آمادگی نظامی برای مقابله با پیونگ‌یانگ

سفر دو‌روزه رییس‌جمهور‌ آمریکا به کره‌جنوبی را می‌توان سفری مهم و سرنوشت‌ساز برای آینده موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی خواند.
دیدار دونالد ترامپ با رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی، سومین دیدار دوجانبه میان دو طرف از زمان روی کار آمدن آنها در آمریکا و کره‌جنوبی است. این سفر همچنین اولین سفر یک رییس‌جمهور‌ آمریکا به کره‌جنوبی طی 25 سال گذشته یعنی از آخرین سفر جرج دبلیو بوش، رییس‌جمهور‌ پیشین آمریکا در سال 1992 تاکنون به شمار می‌رود.
سخنگوی رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی در سخنانی در خصوص سفر ترامپ به این کشور گفت: سفر رییس‌جمهور‌ آمریکا به سئول در حالی انجام شد که به دلیل اوضاع خاص امنیتی در شبه‌جزیره کره، نیاز زیادی به همکاری جامع سیاسی، نظامی و اقتصادی میان دو طرف احساس می‌شود. رییس‌جمهور کره‌جنوبی و دونالد ترامپ دیروز کنفرانس خبری مشترکی را در کره‌جنوبی برگزار و بر همکاری بیشتر در راستای مقابله با کره‌شمالی توافق کردند.
دونالد ترامپ به کره‌شمالی هشدار داد آمریکا آماده استفاده از تمام‌ مجموعه قدرت نظامی آمریکا در صورت لزوم برای دفاع از خود و هم‌پیمانانش است. رییس‌جمهور آمریکا گفت: اگرچه امیدواریم در قبال مناقشه کره‌شمالی از همه ابزارها جز نیروی نظامی استفاده کنیم اما همچنین آماده‌ایم تا هر آنچه لازم است انجام دهیم و جلوی دیکتاتور کره‌شمالی را از تهدید غیرضروری جان انسان‌ها بگیریم.


رییس‌جمهور چین گفت: دو کشور برای حل مشکل کره‌شمالی و ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره توافق کردند. مون ادامه داد: ترامپ با بیان تعهد آمریکا به کره‌جنوبی عنوان کرد دارایی‌های استراتژیک آمریکا در کره‌جنوبی افزایش می‌یابد.
طرفین توافق کردند فشار و تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به حداکثر برسانند تا پیونگ‌یانگ را به میز مذاکره بازگردانند. به گفته مون، دو طرف بر تقویت روابط دفاعی دوجانبه به ویژه در مسایل دفاعی تاکید کردند. وی گفت طرفین برای مقابله با تروریسم بین‌المللی همکاری‌های دوجانبه را افزایش می‌دهند.
ترامپ در این کنفرانس گفت: دو طرف برای حل مشکل اتمی کره‌شمالی که مشکلی جهانی است، همکاری می‌کنند. وی افزود: سئول و واشنگتن دوست و متحد هستند و برای صلح پایدار همکاری خواهند کرد. رییس‌جمهور آمریکا گفت: اتحاد دو کشور اکنون از هر زمان دیگری برای صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره اهمیت بیشتری دارد.
وی ضمن اشاره به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی گفت باید با دیکتاتوری کره‌شمالی مقابله کرد و افزود: اقدامات کره‌شمالی تهدیدی علیه منطقه و همه جهان است. ترامپ گفت: برای پایان دادن به برنامه‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی باید چین و روسیه هم همکاری کنند. وی افزود: همه کشورها باید قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی را اجرا کنند و همه با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنند. ترامپ گفت: آمریکا از خود و متحدانش در مقابل تهدیدات نظامی دفاع می‌کند. رییس‌جمهور آمریکا به همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور نیز اشاره کرد و آن را ستود.
