شاهزادگان زندانی در هتل

شاهزادگان و مقامات مخالف سعودی ممنوع‌الخروج و اموال‌شان توقیف  شد
گروه جهان/ هتل مجلل ریتز کارلتون، تا همین چند روز پیش برای همه شاهزادگان عربستانی که روزشنبه به بهانه فساد مالی دستگیر شدند، یادآور خاطراتی شیرین بود اما حالا نه اتاق‌های لوکس که بزرگ‌ترین سرسرای این هتل پنج ستاره به سلول زندان آنان تبدیل شده‌ است. زندانی که باید در آن روی زمین بنشینند و بخوابند و گوش به چرخش کلید در سرسرا بسپارند تا ببینند سرنوشت،آنها را به کدام سو می‌برد.
به گزارش «ایران» به نقل از استریتس تایمز، تصاویری که دیروز روزنامه دیلی میل انگلیس منتشر کرد، نشان می‌داد شاهزادگان بزرگ شده در ناز و نعمت روی تشک‌هایی روی زمین خوابیده و پتو بر سر خود کشیده‌اند. منابعی که این تصاویر را در اختیار دیلی میل گذاشته‌اند و این روزنامه انگلیسی تأکید کرده از درون حکومت عربستان هستند، می‌گویند یکی از این شاهزادگان شاهزاده ولید بن‌طلال، ثروتمندترین شاهزاده سعودی است که ارزش دارایی‌های او به 18 میلیارد دلار می‌رسد. سی‌ان‌ان نیز گزارش داده ‌است که تمامی 492 اتاق این هتل به دستور حکومت عربستان تا پایان ماه نوامبر
هیچ مسافری را نخواهد پذیرفت تا روند بازجویی 51 شاهزاده و مقام سعودی متهم به فساد پایان یابد. رویترز نیز خبر داده است، طبق فرمان‌های صادر شده، تمامی خطوط تلفنی این هتل نیز تا اطلاع ثانوی مسدود شده ‌است. گزارش صفحه 20 را نیز بخوانید.  ممنوع‌الخروجی و توقیف اموال  شاهزادگان و مقامات منتقد سعودی


گروه جهان/  دیروز فرودگاه‌‌های عربستان بیش از هر زمان دیگری امنیتی به‌نظر می‌رسید. در دست تمامی مأموران گیت‌های امنیتی لیست بلند بالایی از 51 شاهزاده و مقام دولتی که روز شنبه به بهانه فساد دستگیر یا برکنار شدند، دیده می‌شد تا هیچ‌کدام قادر به خروج از کشور نباشند. این جدیدترین اقدام خاندان سلمان برای به حصر کشیدن مخالفان خود است. بیشتر اموال این شاهزادگان نیز بلوکه شده بود.
به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه پان-عرب الشرق الاوسط، رژیم سعودی فهرستی از اشخاص با ممنوعیت پرواز نوشته و نیروهای سعودی در چند فرودگاه عربستان مستقر شده‌اند تا از پرواز جت‌های خصوصی بدون مجوز جلوگیری کنند. در این گزارش به نقل از منابع آگاه نوشته شده است که مأموران حفاظتی فهرستی از نام اشخاصی دارند که دستور داده شده از پروازشان جلوگیری شود: «نیروهای امنیتی در لابی سالن پروازهای جت‌های خصوصی دیده شده‌اند که با تدابیر شدید امنیتی مشغول رصد موقعیت هستند تا مطمئن شوند که هیچ هواپیما و جت خصوصی‌ای بدون مجوز از خاک عربستان بلند نمی‌شود.»
