چهره‌های اربعین

شهروند| اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در مسیر نجف اشرف به کربلای معلا، از زائران اربعین حسینی که در مراکز درمانی بستری بودند عیادت و عکس این دیدار را در اینستاگرامش منتشر شد. مراسم باشکوه اربعین، امسال هم مانند هر‌سال دیگر، حضور شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی را به خود دید. افرادی مانند محمود علوی، وزیر اطلاعات، آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر تهران همراه با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، محمد مهدی احمدی، مشاور وزیر ارشاد و تعدادی دیگر از شخصیت‌ها. محمد علی نجفی، شهردار تهران هم قصد شرکت در این مراسم را داشت، اما به دلیل مشکل فیزیکی که به‌طور ناگهانی برایش پیش آمد از سفر جاماند و به خدام الحسین(ع) شهرداری تهران پیام داد. او از حضور، خدمات و تلاش آنها در اربعین امسال تشکر کرد: «خادمی زائران اباعبدالله الحسین(ع)، لیاقت و سعادت می‌خواهد. امسال هم این افتخار نصیب شهرداری تهران و صدها نفر از کارکنان خدوم شهرداری شد که خادم عزیزانی باشند که پای در سفر عشق گذاشته‌اند. دست تک تک عزیزانی که امسال خدام الحسین(ع) شهرداری تهران بودند را به گرمی می‌فشارم، خدمت آنان را ارج می‌نهم و خداقوت به همه این عزیزان می‌گویم. خوش به سعادت‌تان. »
تصاویر حضور شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی از همان ابتدای حضورشان در خیل عظیم جمعیت، در فضاهای مجازی رسانه‌ای شد. گروهی خودشان به تنهایی آمده بودند و گروهی دست همسر و فرزند را هم گرفته و با خود در این سفر معنوی، همراه کردند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، پنجشنبه، هجدهم آبان ماه با هواپیمایی به مقصد نجف، خود را به زائران رساند. حضوری که با استقبال استاندار نجف و رئیس نمایندگی ایران در عراق، همراه شد. او مسیر نجف به کربلا را پیاده رفت و به خیل عظیم جمعیت راهپیمایان بزرگ اربعین پیوست. زیارت حرم مطهر حضرت علی(ع) در کنار عیادت از زائران بستری شده در مراکز درمانی، از دیگر برنامه‌های معاون اول رئیس‌جمهوری در این سفر یک روزه است. در این سفر، علی سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان او را همراهی می‌کرد.
مراسم اربعین امسال در امنیت کامل برگزار شد
روز پنجشنبه، محمود علوی، وزیر اطلاعات هم خودش را به راهپیمایان رساند. او هم بخشی از مسیر را با زائران به سمت کربلا رهسپار شد. او در مصاحبه‌ای که داشت، اعلام کرد که مراسم امسال در امنیت کامل برگزار شد. او درباره وضع امنیتی این مراسم باشکوه گفت: «وضع عراق متفاوت از ایران است چراکه در ایران حدود 40‌سال است که نظام جمهوری اسلامی ایران مستقر شده و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به خوبی و با اشراف مشغول به کار هستند و طبیعی است که هرگونه حرکت مشکوکی را بتوانند شناسایی کنند و زیر ضرب ببرند، اما وضع در کشور عراق تفاوت زیادی با ایران دارد. » او که با رادیو اربعین سخن می‌گفت، به نقش و تلاش داعش برای ایجاد ناامنی هم اشاره کرد: «تا چندی پیش داعش بخش زیادی از عراق را در تصرف خود داشت و طبیعی است که اکنون با توجه به شکست‌هایی که خورده نیروهای آن در شهرها پراکنده می‌شوند و به عملیات تروریستی روی می‌آورند و تلاش می‌کنند که با یک سلسله بمب‌گذاری‌ها و اقدامات تروریستی به نوعی موجودیت خود را استمرار ببخشند و با اینگونه اقدامات وحشیانه اعلام موجودیت کنند. »


