چالش‌های حوزه انرژی در نمایشگاه صنعت برق بررسی شد؛

گروه انرژی‌- پاشنه آشیل شبکه انتقال برق ایران چیزی نیست جز بالا بودن راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات انرژی که اصلاح این امر سرمایه‌برترین و مهم‌ترین بخش در صنعت برق است بنابراین برای آن باید دست به دامن سرمایه‌گذار داخلی و خارجی شد.
ایران با در اختیار داشتن حدود 77 هزار مگاوات ظرفیت اسمی تولید برق رتبه 14 صنعت برق در جهان را دارد و در این زمینه نیز با شتاب بیشتری در حال پیشرفت بوده و عبور از 53 هزار پیک بار مصرف برق در امسال معیاری برای اثبات این پیشرفت است.
با این وجود اما همچنان این صنعت با چالش‌ها و معضلاتی از قبیل راندمان پایین نیروگاه‌ها و بالا بودن اتلاف انرژی در این بخش مواجه بوده که لازم است با استفاده از فناوری‌های جدید و حذف نیروگاه‌های با راندمان کم‌، ضمن افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های موجود نیروگاه جدید نیز احداث شود.
بنا بر اظهارات معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی برای رشد هشت درصدی اقتصادی در دوره ۲۰‌ساله، باید سالی شش هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود.


هم‌اکنون سه هزار مگاوات از تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های فرسوده با بازده حدود ۲۲ درصد و با عمر طولانی انجام می‌شوند که باید از رده خارج شوند .
این در حالی است که با وجود اقداماتی که بر‌ای بهبود و توسعه این صنعت صورت گرفته اما در حال حاضر بالغ بر 62 میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که این میزان مصرف شش برابر بیشتر از صادرات گاز به ترکیه است.
در طول چهار سال گذشته با بهره‌برداری از پارس‌جنوبی آرایش سبد سوخت نیروگاه‌ها از مایع به گاز تغییر یافته است که به دنبال این تغییر به دلیل پایین بودن راندمان تولید برق از نیروگاه‌ها بخش عمده‌ای از گازی که می‌توان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها‌، عرضه به صنایع یا تزریق به میادین نفتی برای افزایش ضریب بازیافت استفاده شود‌، در واقع به هدر می‌رود .
از این رو می‌توان نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران را که به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری سالانه در این حوزه برگزار می‌شود را فرصت خوبی برای رشد این صنعت و جذب سرمایه به حساب آورد.
در همین راستا محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران اظهار داشت: از تیرماه سال‌جاری تا خردادماه سال آینده در مجموع طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 3210 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در بخش واحدهای حرارتی وارد مدار خواهد شد به طوری که طبق برنامه‌ریزی‌ها از ابتدای مهرماه تا خرداد سال آتی هر ماه شاهد بهره‌برداری از دو واحد جدید خواهیم بود.
وی افزود: پیش‌بینی ما برای پیک مصرف برق در سال آینده با توجه به روند مصرف در سال جاری، 59 هزار مگاوات است که امیدواریم بتوانیم با افزایش ظرفیت‌های تولید از یک سو و همچنین مدیریت مصرف از سوی دیگر، از این مقدار پیک با موفقیت عبور کنیم.
طرزطلب با بیان اینکه «فرآیند انتقال دانش و بومی‌سازی تکنولوژی توربین‌های کلاس F در داخل کشور آغاز شده»، گفت: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد نیروگاه جدید چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بسازد و نیروگاه خود را با توربین‌های کلاسF تجهیز کند باید از ظرفیت‌های داخلی‌سازی این کلاس از توربین‌ها استفاده کند و ما اجازه واردات جداگانه توربین‌های کلاس F را نمی‌دهیم؛ اما اگر سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خصوصی بخواهند از توربین‌های کلاس H یا J که تکنولوژی و راندمان بالاتری دارند در نیروگاه‌های خود استفاده کنند، طبق قانون نمی‌توانیم مانع آنها شویم و واردات این تجهیزات منع قانونی ندارد چرا که ظرفیت‌های ساخت آنها در داخل ایجاد نشده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه «سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خصوصی باید به قانون سهم 51 درصدی ساخت داخل توجه داشته باشند»، گفت: تا امروز بحث جدی برای ورود توربین‌های کلاس H یا J به صنعت نیروگاهی کشور نبوده اما در مذاکرات در خصوص نیروگاه‌های مختلفی این مباحث مطرح شده و فعلا در حد مذاکره است.
همچنین عضو هیات‌مدیره سندیکای برق ایران با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت در صنعت برق چیدمان مدیریتی در وزارت نیرو است، گفت: با توجه به مهارت و سابقه فعالیتی مطلوب وزیر نفت در حوزه آب در سطح بین‌المللی می‌توان گفت مشکلات این بخش تا حدودی شفاف است‌ اما آنچه طی چهارساله گذشته از آن می‌توان به عنوان آفت این وزارتخانه یاد کرد، تضعیف بخش کارشناسی است که باید به آن رسیدگی شود.
علیرضا کلاهی یکی از اولویت‌های رسیدگی در صنعت برق را اصلاح اقتصاد صنعت برق عنوان کرد و ادامه داد: به کمک این اصلاح روند می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز این صنعت را فراهم کنیم.
اجرای 1/6 میلیارد دلار پروژه در ۲۵ کشور
از سویی رییس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنعت آب و برق گفت: در سال جاری صنایع آب وبرق کشور توانسته‌اند بیش از ۵۸ پروژه با ارزشی بالغ بر 1/6 میلیارد دلار را اجرایی کنند یا در حال اجرا داشته باشند.
حمیدرضا تشیعی در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با بیان اینکه وزارت نیرو طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی رتبه اول داشته است، گفت: از نظر خودکفایی در صنعت آب و برق توانسته‌ایم بیش از ۹۵ درصد تجهیزات را در داخل تولید کنیم.
وی ادامه داد: در سال جاری صنایع آب و برق کشور توانسته‌اند بیش از ۵۸ پروژه با ارزشی بالغ بر 1/6 میلیارد دلار را اجرایی کنند یا در حال اجرا داشته باشند.
بیش از ۵۰ عدد از این پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های برقی است که ارزش آن‌ها به بیش از 6/5 میلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر بیش از ۵۲ درصد از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنایع آب و برق است. این در حالی است که هم‌اکنون در ۲۵ کشور دنیا از جمله تاجیکستان، عراق، سریلانکا و... پروژه‌هایی توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجراست.