریه و همه پرسی اقلیم کارآمدی خود را نشان داد، نوشت: موفقیت فرایند آستانه، پترودلار های خونین را به تکاپو انداخته تا جنگ دیگری را بر ملت های مظلوم منطقه تحمیل کنند. لبنان،عراق،ترکیه وایران در این تله نخواهند افتاد.محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیت اخیر خود درباره اقدامات عربستان سعودی در منطقه نوشت: یک فرد با تجربه‌تر ممکن بود متوجه شود که شرط بندی بالاتر روی انتخاب‌های غلط با دامن زدن به بحران‌های بیشتر عاقلانه نیست و تنها می‌تواند به پشیمانی بینجامد: صدام، طالبان، زرقاوی، داعش و اکنون یمن، قطر و لبنان.
الجبیر: امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم!
طی روزهای گذشته مقامات سعودی نیز به لفاظی های خود علیه ایران ادامه دادند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر با تکرار ادعاهای ضدایرانی، موشک شلیک شده از یمن را متعلق به ایران دانست و با اشاره به این‌که «امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم»، گفت: «عربستان سعودی از برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران ناراضی است و ما خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم» وی همچنین گفته است: «امیدواریم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را  به دلیل حمایت این کشور از تروریسم و نقض قطعنامه‌های موشکی شورای امنیت سازمان ملل شاهد باشیم.» همچنین نماینده عربستان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی دست داشتن ایران در حمله موشکی انصارا... یمن به عربستان سعودی شد. در مقابل نماینده دایم ایران در سازمان ملل هم با ارسال نامه به شورای امنیت اتهامات عربستان علیه کشورمان را رد کرد و آن ها را بی پایه و اساس خواند.
السیسی: مصر مخالف هرگونه جنگ است
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور  مصر با بیان این که مصر مخالف هرگونه جنگ علیه ایران و حزب ا... است، تأکید کرد: با هرگونه مشکلی در منطقه خواه متعلق به ایران باشد خواه حزب‌ا... باید با احتیاط برخورد کرد. وی افزود: ما به دنبال مشکلات دیگری نیستیم و منطقه به اندازه کافی درگیر چالش‌ها و بی‌ثباتی‌هاست.