ادامه از صفحه یک|  وزیر اطلاعات ادامه داد: «طبیعی است که برقراری امنیت در چنین کشوری با چنین ویژگی‌هایی خصوصیات خاص خود را می‌طلبد و خوشبختانه دستگاه‌های اطلاعاتی عراق با ما همکاری خوبی دارند و ما نیز با آنها همکاری خوبی داریم. » علوی درباره شرایط عراق هم توضیح‌هایی داد: «الحمدلله آنها تا الان موفق شده‌اند که این مراسم بزرگ و باشکوه را با امنیت پشت سر بگذارند و تا این لحظه هیچ اتفاق امنیتی نیفتاده است. این موضوعی ارزشمند است و باید از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی عراق در این خصوص قدردانی کرد. » او گفت: «این سعادت را داشتم از نجف تا کربلا همراه با زائران این مسیر را پیاده طی کنم. آرامش خوبی بر زوار حاکم بود و می‌دیدیم که چگونه مردم عاشق اباعبدالله ‌الحسین(ع) به زوار خدمات ارایه می‌دادند و انسان با دیدن این صحنه‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت.» وزیر اطلاعات ادامه داد: «امام حسین(ع) با خدای خودش معامله کرد و دنیای خود را به خدا داد و خداوند در معامله با امام حسین(ع)، دنیا را به ایشان داد و ما می‌بینیم که تمام دنیا در برابر عظمت این امام بزرگوار سر تعظیم فرود می‌آورند. صحنه‌های تاثیرگذاری که در این راهپیمایی می‌بینیم همه آموزنده است و بیانگر عشق مردم به این امام بزرگوار است. »
زائران کربلایی که سفرشان را زودتر آغاز کرده بودند، حضور وزیر ارتباطات را هم در میان جمعیت راهپیمایان دیده بودند. محمد جواد آذری‌جهرمی، همراه با خانواده‌اش در این مراسم شرکت کرده بود. آذری جهرمی جوان‌ترین وزیر کابینه روحانی است. او تصویر خود و فرزندش را در صفحه اینستاگرام منتشر کرد و در متنی نوشت: «برای برقراری سرویس وای فای در مسیر نجف به کربلا تلاش زیادی صورت گرفت و متاسفانه هیأت اتصالات عراق با وجود تعهدات وزارت ارتباطات عراق در این موضوع مجوز لازم را صادر نکرد و با وجود پیگیری‌های وزیر کشور و بنده و سفیر ایران در عراق تجهیزات وای فای توسط مراکز امنیتی عراق توقیف شد. این موضوع در روزهای گذشته اطلاع‌رسانی شد. برخی مراکز خبری امروز از خلف وعده وزارت ارتباطات در تأمین وای فای مسیر نجف به کربلا اطلاع‌رسانی کردند که به نظر می‌رسد اطلاعی از اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در کنفرانس خبری درنمایشگاه مطبوعات، بخش‌های مختلف خبری سیما و نیز مصاحبه مفصل با رادیو اربعین نداشتند. » او ادامه داد: «وزارت ارتباطات و اپراتورهای ایرانی حداکثر تلاش خود در خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله علیه‌السلام را از ماه‌های قبل در دستورکار داشته‌اند و تسهیلات گوناگونی را فراهم دیده‌اند. همزمان اعتقاد داریم رعایت مقررات و قوانین کشور میزبان بر ما لازم است. برای زوار این گردهمایی بزرگ آرزوی زیارتی مقبول و سفری پربرکت در کمال صحت و سلامتی دارم. »
