اهالی رسانه پیشنهاد تکمیلی بدهند

»هــدف از لایحــه نظــام جامــع رســانه‌ای انسجام‌بخشی به این نهاد است »کارگروهی از نمایندگان سه قوه مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی را پیگیری می‌کند


سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود تیتر یک روزنامه مخالف دولت در روزهای اخیر را برخلاف منافع ملی دانست و از تلاش برای حل مشکل عضو زرتشتی شورای شهر یزد بدون تنش خبر داد. محمدباقر نوبخت همچنین گام‌های دولت برای حذف دلار از مبادلات تجاری را تشریح کرد و به انتقادها درباره لایحه جامع نظام رسانه‌ای پاسخ گفت.


به گزارش «ایران»، نوبخت درباره حواشی شکل گرفته لایحه نظام جامع رسانه‌ای کشور با بیان اینکه اقدام دولت برای انسجام بخشی به این نهاد است، اظهار کرد: ما از نظراتی که برای اصلاح و پیش‌نویس این لایحه ارائه شده است، برای تقویت، ترمیم و ارتقای جایگاه نظام رسانه‌ای استفاده می‌کنیم.
 نوبخت از اصحاب رسانه خواست هر پیشنهاد تکمیلی که دارند به دولت منعکس کنند، وی افزود: دولت هیچ تعجیلی در این باره ندارد و هدف دولت تقویت رسانه‌هاست. وی با بیان اینکه دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی، همه تلاش‌های خود را برای اجرایی کردن این منشور به کار بسته و حتی آقای روحانی در احکامی که برای وزرای دولت صادر کرد، دو پیوست عمومی و تخصصی نیز قرار داد که یکی از آن دو، منشور حقوق شهروندی است، لایحه نظام جامع رسانه‌ای را یکی از گام‌های دولت برای اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی و تبیین آن دانست و افزود: نگاه همه وزیران نیز تقویت جایگاه سازمان رسانه‌ای است و از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم پیشنهادهای تکمیلی خود را برای ارتقای این سازمان منعکس کنند و ما از آن استقبال خواهیم کرد.
   حل مشکل «نیکنام» بدون ایجاد تنش
خبرنگاری از نوبخت پرسید «دولت با پذیرش عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد  و نیز تأیید شهردار منتخب این شورا از سوی وزارت کشور، عملاً موضع خود را درباره این مسأله عنوان کرده است، باوجود این، افکار عمومی در چارچوب منشور حقوق شهروندی خواستار آگاهی از موضع و اقدامات دولت در این باره هستند.» سخنگوی دولت در پاسخ با بیان اینکه ما در راستای تأمین حقوق شهروندی همه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، اظهار کرد: گاهی برای رفع یک مشکل باید از ساز و کارهای مدبرانه استفاده کنیم که هم تنش و مقاومت کمتری ایجاد شود و هم در کنار حل مسأله، مسأله دیگری به عنوان موضوع اجتماعی ایجاد نشود. وی تصریح کرد  در این باره اقداماتی در حال انجام است که امیدواریم به سرانجام برسد. نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهوری در این باره نامه‌ای به سران کشور نوشته است و محتوای نامه چیست، گفت: از اصلیت و فرعیت موضوع بی خبرم.
سخنگوی دولت همچنین تیترها و عناوین برخی رسانه‌ها درباره تحولات منطقه‌ای را تخلف آشکار رسانه‌ای دانست و اعلام کرد که برخورد قانونی با تخلف این رسانه‌ها در حال اجرا است و آرزو می‌کنیم این برخورد قاطع‌تر باشد. محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری، این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره تیترهای تحریک‌آمیز برخی رسانه‌ها عنوان کرد.
این پرسش، ناظر بر تیتر یک و گزارش روزهای دوشنبه و سه‌شنبه «کیهان» بود. پس از آنکه مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی ایران، هرگونه مشارکت و ارتباط ایران در شلیک موشک از یمن به فرودگاه ریاض را تکذیب کردند، «کیهان» با انتخاب تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» عملاً خلاف سیاست‌های کلان نظام حرکت کرد. انتخاب این تیتر، با توجه به جایگاه این رسانه در سیاست و مطبوعات کشور، اعتراض‌های بسیاری به دنبال داشت. این روزنامه به جای اصلاح رویکرد خود، روز گذشته با انتخاب تیتر «مصالح  ملی در حمایت از مظلومان یمن است، نه نگرانی برای برج‌های دوبی» به همراه انتشار تصویر این برج‌ها در صفحه یک خود، بار دیگر بر رویکرد خود اصرار و آن را تکرار کرد.