ترامپ در ادامه گفت: باید اقدام درست را در رابطه با کره‌شمالی انجام داد. وی افزود: آمریکا خیلی قوی است و کره‌شمالی این را می‌داند. ترامپ گفت: آمریکا زیردریایی اتمی دارد و اظهار امیدواری کرد کره‌شمالی به میز مذاکره بازگردد که این برای مردم کره‌شمالی و مردم همه جهان بهتر است. ترامپ درباره همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور گفت: کره‌جنوبی میلیون‌ها دلار تسلیحات نظامی از آمریکا خواهد خرید که این به معنای ایجاد مشاغل زیاد برای آمریکایی‌هاست.
مون گفت: پکن می‌تواند کمک زیادی در مورد مساله کره‌شمالی بکند. وی گفت: چین هم قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرا کرده است و فشارها به این شکل بر کره‌شمالی تشدید شد. وی اظهار امیدواری کرد کره‌شمالی بر سر میز مذاکره بیاید و سرانجام صلح در شبه‌جزیره کره حاکم ‌شود.
ترامپ یادآور شد که امروز به چین سفر می‌کند و این سفر برای حل مشکل کره‌شمالی خیلی کمک خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد روسیه هم در مساله کره‌شمالی همکاری و کمک کند. ترامپ افزود امیدوار است دیگر کشورهای جهان هم در این راستا همکاری کنند.
رییس‌جمهور آمریکا گفت مشکل کره‌شمالی چیزی است که اکنون وی با آن مواجه است‌ اما این مشکل باید طی 25 سال گذشته حل می‌شد و اکنون بهترین زمان برای حل آن نیست. ترامپ همچنین گفت کره‌جنوبی برایش خیلی مهم است و آمریکا اقدامات زیادی برای کره‌جنوبی انجام می‌دهد. وی افزود: مبلغی که کره‌شمالی برای خرید تسلیحات آمریکا خرج می‌کند، برای آمریکا نیست بلکه برای دفاع از خودش است.
اهداف ترامپ از سفر به کره‌جنوبی
رییس‌جمهور‌ آمریکا دیروز در بدو ورودش به کره‌جنوبی اعلام کرد به دنبال بررسی حضور و استقرار نیروهای نظامی آمریکا‌ در سراسر شبه‌جزیره کره است.
دونالد ترامپ در حالی وارد کره‌جنوبی شده است که به دنبال یافتن راه‌حلی برای بحران کره‌شمالی و افزایش فشارها علیه این کشور است. وی به همراه ملانیا ترامپ، بانوی اول در پایگاه هوایی اوسان در حومه سئول از هواپیمای خود پیاده شد و با نیروهای آمریکایی و افرادی که به استقبال آمده بودند، دیدار کرد. سپس با هلیکوپتر به کمپ هوفریس که بزرگ‌ترین تاسیسات نظامی آمریکا در کره‌جنوبی است، رفت.
کاخ سفید اعلام کرده است ترامپ با هدف ارائه راه‌حل از سوی آمریکا درباره رویکردش در قبال مساله تهدیدهای موشکی و اتمی کره‌شمالی به این سفر رفته اما بسیاری در منطقه نگران افزایش لفاظی‌ها میان رهبر کره‌شمالی و ترامپ و افزایش تنش‌ها و درگیری در شبه‌جزیره کره هستند. رییس‌جمهور‌ آمریکا همچنین با تعدادی از نیروهای آمریکایی و ارتش کره‌جنوبی دیدار کرد.
ترامپ در جریان روز نخست سفر آسیایی خود به ژاپن که دوشنبه گذشته صورت گرفت، به دنبال افزایش فشارها بر کره‌شمالی بود و از مقام‌های این کشور خواست تا با آمریکا برای یافتن راه‌حل مناسب در قبال کره‌شمالی همکاری داشته باشند.
سفر رییس‌جمهور‌ آمریکا به کره‌جنوبی اقدامی برای ارائه یک جبهه متحد باوجود اختلافات با رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی درباره چگونگی مقابله با کره‌شمالی و همچنین نارضایتی‌ها از مسایل تجاری و‌ هزینه‌های دفاعی کره‌جنوبی است.