 شیطنت‌هایی علیه همکاری شهرداری تهران با عراق وجود دارد
محسن‌ هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم از دیگر شخصیت‌های حاضر در مراسم اربعین بود. او حضور شهرداری تهران و خدمات‌رسانی در این مراسم را وظیفه سیاسی و شرعی دانست: «پیاده روی اربعین تبدیل به حادثه و رخدادی جهانی شد و شیعیان جهان با حضور در این مراسم و نمایش خوبی‌ها و احسان‌ها در برابر خشونتی که در جهان می‌شود صلح را نشان می‌دهند. سفر ما با این‌که زیارتی بود در مسیر همکاری‌های مردمی و خدمات‌رسانی‌ها را دیدیم. در کوفه ۱۰۰ نیروی شهرداری حضور دارند و بدون چشمداشت فعالیت می‌کنند و در نجف هم ۶۰۰ نفر بحث نظافت را برعهده دارند.» او ادامه داد: «بیش از دو‌میلیون زائر از ایران می‌آیند و در این مراسم عظیم بخشی از جابه جایی نیروها و خدمت‌رسانی را شهرداری انجام می‌دهد که باید گفت مسئولان خوب عمل کرده بودند. »‌ هاشمی در ادامه با اشاره به برخی حواشی پیش آمده درباره همکاری‌ها با مسئولان عراقی گفت: «شیطنت‌هایی علیه این نوع همکاری‌ها هست و قطعا عده‌ای دنبال دامن زدن به آن هستند. لذا نباید کاری کنیم که آنها فکر کنند بدون ما نمی‌توانند کار کنند. واقعیت این است که ما بخش کوچکی از کار را برعهده داریم و تمام حضور ما با هدف خدمت‌رسانی است. » ‌هاشمی ادامه داد: «تهران قطعا می‌تواند کمک مناسبی به برادران شیعه عراقی کند. روابط ما دوسویه است و باید تجارب را دوسویه ببینیم. ما دنبال این هستیم که تعاملات بیشتر شود. »
استقرار 700 اتوبوس برای جابه جایی زائران
شهردار تهران در این مراسم حاضر نشد و سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی شهردار تهران در راهپیمایی اربعین شرکت کرد و درباره جزییات همکاری شهرداری تهران، توضیح‌هایی داد. او گفت: «در کوت عراق ۶۰۰ دستگاه اتوبوس مستقر کردیم و ۷۰ نیروی خدماتی، چهار چادر بزرگ اقامتی، ۱۰ مخزن ۱۱۰ و ۱۰ مخزن ۱۲۰ لیتری و همچنین امکانات رفاهی و درمانی داشتیم. ۱۸‌هزار متر مربع را تسطیح و برای استراحت زائران و پارکینگ آماده کردیم. در مرز مهران نیز ۴۰۰ نیروی اجرایی داشتیم و در آن‌جا هم شش منبع آب ۱۰هزار لیتری را برای استفاده زائران مستقر کردیم. ۶۵ سرویس بهداشتی و ۲۵ حمام هم در این مرز ایجاد شد. در شلمچه ۵۰هکتار پارکینگ، ۲۰۰ سرویس بهداشتی و ۱۰ چادر با ظرفیت ۲۵۰ نفر را به همراه ۲۰۰نیروی داوطلب مستقر کردیم و همین تعداد نیرو هم در مرز چزابه مستقر شدند. در مرز خسروی با ۳۰۰۰ پارکینگ و ۲۰۰ چادر بهداشتی میزبان زائران اربعین بودیم. » او ادامه داد: «در مجموع ۷۰۰ اتوبوس برای جابه‌جایی‌ها، ۱۳۰ پایگاه آتش‌نشانی، ۱۰۰ پزشک و چهار مجموعه درمانی در مرزها مستقر شدند. » معاون شهردار تهران درباره خدمات‌رسانی در سه شهر کوفه، نجف و کربلا هم گفت: «در نجف و کربلا هم ما بخشی از وظایف نظافت را برعهده گرفتیم و با هماهنگی با شهردار و استاندار کربلا، ۳۰۰نفر را در نجف و ۵۰۰ نفر را در کربلا مستقر کردیم. » در مراسم روز اربعین، شهردار سابق تهران همراه با نوه‌هایش هم دیده شدند.
