آتش عمدی به جان باغ عقاب


گروه اجتماعي: روز گذشته اعضاي شوراي شهر پايتخت ميزبان رئيس اتاق اصناف ايران بودند. علي فاضلي ديروز به جلسه شوراي شهر تهران رفت و درباره وضعيت اصناف فعال در تهران صحبت‌هايي را مطرح کرد. او گفت که بيش از ۶۰ هزار واحد صنفي بدون پروانه کسب نيز در سطح شهر فعاليت مي‌کنند. طبق صحبت‌هاي مطرح شده از سوي رئيس اتاق اصناف ايران ۱۸ درصد از اصناف تهران در بخش توليدي و ۵۶ درصد در بخش توزيع و مابقي در بخش خدمات فعاليت مي‌کنند. همچنين به گفته فاضلي يکي از آفت‌هاي نظام صنفي، حضور خيل دست‌فروشان است و در بخش زيباسازي نيز لطمات زيادي به بخش صنفي وارد شده است. 
فاضلي در ادامه صحبت‌هاي خود به وضعيت نامشخص کسبه پاساژ پلاسکو اشاره کرد و با بيان اينکه بيش از ۱۱ ماه از حادثه پلاسکو  گذشته و متاسفانه به وضعيت اين کسبه رسيدگي نمي‌شود، گفت: هر روز تعدادي از کسبه کارآفرين در مقابل بنياد يا اتاق اصناف و يا در مقابل پلاسکو تجمع مي‌کنند. او همچنين با بيان اينکه هميشه در کنار نمايندگان شهري تهران هستيم، پيشنهاد داد: بايد کارگروه مشترکي بين شوراي شهر و اتاق اصناف شکل بگيرد تا راهگشاي مشکلات پيش رو باشد.
در پاسخ به اين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران بود که در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران، محسن‌هاشمي، رئيس اين شورا درخصوص ساخت پلاسکوي جديد گفت: يکي از موضوعاتي که شوراي شهر پنجم به آن اهتمام ويژه داشت، موضوع ساخت و ساز و حل مشکل پلاسکو بود که اين موضوع را با جديت دنبال کرده و با همه دست اندرکاران امر همچون بنياد مستضعفان، شهرداري، معاونت شهرسازي و ... در مورد ساخت و ساز در محل پلاسکو جلسه گذاشته و نظر همه را جويا شديم.
‌هاشمي‌با اشاره به موضوع کسبه پلاسکو و ساخت و ساز در محل ساختمان قديمي، گفت: سازمان ميراث فرهنگي نسبت به حريم بناهاي تاريخي در پي ساخت ساختمان جديد درمحل پلاسکو نگران است و با اين حال شوراي شهر پنجم تصميم گرفت که براي حل سريع مشکلات کسبه پلاسکو و براي آنکه بهانه‌اي دست ديگران ندهد، نظر خود را در خصوص ساخت و ساز در حد حقوق مکتسبه ارائه دهد.
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه متاسفانه برخي از مسئولان توپ را در زمين شهرداري انداخته و مي‌گفتند که شهرداري اجازه ساخت و ساز نمي‌دهد، گفت: حالا شوراي شهر پيشنهاد خود را به شهرداري اعلام کرده تا وضعيت اين ساختمان در بلاتکليفي نباشد و از شهردار تهران نيز توقع مي‌رود که اين گونه پرونده‌ها را به نتيجه برساند. 
وي افزود: نظر شورا اين است که حداقل بر اساس مقدار حقوق مکتسبه، ساختمان ساخته شود و حالا اگر اين پيشنهاد رد يا تاييد و يا تغيير کند بر عهده ما نيست و بايد معاونت شهرسازي و شهردار نيز نظر خود را اعلام کنند. او در پاسخ به اين سوال که نظر شورا در تضاد با نظر ميراث فرهنگي است، گفت: ممکن است تعارضاتي در اين زمينه وجود داشته باشد اما قانون داريم که بايد حقوق مکتسبه نيز رعايت شود و اميدواريم راه حلي در اين زمينه پيدا شود تا مشکلات مردم مرتفع شود.
روز گذشته و در بيستمين جلسه شوراي شهر تهران، اعضاي اين شورا پس از ارائه گزارش رئيس اتاق اصناف تهران بر حمايت خود از اصناف تاکيد کردند.
