دستگیری 201 شاهزاده سعودی

جنگ ولیعهد عربستان سعودی با شاهزادگان این كشور ابعاد وسیعی به خود گرفته است و به گفته دادستان كل عربستان در جریان اقدامات به اصطلاح مبارزه با فساد، 201 تن دستگیر شده‌اند و بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در این میان اختلاس شده است. همزمان با  بازداشت شاهزادگان، ریاض با ایجاد بحران در لبنان به دنبال ایجاد بحران جدیدی در منطقه علیه ایران و حزب‌الله است. ریاض و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس از اتباع خود خواسته‌اند تا هرچه زودتر خاك لبنان را ترك كنند. محمدجواد ظریف با انتقاد از سیاست‌‌های عربستان، گفت که انتخاب‌های غلط به بحران‌های بیشتر دامن می‌زند و تنها به پشیمانی می‌انجامد.  
بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان در عربستان به اتهام فساد و مسدود کردن حساب‌های بانکی آنان، با روندی صعودی در حال گسترش است و در روزهای اخیر صد‌ها تن به بهانه مبارزه با فساد در این كشور دستگیر شده‌اند. شیخ سعود المعجب، دادستان کل عربستان روز پنج‌‌شنبه در سخنانی تأکید کرده است، در اقدامی که در راستای مبارزه با فساد آغاز شد، ۲۰۸ نفر در این رابطه مورد بازجویی قرار گرفته‎‏‌اند و از این تعداد هفت نفر آزاد شده‌اند و 201 تن دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند. او تأکید کرد که فعالیت‌های تجاری عادی در پادشاهی تحت تأثیر قرار نگرفته و تنها حساب‌های بانکی شخصی افراد مورد نظر مسدود شده است. به گزارش روزنامه تایم انگلیس، شیخ معجب گفت که روند تحقیقات کمیته عالی مبارزه با فساد که تحت رهبری ولیعهد محمد بن سلمان تشکیل شده، به سرعت پیش می‌رود. کمیته مبارزه با فساد تحت سرپرستی او دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده، چهار وزیر و دهها وزیر سابق را صادر کرد و گزارش می‌شود که ولید بن طلال، بازرگان سرشناس بین‌المللی، هم در میان بازداشتی‌هاست. 
دادستانی کل عربستان در ادامه به مبلغ فساد مالی شاهزاده‌‌های سعودی نیز اشاره كرد و گفت:«براساس تحقیقات سه سال گذشته، ما برآورد می‌کنیم که ظرف چند دهه گذشته دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار به واسطه فساد سیستماتیک و اختلاس، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است». شیخ معجب گفت که کمیته دارای اختیارات کاملاً قانونی برای وارد شدن به مرحله بعدی تحقیقات است. بر اساس گزارش رسانه‎های عربستان، بانک این كشور حساب بیش از هزار و 700 را در همین رابطه مسدود کرده است. اظهارات دادستان كل سعودی در حالی است كه هفته گذشته رسانه‌های غربی ثروت افراد بازداشت شده را بالغ بر 2 تریلیون دلار تخمین زده بودند و به گفته این رسانه‌ها، هدف محمد بن سلمان از بازداشت شاهزادگان سعودی، تسلط بر ثروت آنها است تا بتواند اهداف برنامه سند چشم انداز 2030 خود را به پیش ببرد.
در حالی كه به گفته مقامات ریاض، 200 تن دستگیر شده‌اند اما منابع در کاخ سلطنتی عربستان به سایت «‌عین‌الشرق‌الاوسط‌» گفتند، تعداد بازداشت‌شده‌‌ها بسیار بیشتر از آنچه است که مقامات سعودی اعتراف کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ تن بازداشت شده‌اند. این سایت فاش کرد،‌ اکثر شاهزادگان و شخصیت‌های بازداشت شده بعد از شکنجه در جریان بازداشت و بازجویی به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته این منابع، شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سابق استخبارات عربستان هم در میان بازداشت‌شدگان است. به باور ناظران، محمد بن سلمان كه گفته می‌شود به زودی به جای پدرش به تخت پادشاهی عربستان تكیه می‌زند، سعی دارد با حذف رقبای سیاسی خود راه را برای پادشاهی خود هموار كند و اصطلاح مبارزه با فساد تنها پوششی برای رسیدن به این هدف است.  بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی نگرانی متحدان این كشور را در پی داشته است. ركس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه گفت که اقدامات اخیر در عربستان و پاکسازی جمعی افراد متهم شده به فساد توسط سعودی نگرانی‌‌هایی ایجاد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون تأكید كرد که واشنگتن تحقیقات بی‌سابقه این کشور حوزه خلیج فارس را در مورد اختلاس 100 میلیارد دلاری از نزدیک زیر نظر دارد.    ماجراجویی جدید در منطقه عربستان سعودی كه در باتلاق یمن و سوریه گیر افتاده است به دنبال ایجاد بحران جدیدی در منطقه است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) ریاض روز پنج‌‌شنبه از شهروندان خود خواست در اولین فرصت لبنان را ترک کنند و به این کشور سفر نکنند. یک منبع مسئول در وزارت امورخارجه عربستان گفت:«با توجه به اوضاع حاکم بر جمهوری لبنان، عربستان سعودی از اتباع خود در لبنان می‌خواهد تا در اولین فرصت ممکن این کشور را ترک نمایند». امارات و كویت هم در همسویی با عربستان از اتباع خود خواستند تا هر چه زودتر لبنان را ترك كنند. از سوی دیگر، ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج فارس عربستان هم گفت که کشورش اقداماتی شدیدتر علیه لبنان اتخاذ خواهد کرد تا به زعم وی اوضاع در این کشور به حالت طبیعی خود برگردد. السبهان هفته گذشته در اظهاراتی مدعی شد كه اقدامات خصمانه‌ای که حزب‌الله انجام می‌دهد، به مثابه اعلام جنگ علیه عربستان از سوی لبنان و از سوی حزب‌الله است. 
هرچند ایجاد ترس و نگرانی از حمله به لبنان همزمان با فراخواندن سعد حریری به عربستان و استعفای او آغاز شد، اما اکنون روند امور شدت گرفته و شایعه‌های قوی در محافل متحدان سعودی در لبنان در مورد حمله نظامی غیرمنتظره به مواضع حزب‌الله در لبنان و سوریه شنیده می‌شود. روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت كه سعودی‌ها در تلاش برای اقناع اسرائیل به حمله علیه مواضع حزب‌الله از آمادگی خود برای مشارکت در پوشش این جنگ خبر داده و آن را پاسخی به بمباران عربستان از داخل خاک یمن برشمرده‌اند، زیرا حزب‌الله را مسئول ارسال موشک‌های یمنی می‌دانند. بر اساس این گزارش، اطلاعاتی در مورد ارتباطات امنیتی گروه‌های اطلاعات وابسته به عربستان سعودی برای نفوذ در برخی اردوگاه‌های پناهندگان سوری در لبنان برای شرکت دادن آنان در تحرکاتی وجود دارد که به دنبال حمله علیه حزب‌الله هستند. این در حالی است كه حزب‌الله هم گفته است كه بعید نمی‌داند جنون عربستان تا ماجراجویی نظامی در لبنان پیش برود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم با اشاره به تحولات اخیر در رابطه با تصمیم سعد حریری نخست‌وزیر لبنان مبنی بر اعلام استعفای یک‌جانبه و غیرمترقبه در عربستان سعودی گفت که انتخاب‌های غلط به بحران‌های بیشتر دامن می‌زند و تنها به پشیمانی می‌انجامد.