به یک مدیریت مبتنی بر نیازسنجی در هر محدوده نیاز داریم
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران يكي ديگر از كساني بود كه براي بازديد از روند خدمت‌رساني شهرداري تهران در مراسم اربعين حسيني حاضر شده بود. محمد سالاري در حاشيه اين بازديد از فرآيند خدمت‌رساني و جمع‌آوري زباله حرف زد: «در طول مسیر پیاده‌روی اربعین امسال شاهد فرآیند خدمت‌رسانی جمع‌آوری زباله و پذیرایی مناسب بودیم، البته بعضی بخش‌ها هم نیاز به بهبود دارد. البته نقاطی که شهرداری تهران مسئولیت جمع‌آوری زباله و خدمت‌رسانی به زائران را برعهده داشته با دیگر نقاط متفاوت است. هر چند که حجم جمعیت و سیل حضور مردم از سراسر عراق و ایران اسلامی به‌حدی زیاد است که خدمات شهرداری تهران در این فرآیند بخش کوچکی از مجموعه خدمت‌رسانی دیگر نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ایران و عراق و همچنین خیران و نیروهای داوطلب را تشکیل می‌دهد. » او همچنين به سایر فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه درمانی، زیباسازی و فرهنگی اشاره كرد: «ما از موکب سازمان بسیج شهرداری تهران در عمود 708 بازدید کردیم و شاهد بودیم که مجموعه بسیار خوبی از سوی سازمان بسیج شهرداری چیدمان و جانمایی شده است. در کنار آن تجهیزات و وسایل زیادی از تهران برای ارایه خدمات‌درمانی در نظر گرفته شده است. گزارش‌های ارایه شده نشان می‌دهد طیف قابل توجهی از زائران اباعبدالله(ع) تحت پوشش خدمات درمانی شرکت شهر سالم شهرداری تهران شامل ویزیت توسط پزشکان، ارایه دارو و خدمات سرپایی قرار گرفتند. » عضو کمیته نظارت و ارزشیابی فعالیت‌های شهرداری تهران در اربعین حسینی درباره نحوه حضور مدیریت شهری پایتخت در اجتماع سال‌های آتی عتبات عالیات هم توضيح داد: «برای تصمیم‌گیری در این زمینه نیاز به آسیب‌شناسی جدی‌تری وجود دارد، به همین منظور در کمیته نظارت و ارزشیابی سازوکار چابکی را طراحی کردیم، به نحوی که در تمام مرزهای ایران و عراق شامل چزابه، مهران و شلمچه ناظرانی را به صورت ثابت در دو شیفت قرار دادیم که به صورت مستمر گزارش‌های خود را ارایه می‌دهند. همچنین در شهرهای کربلا، نجف، کوت و در طول مسیر پیاده‌روی نیز ناظرانی را تعیین کرده‌ایم که به موجب هماهنگی‌های صورت گرفته گزارش‌های خود را ارایه دهند. » او گفت كه بايد تمام این نظرات را به همراه مشاهدات و تیم همراه رئیس شورای شهر، در کنار گزارش‌های شهرداری تهران جمع‌بندی کنیم و به تصمیم قطعی برسیم اما براساس مشاهدات موجود، به نظر می‌رسد که نوع خدمت‌رسانی شهرداری تهران باید تغییرات اساسی پیدا کند: «با وجود سیل جمعیت عزادار، برخی برنامه‌ریزی‌های موازی و جزیره‌ای از سوی بخش‌های مختلف وجود دارد که این امر نشان می‌دهد به یک مدیریت هماهنگ و یکپارچه و مبتنی بر نیازسنجی در هر محدوده، شهر و مرز و مسیر‌ها نیاز داریم. » سالاري همچنين به تنوع نحوه خدمت‌رسانی در محدوده‌های مختلف مرزی و شهرهای عراق اشاره كرد: «در طول مسیر پیاده‌روی شاهد بودیم که فرایند خدمت‌رسانی جمع‌آوری زباله و پذیرایی مناسب است و در بعضی بخش‌ها نیز نیاز به بهبود دارد. این کنگره بزرگ مردمی به‌عنوان یک ظرفیت تأثیرگذار در دنیای کنونی اتفاق افتاده و ایجاد چنین جنبشی، همه کشورهای جهانی را مبهوت کرده است. ما نیز هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راستای این جنبش باید بتوانیم ‌سال‌به‌سال خدمت‌رسانی خود را در تراز این سیل عظیم عاشقان ارتقا ببخشیم. »
راهپیمایی باشکوه اربعین تمام شد و زائران کربلا، از روز پنجشنبه به سمت مرزهای شلمچه، چزابه و مهران راهی شدند؛ زائرانی که هزاران متر را پیاده تا کربلا طی کرده بودند و حالا به سمت شهرهایشان راهی شدند. براساس آنچه جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد تا پنجشنبه شب، 56‌درصد از زائران یعنی نزدیک به یک‌میلیون و 250‌هزار نفر از مرز شلمچه، چزابه و مهران به کشور بازگشته‌اند. تعدادی اما در غم از دست دادن عزیزانشان، داغدار شدند.
