امنيت را نمي‌توان خريد يا وارد کرد


وزير خارجه کشورمان در کنفرانس بين‌المللي امنيت و توسعه پايدار تاکيد کرد: مهم‌تر از مقابله نظامي، بررسي ريشه‌هاي شکل‌گيري جريان‌هاي ضداسلامي‌و شناسايي منابع مالي و حاميان سياسي و خاستگاه‌ايدئولوژيک، ِتفکرتروريسم تکفيري لازمه و پيش شرط مبارزه موثر و قاطع با ريشه‌هاي تروريسم و افراط گري است به گزارش ايلنا، کنفرانس بين‌المللي امنيت و توسعه پايدار در آسياي مرکزي با حضور وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران - سمرقند و ازبکستان برگزار شد. محمد جواد ظريف در اين کنفرانس گفت: امنيت درجهان بهم پيوسته کنوني، محدود و منحصربه ابعاد نظامي‌نيست ومقوله اي چند وجهي، درهم تنيده و فراگير است.امروزه نمي‌توان با صرف صدها ميليارد دلار امنيت را خريد و با کشتي وارد کشور کرد. تجاري سازي ِامنيت، مقوله و معامله تازه‌اي است که برخي قدرت‌هاي جهاني و فرامنطقه اي وارد ادبيات سياسي کرده‌اند و تاسف آور اينکه مشتريان خوبي هم در اين معامله دلار در برابر امنيت يافته‌اند. امروز امنيت مقوله اي پيوسته و متقابل است که درآن امنيت ِيکي در گرو امنيت ِديگري است. 
وي ادامه داد:عصر امنيت يکجانبه و برج عاج‌نشيني و امنيت با تکيه بر قدرت نظامي، مدتهاست به پايان رسيده است. و اين درسي است که قدرت‌هاي مداخله‌گر فرامنطقه‌اي و کشورهايي که درصدد ايجاد نا امني و تهديد امنيت ديگران براي رسيدن به‌امنيت موهوم خود هستند؛ بخوبي درپس ِقضاياي عراق و سوريه و يمن و افغانستان آموخته‌اند.
وزير خارجه افزود:امروز براي رسيدن امنيت، بايد با تکيه بر مردم بعنوان مهمترين مولفه‌امنيت يک کشور، به‌امنيتي درون زا رسيد و سپس در تعاملي سازنده و هم افزائي با همسايگان به‌امنيتي پايدار و دسته جمعي دست يافت. ظريف گفت: جمهوري اسلامي‌ايران از زمان استقلال جمهوري‌هاي آسياي مرکزي همواره در برقراري روابطي دوستانه، برادرانه و متوازن مبتني براصول احترام متقابل و منافع مشترک پيشگام بوده است. راهبرد جمهوري اسلامي‌ايران بر توسعه و تقويت همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف، تلاش در جهت استقرار و استمرار صلح و ثبات و آرامش در منطقه، همگرائي و همکاري در قالب نهادهاي منطقه‌اي و سازمان‌هاي بين‌المللي استوار است.
وي گفت: ما همواره‌امنيت و ثبات همسايگان و حوزه‌هاي همجوار را امنيت و ثبات خود تلقي نموده و کمک به حل اختلافات و تنش‌ها و همکاري‌هاي دوجانبه‌امنيتي براي مقابله با تهديدات مشترک تروريسم تکفيري، افراط‌گرائي، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غيرقانوني از مهمترين وجوه مشارکت فعال و موثر جمهوري اسلامي‌ايران در تقويت و تحکيم ثبات و امنيت در منطقه آسياي مرکزي بوده است. مقابله موثر با افراط‌گرائي و تروريسم تکفيري، که تهديدي جدي عليه‌امنيت و ثبات منطقه غرب آسيا، آسياي مرکزي و قفقاز، شبه قاره هند و حتي مناطق شمال آفريقا و آسياي جنوب شرقي محسوب مي‌شود، نيازمند همفکري، هم افزائي و همکاري و تعامل فراگير و همه جانبه کشورهاي منطقه است. مهم‌تر از مقابله نظامي، بررسي ريشه‌هاي شکل‌گيري اين جريانات ضداسلامي‌و شناسائي منابع مالي و حاميان سياسي و خاستگاه‌ايدئولوژيک ِتفکرتروريسم تکفيري لازمه و پيش شرط مبارزه موثر و قاطع با ريشه‌هاي تروريسم و افراط گري است. قطعنامه مجمع عمومي‌ملل متحد پيرامون "جهان عليه خشونت و افراط گري"( WAVE ) در اجراي ابتکار پيشنهادي جناب آقاي دکتر روحاني در سال ۲۰۱۳، مي‌تواند چارچوب جهاني مناسبي را براي همکاري‌هاي دسته جمعي در منطقه آسياي مرکزي فراهم نمايد. وزير خارجه با تاکيد بر اينکه اعلام منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در منطقه آسياي مرکزي، اقدامي‌مبتني بر درک صحيح از امنيت است گفت: جمهوري اسلامي‌ايران نه تنها بلحاظ ديني و اعتقادي مخالف ساخت، توليد و کاربرد چنين سلاح‌هائي است بلکه بطور جدي معتقد است اين سلاح‌ها خود ثبات‌زدا و امنيت‌برانداز هستند و بايد از صحنه گيتي برچيده شوند. ايران از سال ۱۹۷۴ پيشنهاد ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي و کشتار جمعي در خاورميانه را پيگيري کرده که بدليل سياست‌هاي تجاوزکارانه و برتري‌جويانه رژيم صهيونيستي درکسب سلاح‌هاي هسته اي و حمايت آمريکا از اين رژيم به نتيجه نرسيده است. ما با دستيابي به توافق هسته‌اي و عمل به تمامي‌تعهدات خود وفق برجام، در صحنه عمل نيز پايبندي خويش را به اصل عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌اي به اثبات رسانديم. ظريف گفت: جمهوري اسلامي‌ايران در ۲۵ سال اخير تلاش کرده تا نقش و سهم مناسبي در گسترش همکاري‌هاي اقتصادي در آسياي مرکزي در عرصه‌هاي مختلف تجاري، انرژي، سرمايه گذاري و همکاري‌هاي بانکي و مالي، و همچنين اجراي طرح‌هاي عمراني و سازندگي ايفا نمايد.