به گزارش «ایران» به نقل از «الجزیره»، ماجرای رویارویی خاندان سلمان و شاهزادگان از شنبه آغاز شد. زمانی که ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، در حکمی به پسرش، ولیعهد حکومت، مدیریت کمیته‌ای را تفویض کرد که قرار است با فساد در سطح کلان و عالی کشور مبارزه کند. تنها ساعتی بعد در حرکتی که در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی در راستای تقویت قدرت ولیعهد محمد بن سلمان، ۳۲ ساله تلقی شده است، کمیته مبارزه با فساد تحت سرپرستی او دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده، ۴ وزیر و ده‌ها وزیر سابق را صادر کرد. ولید بن طلال، سرمایه‌دار سرشناس بین‌المللی که سهامدار عمده توئیتر، اپل و شرکت فیلمسازی فاکس و به گزارش مجله فوربز جزو 50 ثروتمند بزرگ جهان است، هم در میان بازداشتی‌ها بود. در ادامه همین بازداشت‌ها روز دوشنبه نیز ناصر بن عقیل الطیار، یکی از اعضای اصلی بزرگترین شرکت مسافرتی عربستان به فهرست بازداشتی‌های حکومت آل‌سعود اضافه شد. فهرست و اتفاقی که در تاریخ حکومت آل‌سعود بی‌سابقه است و مردم عربستان را در بهت و حیرت فرو برده‌ است. به نظر می‌رسد این موج دستگیری‌ها از جمله آخرین قدم‌های شاهزاده محمد بن سلمان برای تصاحب تمام و کمال قدرت، حذف رقبای سیاسی و زمینه‌چینی آغاز حکومت استبدادی‌اش باشد.
پس از گذشت دو روز از دستگیری‌ها، در بیانیه‌ای که از «مرکز سعودی ارتباطات بین‌المللی» به بیرون درز کرد، نوشته شده است: «مدارکی دال بر تخلفات و سوءمدیریت‌های اقتصادی به دست آمده که نشاندهنده حجم زیاد فساد اقتصادی در پرونده‌های متعدد است.» این مرکز در ادامه نوشته: «مسئولیت کمیته جدید ضدفساد این است که از صحت و درستی عملکرد تحقیقات در این پرونده‌ها و اجرای درست و بموقع قانون اطمینان حاصل کند.» شیخ سعود الموجب، دادستان کل عربستان نیز اعلام کرده که این موج دستگیری‌ها عملی شدن تنها فاز اول وظایف این کمیته است. با استناد به این ادعا در روزهای آینده می‌توان انتظار دستگیری تعداد بیشتری از مقامات عربستانی را داشت یا شاید بتوان پیش‌بینی کرد، اقدامات این کمیته گسترده‌تر از قبل شود. شیخ سعود الموجب با صدور بیانیه‌ای این بازداشت‌ها را «فقط شروع یک فرآیند حیاتی برای ریشه‌کن کردن فساد در هر کجایی که وجود دارد» توصیف کرد.
این مقام قضایی آل سعود در ادامه افزود: «اتفاقات این چند روز اخیر، شروع کار این کمیته محسوب نمی‌شود، اما این دستگیری‌ها را می‌توان مهر پایانی بر تکمیل فاز اول مبارزه با فساد دانست.» او با اشاره به روند عملیات این کمیته گفت: «به دلیل حفظ یکپارچگی مراحل قانونی و جلوگیری از زیرپا گذاشتن عدالت، تلاش شد تا بازجویی‌ها مخفیانه صورت بگیرد.»
تمامی این تغییرات که می‌توان آنها را به زلزله در کادر پادشاهی عربستان تشبیه کرد، از چند ماه پیش آغاز شد که ملک سلمان، محمد پسرش را به جای پسرعمویش محمد بن نایف بر صندلی ولیعهدی نشاند. پس از آن زمان، ولیعهد جدید دست به تغییرات عمده نه تنها در داخل خاک عربستان زد، بلکه تمام تلاشش را کرد تا تغییراتی را در اوضاع سیاسی کشورهای منطقه نیز پدید آورد. حمله نظامی به خاک یمن که تاکنون بیش از ١٠ هزار کشته برجا گذاشته و گفته می‌شود که حداقل ٣ میلیون نفر هم تاکنون آواره شده‌اند، تنش در روابط با قطر و اعمال فشار بر نخست‌وزیر لبنان برای استعفا از جمله تلاش‌های محمد بن سلمان در راستای مداخله در اوضاع منطقه است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه اکثر مسئولان ارشد سعودی از جمله خود ولیعهد این کشور پرونده‌های متعدد فساد مالی دارند، این اقدامات و بازداشتی‌های اخیر ارتباطی با فساد ندارد و در واقع روش محمد بن سلمان برای حذف مخالفان خود و بحران‌سازی در منطقه است.