فوت ۳۱ زائر اربعین
آن‌طور که سخنگوی ستاد اربعین حسینی اعلام کرده، تا روز پنجشنبه، در مجموع ۳۱ زائر ایرانی فوت کرده‌اند. شهریار حیدری دراین‌باره گفته است: «چه در داخل کشور و چه در عراق 31 فوتی داشتیم که همه این افراد فقط به خاطر تصادف فوت نشده‌اند، بلکه علت‌های دیگری هم داشته است. » به گفته او: «از لحاظ اسکان و تغذیه زائران پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است. تسهیل در ورود زائران نیز انجام شده است. همچنین در انتقال و جابه‌جایی و اسکان مشکلی نیست. از نظر ترافیکی از مرز مهران به سمت ایلام ترافیک نیمه‌سنگین و روانی وجود دارد و گره ترافیکی نیست. در مرزهای چزابه و شلمچه هم ترافیک روان است و خدمات‌رسانی به خوبی انجام می‌شود. » حیدری با بیان این‌که تا چند روز بعد از اربعین خدمات‌رسانی به زائرین وجود دارد، گفت: «مواکب و اتوبوس‌ها برای حمل‌ونقل زائران تا چند روز بعد از اربعین کماکمان مستقر است. » سخنگوی ستاد اربعین درباره امنیت جاده‌ای و کاهش تصادفات ترافیکی ادامه داد: «مسأله جلوگیری از تصادفات، حضور پلیس و راهداری از همان جلسات دو ماه پیش ستاد اربعین همواره مورد تأکید بوده‌ است، همه عوامل و دست‌اندرکاران پلیس راه  در مسیرها مستقر شدند و هر آنچه در توان پلیس است از این جهت استفاده شده و نارسایی و قصوری وجود ندارد. » او گفت: «۳‌میلیون و ۳۵۲‌هزار و ۳۰۹ روادید برای عراق صادر شده که ۲‌میلیون و ۲۴۴‌هزار و ۶۹۲ نفر تا ظهر روز پنجشنبه از کشور خارج شدند. علاوه بر این ۵۷‌هزار و ۳۶۸ اتباع خارجی داشتیم که از مسیر ایران عبور کردند که به این حجم اضافه شده است که در مجموع ۲میلیون و ۳۸۷‌هزار و ۷۴۵ نفر اعم از ایرانی و اتباع غیرایرانی تا ظهر اربعین یعنی پنجشنبه از مرز خارج شدند. بنابراین با توجه به این حجم گسترده تصادفات و حوادث ترافیکی طبیعی است. » حیدری ادامه داد: «بعضی نقاط جاده‌ای کشش این حجم از ترافیک را ندارد اما نسبت به زمان عادی این مسیرها میزان تصادفات کمتر شده است. از سه روز گذشته هم برای پیشگیری از تصادفات از طرف رئیس ستاد اربعین حسینی تأکیدات بیشتری شده است. همچنین مسئولان برای حضور شبانه‌روزی در جاده‌ها دعوت شدند تا هیچ وقفه‌ای در جاده‌های منتهی به شهرستان‌های مرزی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری کشور عراق وجود نداشته باشد. همه این نیروها در این مسافت حضور دایم دارند و خوشبختانه با توجه به این مسائل وضع امنیت رفت‌وآمد بهتر شده است.» سخنگوی ستاد اربعین درباره زائرینی که بدون روادید و گذرنامه به مرزها آمده بودند، گفت: «بیشترین مراجعه‌کنندگان بدون روادید یا گذرنامه به مرز مهران مراجعه کرده بودند؛ حدود ۱۰۰‌هزار نفر به ما گزارش شده که برای خروج غیرمجاز درخواست یا تجمع کرده بودند که با دخالت پلیس خوشبختانه مانع از تردد و خروج این زائران شدند چرا که مدارک لازم اعم