گفت‌وگو درباره نازنين زاغري

شرق: روز گذشته «بوريس جانسون»، وزير خارجه انگليس، با همتاي ايراني خود، محمدجواد ظريف،  گفت‌وگو کرد. به گزارش «ايلنا» به نقل از «گاردين»، جانسون در اين تماس درباره نازنين زاغري که در ايران به پنج سال حبس محکوم شده، صحبت کرد. او با اعلام اينکه بايد اظهارنظر درباره زاغري شفاف باشد، گفت:‌ «هيچ توجيه قانوني براي ادامه بازداشت او در ايران وجود ندارد».
حکم زاغري قطعي شده است
«نازنين زاغري‌رتکليف»، شهروند ايراني - بريتانيايي است که از سال 1395 در زندان به سر مي‌برد. به‌ نوشته «تسنيم»، سپاه ثارالله کرمان، بيست‌وششم خرداد 1395 با صدور بيانيه‌اي درباره علت و چگونگي بازداشت زاغري گفته است:‌ «... خانم نازنين زاغري تبعه ايراني- انگليسي است که در تاريخ 15 فروردين سال جاري توسط نيروهاي سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام‌خميني دستگير و به کرمان منتقل شد. ايشان با عضويت در شرکت‌ها و مؤسسات بيگانه در طراحي و اجراي پروژه‌هاي رسانه‌اي و سايبري با موضوع براندازي نرم نظام مقدس جمهوري اسلامي مشارکت داشته است. نام‌برده يکي از سرشبکه‌هاي اصلي مؤسسات معاند بوده که تحت هدايت و حمايت سرويس‌هاي رسانه‌اي و جاسوسي دولت‌هاي بيگانه فعاليت‌هاي مجرمانه خود را طي ساليان گذشته انجام داده است. بنگاه‌هاي خبري دولت‌هاي استکباري به‌ويژه رسانه‌هاي انگليس خبيث در ماه‌هاي اخير همه توان خود را براي حمايت از فرد مذکور به ‌کار گرفته‌اند تا به‌ خيال خام خود با جوسازي گسترده در عزم راسخ پاسداران انقلاب خللي ايجاد نمايند؛ اما اين خيال باطل هيچ‌گاه به واقعيت تبديل نخواهد شد». در بخشي از اين بيانيه آمده است:‌ «خانم زاغري در مدت بازداشت، در يک سوييت در زندان کرمان نگهداري شده و مرتبا با خانواده خود تماس تلفني و ملاقات حضوري داشته است. در‌حال‌حاضر پرونده ايشان براي انجام مراحل قضائي به تهران ارسال شده و تحقيقات تکميلي توسط مأمورين سازمان اطلاعات سپاه در حال انجام مي‌باشد».
عباس جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران، نیز در بيست‌وششم مهر سال جاری در نشست شوراي معاونان دادستاني تهران، درباره پرونده «نازنين زاغري» گفت: «شوهر او تبعه انگلستان و خود او نيز داراي تابعيت مضاعف از انگلستان بوده و در سيستم آن کشور فعاليت مي‌کرده است. او مسئول آموزش خبرنگاري آنلاين بي‌بي‌سي فارسي بوده که با هدف جذب و آموزش افرادي براي فعاليت تبليغي عليه ايران اقدام كرده است. چگونگي استفاده از ايميل‌ مستعار، پسوردهاي پيچيده و طولاني، ذخيره‌سازي پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهاي رمزنگاري مطالب و اطلاعات، ازجمله مواردي است که در اين آموزش‌ها لحاظ مي‌شده است و استادان اين دوره، افرادي مانند مهدي يحيي‌نژاد (مدير سايت بالاترين)، اردوان روزبه (راديو کوچه) و محمود عنايت (مدير گروه اسمال‌مديا) هستند». پيش از اين، دادستان تهران از ارسال نامه از سوي ديويد کامرون، نخست‌وزير سابق انگليس، براي نازنين زاغري خبر داده و آن را مؤيد ارتباط او با دولت انگلستان و اهميت اين متهم براي آن کشور دانست. بعد از مدتي، اسماعيلي در صدوهفتمين نشست خبري خود گفت: «حکم پنج سال حبس متهم امنيتي، نازنين زاغري، قطعي شده است».


حالا جانسون در تماس با ظريف پيگير وضعيت پرونده زاغري است. هفته گذشته جانسون در جلسه پارلمان انگليس گفته بود نازنين زاغري در ايران مشغول آموزش به خبرنگاران بوده است. اين اظهارات جانسون با انتقاد شديد رسانه‌هاي انگليسي و نيز بنياد «تامسون رويترز» که زاغري در آن کار مي‌کرده است، روبه‌رو شد.
بنياد تامسون کجاست؟
تامسون رويترز، شرکت چندمليتي رسانه‌هاي گروهي است که در سال ۲۰۱۰ از سوي اينتربرند به‌عنوان با‌ارزش‌ترين برند در کشور کانادا شناخته شد. شرکت تامسون رويترز در سال ۲۰۰۸ در پي خريداري شرکت بريتانيايي رويترز‌گروپ از سوی تامسون کورپوريشن راه‌اندازي شد و درحال‌حاضر شرکت وودبريج، کمپاني‌ای که متعلق به خانواده تامسون است، با دراختيار‌داشتن ۵3 درصد از سهام تامسون رويترز، مالک اصلي آن به‌شمار مي‌آيد. دفتر مرکزي شرکت تامسون رويترز در منهتن نيويورک، در ايالات متحده آمريکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نيويورک و بازار بورس تورنتو معامله مي‌شود. شمار کارکنان اين شرکت بيش از ۶۰ هزار نفر بوده که در دفاتر تامسون رويترز که در صد کشور جهان ازجمله انگلستان مستقر است، فعاليت مي‌کنند. روز گذشته «مونيک ويلا»، مدير اجرائي بنياد تامسون رويترز، گفته است: «خانم زاغري در سال ۱۳۹۵ صرفا براي ديدار با اعضاي خانواده خود به ايران سفر کرده بوده است. او از بوريس جانسون خواست: «اشتباه جدي» خود را تصحيح کند. بعد از گفته جانسون درباره فعاليت زاغري در ايران، رسانه‌هاي انگليسي مدعي شده‌‌اند اين اظهارات جانسون دليل موجهي را براي افزايش اتهامات عليه زاغري در اختيار قوه قضائيه ايران قرار داده است.
 
ظریف به وزیر خارجه انگلیس چه گفت؟
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس گفت: در این تماس تلفنی وزیر خارجه کشورمان به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر عربستان در منطقه اشاره و آن را مغایر با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد عنوان کرد. او در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر‌شده مبنی بر اینکه وزیر خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت نازنین زاغری نیز با همتای ایرانی خود صحبت کرده است، ضمن تأیید این موضوع اظهار کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی درباره این موضوع صحبت شد و آقای ظریف تأکید کردند که بحث دو‌تابعیتی افراد مورد قبول قوانین ایران نیست. آقای ظریف همچنین به موضوع اصل سیستم تفکیک قوا در ایران اشاره کردند و گفتند که تصمیم‌گیری درباره این موضوع در اختیار قوه قضائیه ایران است و من به‌لحاظ انسانی و انسان‌دوستانه، صحبت‌های شما را با مراجع قضائی ایران مطرح می‌کنم.