تجارت 52 میلیارد دلاری ایران با جهان در 7 ماهه سال 96

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماهه سال‌جاری منتشر شد. بر این اساس مجموع تجارت خارجی ایران با 3 میلیارد و 59 میلیون دلار افزایش و 6 و 2 دهم درصد رشد به 52 میلیارد و 527 میلیون دلار رسید و ارزش صادرات غیر نفتی ایران در مهر ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه یک درصد بهبود یافته و واردات کالا به ایران در سومین ماه از فصل تابستان نسبت به ماه قبل نیم درصد کاهش داشته است.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران در سال‌جاری تا ابتدای آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 و 2 دهم درصد بزرگ‌تر شده است. همچنین در 7 ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی 87 میلیون و 990 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 19 میلیون و 932 هزار تن سهم واردات و 68 میلیون و 58 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به 52 میلیارد و 527 میلیون دلار رسید که این رقم 6 و 2 دهم درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است. مجموع تجارت خارجی ایران در 7 ماهه سال گذشته 49 میلیارد و 468 میلیون دلار بود.
این گزارش می‌افزاید؛ در هفت ماهه اول سال‌جاری به میزان 27 میلیارد و 817 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14 و 89 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته 15 و 37 صدم درصد بود.


عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و 396 دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال 8 و 89 صدم درصد افزایش داشته است.
مجموع صادرات غیرنفتی ایران در 7 ماهه سال‌جاری به 24 میلیارد و 710 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 2 و 17 صدم درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته 3 و 20 صدم درصد بود. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به 363 دلار رسید که 8 و 4 صدم درصد افزایش داشت.
سایر اخبار این روزنامه
تجارت 52 میلیارد دلاری ایران با جهان در 7 ماهه سال 96 رهبر معظم انقلاب اسلامی در درس خارج فقه: «پیاده‌روی اربعین» نماد پرشکوه پیروان اهل‌بیت(ع) است موگرینی: کنگره می‌خواهد آمریکا را در برجام نگه دارد دکتر عراقچی: برجام باید به عنوان مشعل امید در دنیای دیپلماسی، روشن بماند خبرگزاری رسمی چین مطرح کرد؛ همکاری ایران و روسیه اقدامات ضد برجامی ترامپ را خنثی می‌کند وضعیت صفر ایران در بازاریابی گردشگری سلامت شرط وزیر بهداشت برای ساخت بیمارستان‌های ویژه گردشگران کربلای معلا میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی در مراسم اربعین حسینی دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور لبنان: از هیچ کمکی در جهت تقویت ثبات و استقرار در لبنان دریغ نخواهیم کرد درجلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر روحانی؛ نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی تصویب شد در دیدار سرلشکرجعفری با رئیس ستاد ارتش پاکستان: اسلام مهم‌ترین عامل وحدت دوملت است دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور لبنان: از هیچ کمکی در جهت تقویت ثبات و استقرار در لبنان دریغ نخواهیم کرد وزیر نیرو: وضعیت ذخایر آبی کشور وخیم است سازمان ملل: عربستان به محاصره مردم یمن پایان دهد سخنی با مرکز رسیدگی به امور مساجد آل سعود؛ حاکمیت شکننده