سازمان ملل متحد پس از گذشت دو روز بالاخره سکوتش را شکست و در واکنش به بازداشت ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان سابق عربستانی، خواستار شفافیت بیشتر عربستان و ارائه توضیحاتی در این زمینه شد. به فرحان‌حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری در نیویورک تأکید کرد که عربستان باید تضمین کند که این اتهامات قانونی است.
گریز نافرجام شاهزاده منتقد «آل‌سعود»
به گزارش «ایران» به نقل از میدل‌ایست‌آی، منابع آگاه فاش کرده‌اند که منصور بن مقرن شامگاه یکشنبه در حال گریختن از عربستان بود که بالگردش سقوط کرد. روز دوشنبه، مردم عربستان هنوز در بهت دستگیری مهم‌ترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی حکومت آل سعود بودند که انتشار خبر سقوط این بالگرد در نزدیکی مرز یمن، بر حیرت ناظران افزود. منصور بن مقرن، پسر ولیعهد پیشین عربستان، یکی از مخالفان شناخته‌ شده ولیعهدی شاهزاده محمد بن سلمان بود. با وجود آنکه هنوز علت سقوط این بالگرد مشخص نشده است، اما همزمانی‌اش با تحولات اخیر سیاسی عربستان باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه سقوط این بالگرد هم در راستای اقدامات آل سعود برای حذف مخالفانش است، تقویت شود. این بالگرد به غیر از شاهزاده منصور بن مقرن امیر منطقه عسیر، حامل هفت سرنشین دیگر بود که همگی کشته شدند.

برش
سقوط سهام بخشی از بازار بورس عربستان
روز دوشنبه، پس از آنکه رسانه‌ها خبر از دستگیری ناصر بن عقیل الطیار دادند، در عرض چند دقیقه ارزش سهام شرکت مسافرتی «الطیار» که متعلق به اوست، 10 درصد سقوط کرد. در همان حال به دستور مقامات آل سعود، بانک‌های عربستان بلوکه کردن حساب‌های بانکی دستگیرشدگان و دیگر مظنونان را آغاز کرده‌اند. در پی این رخداد، کمیته تحت نظر محمد بن سلمان بار دیگر برای پاسخگویی به مردم عربستان که نظاره‌گر این اتفاق‌ها آن هم در عرض کمتر از دو شبانه‌روز بودند، اعلام کرد: «کمیته مجاز است که به جزئیات حساب‌های بانکی متهمان دسترسی داشته باشد، حساب‌ها و سرمایه‌های آنها را بلوکه کند و در این راستا هر اقدامی را که صلاح می‌داند انجام دهد.» لازم به ذکر است، به‌دنبال تشکیل کمیته جدید مبارزه با مفاسد مالی در عربستان سعودی بورس این کشور در بازار معاملات خود در همان دقایق ابتدایی ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرد. همچنین سهام شرکت «هولدینگ کینگدوم» که متعلق به «بن طلال» است، ۱۰ درصد سقوط کرد. بحران اقتصادی در بورس عربستان تا آنجا پیش رفت که ممکن است سیتی گروپ و توئیتر موقتا درگیر خسارات جانبی جنگ قدرت این کشور شوند. زیرا طبق اعلام اینسایدر اسکور دات کام تا دسامبر ۲۰۱۶، ولید بن طلال، معروف‌ترین شاهزاده بازداشت شده ۴.۹ درصد از سهام توئیتر را در اختیار داشت.