ترامپ مکررا خط مشی سخت‌گیرانه را در قبال پیونگ‌یانگ دارد و کره‌جنوبی نیز از این رویکرد رییس‌جمهور‌ آمریکا در قبال کره‌شمالی حمایت کرده است. ترامپ همچنین اقدام نظامی علیه کره‌شمالی و متوقف کردن کیم‌جونگ‌اون، رهبر این کشور را از انجام آزمایش تسلیحات بار دیگر مطرح کرد و آزمایشات اخیر موشکی بر فراز حریم هوایی متحدان آمریکا و ژاپن را تهدیدی برای جامعه غیرنظامی و صلح ثبات بین‌المللی دانست.
مقام‌های آمریکایی و کره‌جنوبی می‌گویند بازدید ترامپ از بزرگ‌ترین تاسیسات نظامی آمریکایی در کره‌جنوبی تاییدکننده روابط بین دو کشور و تعهدات کره‌جنوبی برای همکاری در زمینه‌های دفاعی در این کشور است.
روسای‌جمهور‌ کره‌جنوبی و آمریکا همچنین بر ضرورت اعمال فشارهای بیشتر بر کره‌شمالی به وسیله تحریم‌ها و سایر اقدامات بازدارنده تاکید کردند. همچنین رییس‌جمهور‌ آمریکا در سفر خود به پکن قرار است با مقام‌های چینی به گفت‌وگو بپردازد و بر اساس گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین تمامی طرف‌ها قرار است در سفر آسیایی ترامپ به کاهش تنش‌ها و ایجاد اعتماد مشترک برای مذاکرات در زمینه کره‌شمالی کمک کنند.
کره‌شمالی: پاسخ ترامپ را می‌دهیم
کره‌شمالی هشدار داد، در پاسخ به سفر دو روزه دونالد ترامپ به کره‌جنوبی قدرت هسته‌ای خود را تقویت خواهد کرد و از سلاح هسته‌ای برای دفاع از خود در مقابل رزمایش‌های آمریکا استفاده می‌کند.
نشریه رسمی دولت کره‌شمالی در پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا گفت: تا زمانی که آنها و حامیان‌شان اقدامات خصمانه را علیه ما ادامه می‌دهند ما هرچه بیشتر شمشیر هسته‌ای و ارزشمند عدالت خودمان را تقویت کرده و با سلاح‌های هسته‌ای از حاکمیت و عدالت خود دفاع خواهیم کرد.
همچنین این رسانه کره‌شمالی تاکید کرد: آمریکا با فرستادن سه ناو هواپیمابر هسته‌ای برای انجام رزمایش مشترک با کره‌جنوبی تنش‌ها را در شبه‌جزیره کره تا سطح شدیدی بالا برده است. همچنین این روزنامه نوشت: تهدیدهای آمریکا به بسیج سلاح‌های راهبردی هسته‌ای احمقانه هستند و کره‌شمالی به تقویت قدرت عدالت برای جلوگیری از حملات ادامه خواهد داد. در عین حال نگرانی‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه کره‌شمالی در تدارک برای دست زدن به یک آزمایش هسته‌ای دیگر در زمان سفر ترامپ به کره‌جنوبی است.
سازمان اطلاعات کره‌جنوبی نیز فعالیت‌هایی را در محل تاسیسات موشکی کره‌شمالی تشخیص داده که حاکی از تدارک برای یک پرتاب آزمایشی هستند. رسانه دولتی کره‌شمالی ترامپ را یک پیرمرد دیوانه خواند که قصد آغاز یک جنگ هسته‌ای را دارد. این رسانه ترامپ را متهم به تشدید تنش‌ها میان دو کشور تا حد نهایت کرده و تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند این پیرمرد دیوانه کاخ سفید که عقلش را از دست داده چه زمانی جنگ هسته‌ای را آغاز خواهد کرد. همچنین این روزنامه وعده داد: در پاسخ به اظهارات احمقانه دونالد ترامپ در سفر به ژاپن دست به یک تلافی بی‌رحمانه خواهد زد.