برجام با برچسب غير قابل مذاكره مجدد

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا اجرای تام و تمام برجام از سوی تمامی طرف ها را مد‌نظر داشته و توافق هسته ای، یک دستاورد مهم و کارآمد دیپلماسی چند جانبه بین المللی و اروپایی است.
فدریکا موگرینی روز جمعه در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در سمرقند ازبکستان افزود: آسیای‌مرکزی، راهی مهم بین اروپا و شرق دور است. مشارکت در ایجاد تغییرات، فرصتی برای همکاری بین اروپا و آسیای مرکزی است و اروپا از عضویت کشورهای آسیای مرکزی در سازمان تجارت جهانی استقبال می کند.
موگرینی اظهار داشت: اروپا معتقد به همکاری های اقتصادی و مشارکت با کشورهای آسیای مرکزی است. اروپا با مشکل مهاجرت روبه روست و علاقه مند به گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه آسیای مرکزی در این رابطه است.
وی خاطر نشان کرد: توافق هسته ای با ایران ، نمونه ای از موفقیت های دیپلماسی است و همکاری برای ایجاد صلح در افغانستان و حمایت از مذاکرات بین الافغانی مورد حمایت اتحادیه اروپاست.


موگرینی تاکید کرد: مقابله با افراط گرایی و تروریسم از جنبه های دیگر مورد علاقه اتحادیه اروپا در همکاری با کشورهای منطقه آسیای مرکزی است. امنیت در منطقه از طریق گفت‌وگو حاصل می شود.
وزیر امور خارجه کشورمان نيز در این کنفرانس گفت: « ایران از سال 1974 پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در خاورمیانه را پیگیری کرده که به دلیل سیاست‌های تجاوزکارانه و برتری‌جویانه رژیم صهیونیستی درکسب سلاح‌های هسته ای و حمایت آمریکا از این رژیم به نتیجه نرسیده است. ما با دستیابی به توافق هسته‌ای و عمل به تمامی تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نیز پایبندی خویش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای به اثبات رساندیم».
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در 25 سال اخیر تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبی در گسترش همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی در عرصه های مختلف تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و همکاری‌های بانکی و مالی و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی و سازندگی ایفا كند.