نوبخت در این زمینه با بیان اینکه هیچ چیز مهم‌تر از منافع ملی نیست، خاطرنشان کرد: در پاره‌ای از موارد افراد بی میل نیستند که نظرات شخصی خود را به عنوان نظر نظام جلوه بدهند، این درحالی است که نظام معقول است و عاقلانه تصمیم می‌گیرد. وی تأکید کرد که با این نوع انتخاب تیتر و عنوان که  هم تحریک‌آمیز باشد و هم منافع ملی را مورد مخاطره قرار دهد، برخورد خواهد شد.
  استیفای حقوق ایران در قرارداد توتال
نوبخت در پاسخ به اینکه در صورت تبعیت شرکت نفتی توتال از تحریم‌ها، چه ساز و کاری برای این وضعیت اندیشیده شده است، گفت: یکی از امتیازات این قرارداد برای طرف ایرانی این بود که در هر شرایط غیر معمول از جمله تحریم‌ها، نقشی برای استیفای حقوق طرف ایرانی در نظر گرفته شده است. وی در همین رابطه با تأکید بر اینکه مذاکره مجدد با امریکا درباره برجام به صلاح منافع ملی نیست، اظهار کرد: آنان صلاحیت اجتماعی ندارند که ما مجدداً بخواهیم مذاکراتی داشته باشیم و تا اطلاع ثانوی مذاکره با این افراد که ثبات شخصیت بین‌المللی‌ آنان مشخص نیست، انجام نخواهد شد.
   گام‌های دولت برای حذف دلار از مبادلات تجاری
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا اقدامی از سوی دولت برای حذف دلار از تجارت بین‌الملل برداشته شده است، اظهار کرد: از سال‌های گذشته برای حذف دلار از تجارت بین‌المللی، گام‌هایی برداشته شده و عمده فعالیت‌های امروز ما بر اساس یورو انجام می‌شود. همچنین کاری که روسیه در این زمینه آغاز کرده هم وجود دارد و نیز در نشست اخیر سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان هم ما درباره این موضوع که از پول‌های ملی خودمان در تجارت استفاده کنیم ، تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم.
نوبخت همچنین با اشاره به آماده شدن پیش‌نویس بودجه سال ۹۷ مشتمل بر ۲۲ تبصره و ارسال آن به هیأت وزیران، ابراز امیدواری کرد که از هفته آینده بررسی آن آغاز شود که در آذرماه برای پاسخگویی به آن، به مجلس برویم که البته هر زمان مجلس اعلام آمادگی کند، ما برای تشریح بودجه به مجلس می‌رویم.
وی درباره چگونگی پرداخت یارانه‌ها در سال آینده، به اعلام آمادگی مسئول کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر اعطای یارانه به افراد تحت تکفل بهزیستی و کمیته امداد اشاره کرد و افزود: اگر تکلیف قانونی این باشد که دولت به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی یارانه بدهد، دولت مکلف به اجرای قانون است اما بهتر است تا یکی، دو ماه آینده صبر کنیم.نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برخوردهای امنیتی با سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار کرد: دولت خودش را موظف می‌داند که از افرادی که برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌آیند، حمایت کند و روزی نیست که نامه‌ای به دست ما نرسد که ایرانیان خارج از کشور خواهان سرمایه‌گذاری در کشور باشند.
 توضیح درباره پرداخت بدهی‌های استقلال و پرسپولیس
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دولت چرا تصمیم به پرداخت بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته است، تصریح کرد: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نماینده جمهوری اسلامی در عرصه قاره‌ای هستند که اگر به دلیل بدهی‌هایشان از حضور در رقابت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای محروم شوند، خبرنگاران نخواهند پرسید دولت چه تدبیری برای این مسأله داشت؟ همان طور که در زمان المپیک هم دولت بموقع پشتیبانی‌های لازم را از کاروان ایران داشت و نماینده دولت نیز در این رابطه وزیر ورزش بود. نوبخت با اشاره به دلیل عدم اجرای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده که امیدواریم خصوصی‌سازی این دو باشگاه به نحو شایسته‌ای انجام شود.