از روادید و گذرنامه نداشتند. بدیهی است که خروج این افراد غیرقانونی بوده و کار پلیس بسیار دقیق و درست و در چارچوب کمیته انتظامی و امنیتی انجام شد.» او ادامه داد: «حدود ۳۵ نفر زائر بدون روادید و گذرنامه قصد خروج از مرزهای غیررسمی داشتند که توسط مرزبانان عراقی دستگیر و تحویل مقامات مرزبانی کشور شدند که آنها نیز تحویل مقامات قضائی شده‌اند. بنابراین تردد غیرقانونی و غیرمجاز در داخل کشور عراق و هم جمهوری اسلامی ایران مجازات تعریف شده دارد و با افراد متخلف طبق آن برخورد می‌شود.»
 بار ترافیکی
 در مسیر برگشت زائران اربعین
در این میان پلیس راهور نیروی انتظامی هم از ترافیک پرحجم و روان در 9 محور مواصلاتی در سراسر کشور خبر داده و اعلام کرده است که در مسیر برگشت زائران اربعین حسینی در محورهای مهران به صالح‌آباد و صالح‌آباد به ایلام، محورهای چزابه به اهواز و شلمچه به خرمشهر و محور حمیل به اسلام‌آباد ترافیک پرحجم و روان وجود دارد. این‌طور که پایگاه خبری پلیس راهور نیروی انتظامی گزارش داده، دیروز براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، علاوه بر محورهای مسیر برگشت زائران حسینی، محورهای شمالی کشور ازجمله مسیر شمال به جنوب کندوان، طول محور شمال به جنوب محور هراز، محدوده‌های پارک جنگلی آمل، نارنجستان و چلاو در شمال به جنوب محور هراز نیز ترافیک، پرحجم و روان گزارش شد.
همچنین براساس اعلام پلیس راهور، محدوده جاجرود در شرق استان تهران، محدوده پل حصارک تا پل فردیس در باند جنوبی آزادراه کرج – قزوین و محدوده پل فردیس تا پل کلاک در باند جنوبی آزادراه تهران – کرج هم ترافیک پر حجم و روان اعلام شد. علاوه بر این گزارش شد که در بیشتر محورهای استان گیلان و محور کناره در استان مازندران بارش پراکنده باران وجود دارد. براساس این گزارش، محور اولنگ – شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، محور دیزین – شمشک و محور سیرجان به حاجی‌آباد در استان هرمزگان مسدود است. همچنین محور کرج – چالوس حد فاصل میدان امیر کبیر تا تونل کندوان از کیلومتر صفر تا 75 در استان البرز از 15 مهر 1396 تا 20 اسفند 1396 از ساعت 08:00 تا 17:00 روزهای شنبه, یکشنبه, دوشنبه, سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت 08:00 تا 12:00 و ایام تعطیلات رسمی و روز بعد از تعطیلات چند روزه رسمی به علت انجام عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک اجرا می‌شود.
محور قدیم قزوین – رشت حد فاصل کیلومتر صفر تا 72 در استان قزوین نیز از 15 مهر 1396 تا 15 آذر 1396 از ساعت 08:00 تا 18:00 روزهای شنبه, یکشنبه, دوشنبه, سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت 08:00 تا 12:00 و ایام تعطیلات رسمی و روز بعد از تعطیلات چند روزه رسمی به علت انجام عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک اجرا می‌شود.
