تخلف آشکار است اميدواريم برخورد قانوني شود

شرق: سخنگوي دولت، روز گذشته در نشست خبري هفتگي خود در پاسخ به سؤالي درباره تيتر روزنامه کيهان درباره اصابت موشک يمن به پايتخت عربستان سعودي، گفت: «اين يک تخلف آشکار رسانه‌اي است و برخورد قانوني با اين تخلف در حال اجراست که آرزو مي‌کنيم با قاطعيت بيشتري انجام شود. هيچ چيز براي ما مهم‌تر از منافع ملي نيست».
محمدباقر نوبخت افزود: «البته برخي افراد مواضع شخصي خود را مي‌نويسند تا آن را به‌جاي مواضع نظام جا بزنند، درحالي‌که نظام طبق قوانين بين‌المللي عمل مي‌کند؛ بنابراين با اين نوع انتخاب تيتر و عناوين که تحريک‌آميز باشد و منافع ملي را در مخاطره قرار دهد، قطعا دستگاه‌هاي قانوني برخورد خواهند کرد».
او همچنين درباره حواشي شکل‌گرفته درباره لايحه نظام جامع رسانه‌اي کشور، عنوان کرد: «دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندي، همه تلاش‌هاي خود را براي اجرائي‌کردن اين منشور به کار بسته و حتي آقاي روحاني در احکامي که براي وزراي دولت صادر کرد، دو پيوست عمومي و تخصصي نيز قرار داد که يکي از آن دو، منشور حقوق شهروندي است، يکي از گام‌ها براي اجرائي‌کردن منشور حقوق شهروندي و تبيين آن همين بحث نظام رسانه‌اي کشور است».
سخنگوي دولت، افزود: «براي نظام‌بخشي به رسانه‌ها همه وزرايي که در جلسه هيئت‌دولت درباره اين موضوع پيشنهاداتي مطرح کردند، نسبت به ارتقا و تقويت سازمان رسانه‌اي کشور حساس بوده‌‌اند و من از اين فرصت استفاده مي‌کنم تا بگويم که از همه اهالي رسانه تقاضا دارم که هرگونه پيشنهاد تبييني و تقنيني که درباره اين لايحه دارند، به دولت ارائه دهند؛ چرا‌که ما نيز هيچ عجله‌اي براي تصويب اين لايحه نداريم بلکه مي‌خواهيم آن را هرچه بهتر ارائه کنيم».


نوبخت همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» که درباره دليل عدم بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران در دولت تدبير و اميد پرسيد، گفت: «رفع مشکل مي‌شود».
از محتواي نامه روحاني به رهبري بي‌خبرم
او درباره موضوع سپنتا نيکنام، منتخب زرتشتي مردم يزد در شوراي شهر و نيز نامه رئيس‌جمهور به رهبري در اين زمينه، گفت: «دولت تلاش دارد در راستاي تأمين حقوق شهروندي افراد حرکت کند. گاهي براي رفع مشکل اگر بتوانيم از سازوکارهاي مدبرانه استفاده کنيم که با تنش و مقاومت کمتري مواجه شود و موضع‌گيري ديگري را به‌عنوان معضل اجتماعي ايجاد نکنيم، به تدبير نزديک‌تر است و در اين زمينه اقداماتي در حال انجام است که آثارش در آينده مشخص خواهد شد». نوبخت همچنين درباره محتواي نامه رئيس‌جمهوري به مقام معظم رهبري، گفت که از اصليت و فرعيت محتواي نامه بي‌خبرم».
مذاکره دوباره با آمريکا به صلاح منافع ملي نيست
سخنگوي دولت، با اشاره به اينکه مذاکره مجدد با آمريکا درباره برجام به صلاح منافع ملي نيست، عنوان کرد: «آنان صلاحيت اجتماعي ندارند که ما مجددا بخواهيم مذاکراتي داشته باشيم و تا اطلاع ثانوي مذاکره با اين افراد که ثبات شخصيت بين‌المللي‌ آنها مشخص نيست، انجام نخواهد شد». نوبخت درباره اينکه آيا تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران بر قرارداد توتال نيز تأثير مي‌گذارد يا نه، گفت: «يکي از امتيازات اين قرارداد براي طرف ايراني اين بود که در هر شرايط غيرمعمول از جمله تحريم‌ها، نقشي براي استيفاي حقوق طرف ايراني در نظر گرفته شده است».
او درباره اينکه آيا اقدامي از سوي دولت براي حذف دلار از تجارت بين‌الملل برداشته شده يا خير، افزود: «از سال‌هاي قبل هم براي حذف دلار از تجارت بين‌المللي، گام‌هايي برداشته شده و عمده فعاليت‌هاي امروز ما بر اساس يورو انجام مي‌شود. همچنين کاري که روسيه در اين زمينه آغاز کرده  وجود دارد و نيز در نشست اخير سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان هم ما درباره اين موضوع که از پول‌هاي ملي خودمان در تجارت استفاده کنيم، تصميمات مهمي اتخاذ کرديم».
