بیمه؛ راهبرد مقابله با شوک های وارده به اقتصاد

تفاهم- گروه بانک و بیمه: قائم مقام بیمه مرکزی در پانل اقتصاد مقاومتی، حمل و نقل و بیمه که در سالن همایش ‌های صدا و سیما برگزار شد، بر اهمیت و نقش بیمه در رونق صنعت حمل و نقل و مقاوم ‌سازی اقنصاد کشور در برابر تهدیدات بیرونی تأکید کرد.
پرویز خسروشاهی در این پانل با ابراز خرسندی از فرصت فراهم شده برای تبادل نظر در جمع فعالان عرصه حمل و نقل کشور اظهار کرد: امیدواریم به این بهانه، همکاری ‌های صنعت بیمه و صنعت حمل و نقل کشور که عرصه‌ های وسیعی را در بر می‌ گیرد، بیش از پیش گسترش یابد. وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی اشاره به اقتصادی دارد که قادر است در مقابل شوک های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی تعادل خود را حفظ کند و با کمترین نوسان و اخلال به حیات طبیعی خود ادامه دهد که یکی از کانال های وارد کردن شوک به اقتصادهای امروزی، تحریم معاملات بین‌المللی آن اقتصاد است.
وی تحریم معاملات بیمه ‌ای را یکی از ابزارهای مهم و راهبردی وارد کردن شوک به هر اقتصادی دانست و ادامه داد: در دنیای امروز، بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای کاهش اصطکاک ‌های
متعدد، متنوع و پیچیده مالی در معاملات داخلی و بین‌المللی کشورها، نقشی بسیار کلیدی در روان‌ سازی،


مدیریت و کاهش ریسک و ایجاد ثبات در فعالیت های
اقتصادی و در نتیجه توسعه تجارت در سطح ملی و بین‌المللی دارد و در حال حاضر با حق بیمه ‌ای بالغ بر 4.8 هزار میلیارد دلار، بالای ۶ درصد تولید ناخالص جهانی اختصاص به بیمه دارد.
قائم مقام بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل نقشی حیاتی در ارتباطات بین‌المللی کشورها دارد، این بخش را هم یکی دیگر از کانال‌های اصلی وارد کردن شوک به اقتصادها دانست و افزود: بیمه‌ یکی از ابزارهایی است که بدون آن صنعت حمل و نقل زمین‌ گیر خواهد شد؛ بنابراین یکی از مهم ترین روش ‌های وارد کردن شوک به بخش حمل و نقل، تلاش برای متوقف کردن معاملات بیمه ‌ای است. وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر در حوزه‌ هایی چون حمل کالا، حوادث مربوط به بدنه کشتی و هواپیما و مسئولیت‌ های مرتبط در برابر شخص ثالث، انواع مسئولیت ‌های مرتبط با متصدیان
حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، مسئولیت راننده در برابر شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل به بخش حمل و نقل خدمات بیمه ‌ای ارائه می ‌کنیم. خسروشاهی اضافه کرد: وضعیت ضریب نفوذ بیمه در بخش حمل و نقل کشور بهتر از سایر بخش ها است. ضریب نفوذ بیمه در کل بخش ها در حال حاضر 2.1 درصد است، اما در بخش حمل و نقل حدود ۵ درصد برآورد می ‌شود که این شاخص در بخش حمل و نقل زمینی حدود ۵.۵ درصد و در رشته ‌های باربری و کشتی و هواپیما حدود ۲.۶ درصد است.