منصور هادی در بازداشت خانگی آل سعود


 گروه بين الملل :  درگيري ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي و يمن به سطحي رسيده که سازمان ملل از وقوع فاجعه انساني در اين کشور هشدار داده است. در حالي که حملات ائتلاف به رهبري عربستان سعودي به مردم يمن ادامه دارد، خبرها حاکي از بازداشت خانگي «عبدربه منصور‌هادي» رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن در عربستان سعودي است. آسوشيتدپرس گزارش داد: «مقامات يمني گفتند که عربستان سعودي طي چند ماه اخير مانع از بازگشت رئيس‌جمهور يمن، پسران و مقامات نظامي‌دولت او (به يمن) شده است؛ اقدامي‌که نشانه‌اي از اين است که رهبر در تبعيد چقدر در جنگي که به نام او توسط ائتلاف به رهبري سعودي انجام شده، شديدا تضعيف شده است». مسئولان يمني تاکيد کردند، عبدربه منصور‌هادي و تعدادي از وزيرانش در اقامت اجباري در عربستان هستند. ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي، دوشنبه دستور بسته شدن تمامي‌مرزهاي يمن را داد. اين اقدام پس از حمله موشکي حوثي‌ها به رياض انجام شده است. ائتلاف عربي اگرچه ورود و خروج کاروان‌هاي امدادرساني و تيم‌هاي بشر‌دوستانه را بلامانع دانسته ولي از نهادهاي بين‌المللي و همچنين "از هيئت‌هاي ديپلماتيک خواسته است که در مناطقي که تحت کنترل دولت قانوني يمن نيست، حاضر نشوند". سازمان ملل از کشتي‌هاي تجاري در دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن که در کنترل نيروهاي وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن هستند، خواست فورا اين دو بندر را ترک کنند. به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، تيم تحقيقات و بازرسي‌ سازمان ملل در دفتر خود در جيبوتي که مسؤول بازرسي کشتي‌هاي تجاري است که به سوي بنادر يمن در حرکت هستند، طي پيامي‌به کشتي‌هاي تجاري در بنادر غرب يمن اعلام کرد، اين کشتي‌ها بايد دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن را بدون معطلي ترک کنند.در متن اين پيام آمده است با توجه به شرايط امنيتي فعلي در يمن به ويژه در اين دو بندر واقع در درياي سرخ تمامي‌کشتي‌ها بايد منطقه الحجز و بندرهاي الصليف و الحديده را ترک کرده و به بندري ديگر بروند.در ادامه نامه مذکور آمده است، اين هشدار در راستاي حفظ امنيت اين کشتي‌ها، کادر و کالاهاي موجود در آنها صادر شده است. اين تيم در ادامه اطلاعات بيشتري درباره ماهيت تهديدات احتمالي براي کشتي‌هاي مذکور ارائه نکرد. اين هشدار تنها يک روز پس از مسدود شدن موقت تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن توسط ائتلاف عربي به يمن به رهبري عربستان اتخاذ شد. وزير خارجه انگليس در تماس تلفني با وليعهد عربستان درخصوص حمله موشکي انصارالله يمن به فرودگاه رياض گفتگو کرد.به گزارش خبرگزاري عربستان "واس" گزارش داد که بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس در تماس تلفني‌اش با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان اقدام انصارالله در شليک موشک بالستيک به فرودگاه "ملک خالد" رياض را محکوم کرد.جانسون در اين تماس بر ايستادگي انگليس در کنار عربستان در رويارويي با تهديدهاي امنيتي تاکيد کرد.همزمان، وليعهد عربستان در راستاي ادامه فرافکني‌هاي خود نسبت به تجاوزات عربستان در يمن، مدعي شد که "نظام ايران در مجهز کردن حوثي‌ها به موشک‌ها دست دارد که اين امر يک تعدي نظامي‌مستقيم از سوي نظام ايران به حساب مي‌آيد و اين اقدام را مي‌توان از اقدامات جنگي عليه عربستان به حساب آورد!"
هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه در يمن
دفتر حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعه در يمن از عربستان خواست گذرگاه‌ها را باز کند.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني نسبت به حملات ائتلاف عربي در صنعا، درباره وقوع فاجعه در يمن به دليل بسته شدن تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي توسط عربستان هشدار داد.اين دفتر از عربستان خواست براي رسيدن کمک‌هاي بشردوستانه به يمن گذرگاه‌ها را بازگشايي کند.اين سازمان نسبت به عمليات بمباران ائتلاف عربي به رهبري عربستان ابراز نگراني کرد.اين دفتر اعلام کرد که درباره اين مساله که آيا بستن گذرگاه‌هاي يمن مجازات دسته جمعي غيرقانوني به حساب مي‌آيد، تحقيق خواهد کرد چراکه اگر شريان امدادرساني به يمن بازگشايي نشود اين مساله براي هفت ميليون يمني که با گرسنگي مواجه هستند، فاجعه بار خواهد بود.سازمان جهاني بهداشت نيز اعلام کرد، محاصره ائتلاف عربي عليه يمن تلاش‌ها براي مبارزه با وبا در يمن را با مشکل روبه‌رو مي‌سازد.از سوي ديگر، مارک لوکوک، نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه گفت: شوراي امنيت چهارشنبه درباره اوضاع يمن تشکيل جلسه مي‌دهد.لوکوک افزود: در اين نشست شوراي امنيت به بررسي آخرين تحولات انساني يمن مي‌پردازد و نسبت به بستن گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن ابراز نگراني خواهد کرد.اين مسؤول سازمان ملل اظهار داشت: طرف‌هاي درگير بايد از مانع تراشي در امدادرساني به نيازمندان امتناع کنند.وي افزود: بايد هر چه سريعتر گذرگاه‌ها از جمله فرودگاه صنعا و بندر حديده باز شوند.اين مقام سازمان ملل گفت: آژانس‌هاي انسان دوستانه بي‌طرف و مستقل هستند اما کارمندانش با مانع‌هايي در مسير امدادرساني روبه‌رو هستند. سازمان ملل متحد اخيرا هشدار داد 10 ميليون يمني با قحطي و گرسنگي دسته و پنجه نرم مي‌کنند که نيم ميليون نفر از آنها کودکان زير پنج سال هستند و به شدت از سوء تغذيه رنج مي‌برند. اين در حالي است که سازمان برنامه جهاني غذا اعلام کرد در سال جاري شمار شهروندان يمني که نياز به کمک دارند به بيست ميليون نفر افزايش يافته است. منابع وابسته به سازمان بهداشت جهاني اعلام کردند که موارد افراد مبتلا به بيماري وبا در يمن از ۹۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.
بحران قطر وارد مرحله جديدي شد 
درحاليکه ائتلاف وارد تنش بيشتر با يمن شده است ، بحران شوراي همکاري خليج فارس با قطر نيز وارد مرحله جديدي شده و حکايت از گشايش قريب‌الوقوع و آشتي ميان عربستان و دوحه با نظارت آمريکا و با شروطي دارد که از سوي تمامي‌طرف‌ها مورد قبول واقع شود.به گزارش الوطن العربي، منابع آمريکايي اعلام کردند که تلاش براي يافتن راهکار سريع بحران قطر با شوراي همکاري خليج فارس به يک مسئله ضروري تبديل شده است به ويژه اينکه شوراي همکاري خليج فارس با چالش‌هايي روبروست و کشورهاي عربي همچنان با خطر تروريسم روبرو هستند.اين منابع اعلام کردند: دليل نزديک شدن به تحقق آشتي ميان عربستان و قطر با نظارت آمريکا، اقدامات ديپلماتيک جدي‌اي است که‌امريکايي‌ها از طريق سفرهاي دوره‌اي خود از رياض به دوحه و برعکس داشتند.
حمايت ترامپ از پادشاه عربستان
درحاليکه حملات عربستان سعودي به کشورهاي منطقه و ملت‌هاي مستقل افزايش ميابد و يا تحريم‌هاي سخت عليه آنها اعمال مي‌شود، رئيس جمهور آمريکا زبان به ستايش از آل سعود گشاده و در تمجيد رفتارهاي به اصطلاح ضدفساد پادشاه و وليعهد عربستان گشوده است .رئيس‌جمهور آمريکا از موج بازداشت‌ها در عربستان سعودي درپي تصويب "قانون مبارزه با فساد" حمايت کرد. دونالد ترامپ تاکيد کرد که به پادشاه و وليعهد عربستان سعودي اعتماد کامل دارد. رئيس جمهوري آمريکا در توئيتر خود نوشت: "به ملک سلمان و وليعد، محمد بن سلمان اطمينان فراوان دارم؛ آنها مي‌دانند چه مي‌کنند." آقاي ترامپ در اشاره به بازداشت شماري از شاهزادگان و افراد سرشناس در عربستان به اتهام فساد، افزوده است: "بعضي از کساني که با آنان برخورد شديد مي‌شود کساني هستند که براي سال‌ها کشورشان را دوشيده‌اند." انتشار نظرات دونالد ترامپ در توئيتر نخستين واکنش دولت آمريکا به بازداشت‌هاي اخير افراد سرشناس در عربستان سعودي است و پيش از آن مقامات دولتي آمريکا در اين مورد اظهار نظري نکرده بودند. گفته مي‌شود که محمد بن سلمان و جارد کوشنر، داماد و مشاور رئيس جمهوري آمريکا، روابط بسيار دوستانه‌اي دارند.