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره برخوردهاي امنيتي با سرمايه‌گذاران خارجي، عنوان کرد: «دولت خودش را موظف مي‌داند که از افرادي که براي سرمايه‌گذاري به کشور مي‌آيند، حمايت کند و روزي نيست که نامه‌اي به دست ما نرسد که ايرانيان خارج از کشور خواهان سرمايه‌گذاري در کشور باشند».
تشکيل کارگروه براي حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپين
نوبخت در پاسخ به اين پرسش که دولت براي حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپين چه اقدامي انجام داده است، گفت: «خوشبختانه سران سه قوه جلسه‌اي داشته‌‌اند و در اين خصوص تصميمات بسيار مهم و رافع مشکلي اتخاذ کرده‌اند و نيز کارگروهي از نمايندگان رؤساي سه قوه تشکيل شده است و تصميماتي گرفته شده است که رافع مشکلات اساسي در اين زمينه و شکل‌گيري نوعي رصد بر چگونگي پيگيري اين‌گونه موارد به‌شمار مي‌آيد. اميدواريم اين مشکل حل شود و با نظارت بانک مرکزي از هرگونه تکرار اين نوع اشتباهات که در مؤسسات مالي پيش مي‌آيد، دور شويم».
او همچنين درباره چگونگي پرداخت يارانه‌ها در سال آينده، گفت: پرداخت يارانه هر سال با توجه به بودجه صورت مي‌گيرد و امسال ۴۸ هزار ميليارد تومان  طبق پيوست تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است که مسئولان کميته امداد امام خميني اعلام آمادگي کردند که فقط يارانه را به افراد تحت تکفل بهزيستي و کميته امداد بدهيم که اتفاقا برخي از نمايندگان مجلس به‌صورت غيررسمي هم همين را گفته‌اند. اگر تکليف قانوني اين باشد که دولت به نهادهاي حمايتي مانند کميته امداد و بهزيستي، يارانه بدهد دولت مکلف به اجراي قانون است اما بهتر است تا يکي، دوماه آينده صبر کنيم».
دليل پرداخت بدهي استقلال و  پرسپوليس
سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش که دولت چرا تصميم به پرداخت بدهي‌هاي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس گرفته است، آن هم در حالي‌که مناطق محروم با مشکلاتي مواجهه‌اند و نيز تيم‌هاي ورزشي بانوان با کمبود اعتبارات روبه‌رو هستند، عنوان کرد: «دولت مسئوليت عمومي براي اداره کشور دارد و در عين حال که بودجه مشتمل بر منابعي از فروش نفت و دريافت ماليات و فروش اوراق است، مصارف متنوعي براي آن وجود دارد که حوزه ورزش و عدالت اجتماعي نيز از جمله اين موارد است».
او افزود: «در حال حاضر چند ميليارد تومان هم که قانون، اجازه کمک به فدراسيون‌ها و هيئت‌هاي ورزشي را طبق آن مي‌دهد، قرار است به اين دو باشگاه فوتبال پرداخت شود که نهايتا 10 ميليارد تومان خواهد بود و اين در حالي است که دولت محدوديت‌هايي هم براي کمک به باشگاه‌هاي ورزشي دارد و نيز در بودجه هم مشخص شده که چه درصدي بايد به طور خاص در حوزه ورزش هزينه شود بنابراين چنين موضوعي چه ارتباطي با مسئله مناطق محروم و کمبود اعتبارات در آنجا مي‌تواند داشته باشد؟ ما در بودجه، رديف توازن منطقه‌اي و عدالت اجتماعي داريم که اگر ما چيزي را نمي‌پسنديم، نبايد آن را به بحث عدالت‌جويي متصل کنيم؛ چراکه کمک‌هاي دولت در چارچوب قوانين انجام مي‌شود». نوبخت يادآور شد: «دو باشگاه استقلال و پرسپوليس نماينده جمهوري اسلامي در عرصه قاره‌اي هستند که اگر به دليل بدهي‌هايشان از حضور در تورنمنت‌هاي منطقه‌اي و قاره‌اي محروم شوند، آيا خبرنگاران از من سؤال نمي‌کنند که دولت چه تدبيري براي اين مسئله داشت؟ همان‌طور که در زمان المپيک هم دولت به‌موقع پشتيباني‌هاي لازم را از کاروان ايران داشت و نماينده دولت نيز در اين رابطه وزير ورزش بود».
سخنگوي دولت همچنين با اشاره به دليل عدم اجراي خصوصي‌سازي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس، گفت: «اقداماتي در اين زمينه انجام شده که اميدواريم خصوصي‌سازي اين دو باشگاه به نحو شايسته‌اي انجام شود».