رفتار انفعالی فراکسیون امید

گروه سیاسی- انتقادها از فراکسیون امید مجلس که نماینده تمام‌عیار اصلاح‌طلبان‌‌ در مجلس دهم است، هر روز بیش از گذشته افزایش می‌یابد؛ انتقاداتی که حالا نه‌تنها از سوی فراکسیون‌های موجود در مجلس بلکه از سوی اصلاح‌طلبان نیز شنیده می‌شود. این بار دامنه اعتراضات به عملکرد این فراکسیون که قرار بود صداهای اصلاح‌طلبان در مجلس باشد، صدای فراکسیون مستقلین ولایی را هم درآورده تا جایی که غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی گفته است راه مذاکره با فراکسیون امید بسته است. فراکسیونی امیدی که قرار بود صدای امید و اصلاح‌طلبان باشد، حالا مردم را به خود ناامید کرده است تا حدی که این فراکسیون نه‌تنها در مجلس عملکرد مثبتی از خود نشان نمی‌دهد، حتی در برخی مسایل گوناگون با چرخش‌های ناگهانی خود راه را برای پیشبرد اهداف دیگر نمایندگان مجلس هم می‌بندد. بسیاری بر این باورند که عدم انسجام و یکپارچگی میان نمایندگان فهرست امید و دیگر احزاب موجود در فراکسیون امید منجر شده تا اجرای اهداف اصلاح‌طلبان به تعویق بیفتد؛ مساله‌ای که خود عارف به آن اذعان داشته و با انتقاد از افرادی که چرخش سیاسی داشته‌اند، گفته است: کسانی که در لیست امید بودند و موفقیت‌شان به دلیل حضور در لیست امید بود، وقتی به مجلس آمدند به بهانه آنچه آنها تندروی فراکسیون امید عنوان کردند، از ما جدا شدند در حالی که شعار اصلی ما در انتخابات و در مجلس دهم امید، آرامش و رونق اقتصادی بود و هیچ‌گاه به دنبال تندروی نبوده‌ایم و این افراد به همین بهانه بی‌ربط از فراکسیون امید جدا شدند. روند انتقادات به فراکسیون امید که از مدت‌ها قبل آغاز شده، در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مرداد‌ماه امسال و حتی همین اواخر در انتخاب وزیر پیشنهادی علوم در چند هفته گذشته شدت گرفته و تا جایی پیش رفته که رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام و از اعضای موسس حزب اعتماد ملی در مصاحبه‌ای اعلام کرده عملکرد فراکسیون امید مجلس قابل دفاع نیست و فراکسیون امید در رای اعتماد به وزیر علوم نشان داد‌ انسجام کافی را ندارد. این عملکرد نامنسجم به این دلیل است که این فراکسیون حزبی نیست. فراکسیونی سیاسی است‌ ولی عملکرد حزبی ندارد. بنابراین‌ چون حزبی نیست، کارآمد هم نخواهد بود.
با این حال غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا در سخنانی با انتقاد از عدم صراحت در فراکسیون امید، تاکید کرد یک گروه سیاسی باید لابی‌من‌های خود را در صحن بشناسد‌ چرا‌که باوجود حضور چند «ژنرال» و تعدادی «سرباز»، این فراکسیون از عدم حضور «افسر» رنج می‌برد. وی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به عدم همراهی تعدادی از اعضای لیست امید با این فراکسیون در مجلس دهم و تاسیس فراکسیونی به‌عنوان مستقلین ولایی اعلام کرد: واقعیت این است که از همان روز نخست که وارد مجلس شدیم، احساس‌مان این بود که قول و قراری که در انتخابات با مردم داشتیم، با این فراکسیون امید محقق نمی‌شود. وی در تشریح دلیل این دیدگاه و توضیح مشکل فراکسیون امید در عدم تحقق اهداف خود گفت: دلایل بسیاری وجود دارد که چندان تمایل به اظهارنظر درباره آن ندارم. قطعا برای همه اعضای این فراکسیون احترام خاصی قائلم و آنها را دوست و همکار خود می‌دانم اما واقعیت این است که به اصطلاح یک نوع «گپ»‌ یا «شکاف» در این فراکسیون دیده می‌شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار در مجلس ساز‌و‌کار و شرایط خاص خود را دارد، تاکید کرد: متاسفانه فراکسیون امید از آن جاذبه لازم برای جلب نظر نمایندگان و البته مردم برخوردار نیست و این درحالی است که چند ژنرال و تعدادی سرباز در این فراکسیون فعال هستند اما به قول معروف این فراکسیون افسر ندارد. نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تصریح کرد: معتقدم اگر افراد دیگری نیز جذب هیات‌رییسه فراکسیون امید می‌شدند، هم‌اکنون وضعیت این فراکسیون به این شکل نبود و قطعا کارایی این جمع به‌مراتب بیشتر می‌شد و علاوه بر آن، انگیزه برای جذب دیگر نمایندگان برای حضور در این فراکسیون نیز بیشتر می‌شد. عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که جای چه‌کسانی را در این فراکسیون خالی می‌بیند، گفت: واقعا مساله افراد خاص نیست اما شخصا فکر می‌کنم تاجگردون فردی عاقل، کاردان و موثر در مجلس است؛ معلوم نیست چرا از ظرفیت افرادی همچون تاجگردون که مجلس را می‌شناسد در هیات‌رییسه فراکسیون امید استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به نحوه عملکرد فراکسیون امید در جریان رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو اعلام کرد: شخصا متوجه نشدم که چرا فراکسیون امید نظر خود را به‌صورت صریح درباره غلامی اعلام نکرد. متوجه نمی‌شوم که «آتش به اختیار» به چه معناست؟! این چه فراکسیون سیاسی است که حتی درباره وزیر پیشنهادی دولت هم اعلام‌نظر صریح نمی‌کند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در فراکسیون مستقلین ولایی صبح روز یکشنبه قبل از جلسه رای‌اعتماد در مجمع عمومی رای‌گیری کردیم و اعضا به‌صورت مخفی رای دادند و همان لحظه هم آرا‌ را شمارش کرده و نظر نهایی فراکسیون را رسما اعلام کردیم.


جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه برخی نمایندگان و ناظران به این اقدام فراکسیون مستقلین ولایی انتقاداتی داشتند، گفت: برخی گفتند مستقلین با این کار خود دست به «خودکشی سیاسی» زدند اما اتفاقا معتقدیم این رویه مصداق «مردانگی سیاسی» است. خودکشی سیاسی بی‌معناست. یک گروه سیاسی باید قاعده بازی را رعایت کند و وارد بازی شود. یک بار می‌بریم و یک بار هم می‌بازیم اما به هر حال نظرمان را به صراحت به مردم اعلام می‌کنیم.
نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پاسخ به علت عدم همراهی این فراکسیون با فراکسیون امید باوجود قرابت فکری و سیاسی اعضای این دو فراکسیون گفت: واقعیت این است که راه مذاکره با فراکسیون امید بسته است. دفعات قبل که برای مذاکره پیش‌قدم شدیم، احساس کردیم امیدی‌ها عمدتاً تمایلی به مذاکره با ما ندارند. وی تاکید کرد: فکر می‌کنیم نه‌تنها با فراکسیون امید، بلکه حتی در مواردی با اصولگرایان مجلس در فراکسیون نمایندگان ولایی در مسایلی اتفاق‌نظر داریم و باید با همکاری یکدیگر فعالیت کنیم اما به نظر می‌رسد امیدی‌ها تصور می‌کنند به‌تنهایی قادر به پیشبرد اهداف خود هستند. نماینده اعتدالی مردم رشت در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدگاهش مبنی بر فقدان افسر در فراکسیون امید و اینکه آیا این رویکرد به‌معنای ضعف این فراکسیون در رایزنی با نمایندگان در صحن و جلب نظر و رای آنها در موارد موردبحث در صحن علنی است، گفت: همین‌طور است؛ فقدان «افسر» در فراکسیون امید به این معنا نیز است که به اصطلاح این فراکسیون هنوز نتوانسته لابی‌من‌های خود در صحن را بشناسد و درمجموع معتقدم این فراکسیون باید این «گپ» یا «شکاف» را برطرف کند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی در پایان تصریح کرد: متاسفانه امیدی‌ها اهل تعامل نیستند و هنوز کسی از اعضای این فراکسیون را نمی‌شناسم که در زمان رای‌گیری‌های صحن با ما وارد مذاکره شود. این در حالی است که حتی اصولگرایان نیز وارد این تعامل می‌شوند. البته پایداری‌ها هم اهل صحبت با ما نیستند و ما هم حرفی با آنها نداریم اما در میان دیگر اصولگرایان افرادی هستند که خوب لابی می‌کنند.
اگرچه استدلال اعضای فراکسیون امید درباره این شکاف، شرایط موجود برای ائتلاف با سایر احزاب موجود در سال 94 و رد‌صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در آن زمان بود‌ اما حالا این ائتلاف به جای آنکه پیش برنده وضعیت موجود باشد به استخوانی در گلوی اصلاح‌طلبان بدل شده است. پس از شکاف‌هایی که میان اعضای فراکسیون امید وجود داشت بهرام پارسایی، از اعضای این فراکسیون خبر از انتشار فهرست واقعی اعضای این فراکسیون داد تا شاید وضعیت شکاف و عدم انسجام میان آنها را رفع کند اما هنوز از انتشار این فهرست خبری نیست. پارسایی در آخرین اظهارت خود اعلام کرد: با وجود اینکه بارها در فراکسیون امید پیشنهاد شده آمار رسمی اعضای فراکسیون و کسانی که فرم عضویت فراکسیون امید را پر کرده‌اند اعلام شود و این موضوع به تصویب هم رسیده اما ایرادی که وجود دارد این است که این کار انجام نشده و ذهنیت جامعه هنوز روی ۱۴۰ و ۱۵۰ نفری است که از لیست امید وارد مجلس شدند. تا وقتی که ما لیست واقعی را منتشر نکنیم این انتظار بحق است. سخنگوی فراکسیون امید ادامه داد: ما مصر هستیم لیست اعضای فراکسیون امید منتشر شود و این مصوبه در شورای مرکزی فراکسیون است و دبیرخانه موظف است برای انتشار آن اقدام کند. به هر حال شفافیت یکی از شعارهای ما بوده و ما باید این شفافیت را در عمل نشان دهیم، ضمن اینکه عدم انتشار لیست اجحاف در حق فراکسیون است. وی با بیان اینکه «تعداد اعضای فراکسیون امید حدود ۱۰۰ نفر است» یادآور شد: اگر این تعداد منسجم و پایبند به جریان سیاسی خود باشند بسیار حائز اهمیت است و در اینجا کیفیت اهمیت بیشتری دارد. اگر ما نصف مجلس عدد داشته باشیم اما در تصمیم‌گیری‌ها پراکنده عمل کنیم ارزشی ندارد در حالی که پایبندی اعضای فراکسیون به تصمیمات وجاهت و وزنه سنگین‌تری برای آن تلقی می‌شود.