حـذف دلار از بازار بین بانکی

تفاهم- گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی با روش های مختلف از جمله اعطای مجوز به بانک ها
برای حضور در بازار آزاد ارز و مهم تر از همه با ایجاد ثبات در این بازار، بسترهای لازم برای انعقاد پیمان های پولی با دیگر کشورها را فراهم کرده است؛ زیرا کشورهایی که به دنبال ایجاد چنین پیمان هایی هستند، مؤلفه های اقتصادی از این دست را مورد توجه جدی قرار می دهند. صمد کریمی- مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به کارنامه این بانک در پیگیری و انعقاد پیمان های پولی و ارزی اظهار کرد: معاوضه ارزی در دهه ۱۹۹۰ میلادی با توجه به عمق بازار ارز خارجی با رشد چشمگیری مواجه شد؛ به طوری که حجم معاملات روزانه در این بازار، امروز به ۵.۵ تریلیون دلار می رسد.
دلار را از بازار بین بانکی حذف کردیم
وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی به منظور بهره مندی ‌پیمان های پولی تصریح کرد: بانک مرکزی ایران بعد از تشدید تحریم ها، از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ با یکسان سازی نرخ ارز در بهمن ماه و در گام بعدی با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، به نوعی استفاده از ارزهای ملی را در دستور کار خود قرار داد.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ادامه داد: این حرکت آغاز و در نهایت هم  از سال ۱۳۹۲ پیمان های پولی آغاز شد و مذاکراتی با ۲۰ کشور جهان تاکنون صورت گرفته است که در مواردی به امضای تفاهم نامه منجر شد و از میان این تفاهم نامه ها هم سرانجام دو قرارداد با کشورهای ترکیه و پاکستان به امضاء رسید.
دو قرارداد پیمان پولی به نتیجه رسید
کریمی با بیان اینکه یکی از دو قرارداد در حوزه «ترتیبات بانکی و پرداخت» و قرارداد دیگر هم در زمینه «سوآپ ارزی» امضاء شد، افزود: هر کشوری در بخش پیمان های پولی و برای استفاده از ارزهای ملی برای واردات و صادرات کالا، خدمات و سرمایه گذاری
می تواند از الگوهای مختلفی بهره ببرد که یکی از آن ها قراردادهای دو جانبه است. کریمی با تشریح اقدامات بانک مرکزی در خصوص انعقاد پیمان های پولی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی توانسته با اعطای مجوز به بانک ها برای حضور در بازار آزاد ارز و ایجاد ثبات در این بازار، بسترهای لازم برای انعقاد پیمان های پولی را فراهم کند؛ زیرا کشورهایی که به دنبال ایجاد چنین پیمان هایی هستند، مؤلفه های اقتصادی از این دست را مورد توجه جدی قرار می دهند.
قرار گرفتن ریال در پرتفوی ارزی شرکای تجاری از اهداف اصلی است
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهار کرد: هدف بانک مرکزی، جای گرفتن ریال در سبد ارزی دیگر کشورها است، یعنی همان طور که ایران در واردات خود از شرکای تجاری از ارزهای ملی آن ها استفاده می کند، کشورهای طرف عمده تجاری ما هم برای واردات از ارز ملی ایران یعنی ریال بهره ببرند.
به گفته کریمی، بانک مرکزی برای دست یابی
به این هدف، مقررات لازم را با همکاری
بخش های نظارت و ارزی تعریف کرده تا بانک های
ایرانی بتوانند حساب ریالی برای بانک های خارجی افتتاح کنند.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: باید روابط کارگزاری بانک ها  با ارزهای ملی میان کشورهای طرف تجاری و ایرا‌ن به وجود آید و بانک مرکزی ایران با تمام توان دست یابی به این هدف را مورد پیگیری قرار دهد؛ با این وجود این جدیت و پیگیری باید در آن سوی مذاکره و در طرف تجاری هم وجود داشته باشد و در نهایت فرآیند دست یابی به هدف و انعقاد قرارداد نهایی و اجرایی شدن آن زمان بر خواهد بود. کریمی همچنین در خصوص جایگاه ارزهای ملی و جهان روا در پرتفوی ارزی بانک مرکزی ایران بیان کرد: بانک های مرکزی همیشه در تلاش هستند  ارزهای جهان روا را در پرتفوی و سبد ارزی خود حفظ کنند. اما بانک مرکزی ایران با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و روابط تجاری که با کشورهای اطراف خود به ویژه با کشورهای طرف عمده تجاری منطقه، مایل است تجارت را به سمت ارزهای ملی حرکت دهد؛ چون ریسک ارزی را برای فعالان اقتصادی و سیستم بانکی کشور به حداقل می رساند. مدیر اداره صادرات تأکید کرد: موفقیت در انعقاد پیمان های پولی مستلزم ایجاد تعامل سازنده بین بانک مرکزی با دستگاه های ذی ربط و بخش خصوصی است، ضمن این که ضروری است تعاملی نزدیک و سازنده با بانک های مرکزی دیگر کشورها به وجود آید که ما در همین چارچوب در حال حرکت هستیم.