 زهرا نژادبهرام عضو هيات رئيسه شوراي شهر با بيان اينکه سه قانون در حوزه اصناف داريم، عنوان کرد: حمايت‌هاي لازم از اصناف انجام شده‌اما با وجود جايگاه اصناف و وجود 300 هزار شبکه، براي ساماندهي و رفع مشکلات اصناف انجام نشده است. وي گفت: در اين ميان دست‌فروشاني هم مورد کم توجهي قرار گرفته و با موضوع دست‌فروشان بانگاه حذفي نگاه شده آست. نژادبهرام تاکيد کرد: اتاق اصناف نگاه بالنده به اصناف داشته باشد و اصناف در حال از بين رفتن را حمايت و صنوف را ساماندهي کنند. وي گفت: اتاق اصناف به فضايي تبديل شده که تصميمات آن ضمانت اجراي کمتري دارد.
مسجد جامعي عضو ديگر شورا نيز خاطرنشان کرد: شورا و اصناف نکات مشترک زيادي دارد. وي با بيان اينکه پيشنهاد ايجاد موزه اصناف را در گذشته ارائه کرده بوديم، خاطرنشان کرد: اين پيشنهادات در گذشته اجرايي نشد، وي ابراز اميدواري کرد در دوره جاري که نگاه تعاملي حاکم است، از اصناف حمايت شود. وي تاکيد کرد: شهرداري براساس قانون بايد اصنافي که سر و صدا، دود و .. توليد مي‌کنند را تعطيل کند، گفت: در تدوين اين آيين‌نامه‌ها کمتر اصناف دعوت شده که پيشنهاد مي‌شود در تدوين آيين‌نامه‌ها نظر اصناف اخذ شود.
همچنين مجيد فراهاني، رئيس کميته بودجه و نظارت شوراي شهر تهران در اين جلسه گفت: ابتدا از صنوفي که با پرداخت عوارض ارزش افزوده کمک شاياني به تامين درآمدهاي پايدار شهري مي‌کنند تشکر مي‌کنيم. وي ادامه داد: وظيفه ما به‌عنوان شوراي شهر و شهرداري، تسهيل‌گري فعاليت صنوف و حمايت از اتحاديه صنوف است به ميزاني که صنوف بتوانند فعاليت‌هاي خود را با شفافيت و راحتي بيشتر انجام دهند به همان ميزان سهم اداره و نحوه اداره شهر آسان‌تر راحت خواهد بود. به گفته فراهاني بحث صنوف مهمترين بخش موضوع ارزش افزوده است.
حاشيه‌هاي خشک کردن عمدی درختان يک باغ
با اين همه صحبت‌هاي مطرح شده پيرامون ساماندهي وضعيت اصناف در پايتخت تنها موضوع مطرح شده در جلسه روز گذشته شوراي شهر نبود و مطرح شدن حرف‌هايي درباره خشک کردن و آتش‌سوزي عمدي در يکي از باغات حاشيه‌هايي به همراه داشت و يک عضو شوراي شهر تهران نسبت به خشک کردن درختان باغ عقاب محله اراج در واقع در منطقه يک تذکر داد. زهرا نژادبهرام روز گذشته در تذکر پيش از دستور خود با اشاره به تخريب باغ 3000 متري در محله اراج، گفت: اين باغ وقف زائران حسيني شده که مملو از درختان مثمر و غيرمثمر شده که متاسفانه مالک اين باغ نسبت به نگهداري از اين باغ 3000 متري کوتاهي مي‌کند. 
وي با بيان اينکه شبکه آب‌رساني اين باغ براساس سلسله قنوات بالادستي است که متاسفانه سال‌هاست لايروبي نشده، گفت: سازمان مالک اين باغ علاقمند است که زمين اين باغ را از فضاي سبز به کاربري مسکوني بدل کند و حتي در مديريت شهري قبلي نيز تفاهم‌نامه دو طرفه براي تغيير کاربري امضاء شده بود که ناتمام باقي ماند.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته آتش سوزي مشکوکي در اين باغ اتفاق افتاد، گفت: عدم آبياري باغ توسط مالک و همچنين تبديل قسمتي از باغ به محل تخليه نخاله‌هاي ساختماني سوال برانگيز است و اين در حاليست که مالک در مقابل اقدام شهرداري براي آبياري کارشکني مي‌کند. 
نژادبهرام افزود: لازم است شهرداري تهران در اسرع وقت اين گزارش را به مقامات قضايي اعلام کند تا لغو مالکيت باغ و در اختيار قرار گرفتن اين باغ به نفع مردم در دستور کار قرار گيرد.