آزادراه قزوین – کرج حد فاصل کیلومتر 37 تا 38 در استان قزوین از مورخ 16 مهر1396 تا 19 آبان 1396 از ساعت 08:00 تا 17:00 روزهای شنبه, یکشنبه, دوشنبه, سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت 08:00 تا 12:00 و ایام تعطیلات رسمی و روز بعد از تعطیلات چند روزه رسمی به علت انجام عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک اجرا می‌شود.
محور قدیم تهران - قم حد فاصل کیلومتر 15 تا 48 درغرب استان تهران 26 مهر 1396 تا 20 اسفند 1396 از ساعت 08:00 تا 18:00 روزهای شنبه, یکشنبه, دوشنبه و چهارشنبه و روز سه‌شنبه از ساعت 08:00 تا 14:00 هر هفته به جزء ایام تعطیلات رسمی و همچنین روز قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به علت انجام عملیات راهسازی همزمان با عبور ترافیک و تنها در یک خط عبور اجرا می‌شود.
محور هراز تونل امامزاده‌هاشم در استان‌های تهران شرق و مازندران از تاریخ هفتم آبان 1396 تا 30 آبان 1396 همه روزه به صورت 24 ساعته مسدود می‌شود و در زمان انسداد تردد از محور قدیم هراز محدوده گردنه امامزاده‌هاشم انجام خواهد شد.  محور کرج - چالوس به علت عملیات جاده‌ای (ایمن سازی تونل 5 و بهسازی سیستم روشنایی تونل کندوان) از مورخ 23 مهر 1396 تا 23 آذر 1396 روزهای شنبه, یکشنبه, دوشنبه و چهارشنبه و روز سه‌شنبه از ساعت 08:00 تا 14:00 هر هفته به جز ایام تعطیلات رسمی و همچنین روز قبل و بعد از تعطیلات چند روزه در حوزه استان البرز از ساعت 23:00 تا 05:00 و در حوزه استان مازندران از ساعت 21:30 تا 05:00 بامداد روز بعد مسدود است و در زمان انسداد تردد از دیگر محورهای شمالی (فیروزکوه و هراز) انجام می‌شود.  براساس اعلام پلیس راهور، سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار است.
توزیع روزانه 110‌هزار پرس غذا
میان زائران اربعین
همراه با موج بازگشت زائران، نذورات مردمی یکی از خدماتی است که در استان‌های مرزی به زائران ارایه می‌شود. به‌طوری که از زمان تردد زائران اربعین حسینی در مرز مهران خدمات‌دهی به این افراد از طریق موکب‌های کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام بصورت شبانه‌روزی درحال انجام است. مرز بین‌المللی مهران به‌عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات از ابتدای ماه صفر تا دیروز میزبان بیش از 50‌درصد زائران اربعین بود.
رئیس این کمیته دیروز خبر داد که روزانه 110‌هزار پرس غذای گرم از سوی این کمیته برای زائران اربعین حسینی در مناطق مختلف استان پخت و از طریق موکب‌ها بین آنها توزیع می‌شود. سید محمد علوی فر به ایرنا گفت که این تعداد غذا توسط اعضاي این کمیته از طریق 200 موکب فعال در سراسر استان پخت و در اختیار زائران اربعین حسینی قرار می‌گیرد. به گفته او تمامی مواد اولیه برای پخت این غذاها از طریق مشارکت و نذورات مردمی تأمین شده که عمده آنها نذورات مردمی از خارج استان ایلام است.
علوی فر با بیان این‌که برای تأمین این تعداد پرس غذا روزانه پنج تن مواد غذایی مصرف می‌شود، ادامه داد: «با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور از مرز مهران مردم می‌توانند نذورات خود را برای خدمات‌دهی هرچه بیشتر به زائران به این کمیته تحویل دهند.»
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی ایلام همچنین گفت که فعالیت موکب‌های کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین حسینی تا زمان بازگشت کامل زائران ادامه داشته و پذیرایی از عاشقان اباعبدالله(ع) بصورت شبانه‌روزی انجام خواهد شد.