آبروي کشور در گرو مبارزه با فساد


رييس‌ جمهور راهپيمايي بزرگ اربعين را نماد عشق مسلمانان و ملت ما به خاندان رسالت و اهل بيت(ع) دانست و افزود: عشق به حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) براي ملت ما از ابعاد فرهنگ اسلامي، آزادي و آزادگي، مردم‌سالاري ديني و فرهنگ والاي ايثار و شهادت از اهميت فراوان برخوردار است. حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار رييس و اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران، آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني رحمت‌الله عليه را اسلام‌شناسي انقلابي و دلبسته به مردم خواند و گفت: ايشان معلم صبر و تحمل و نيز عشق به ملت و آباداني ايران بود. رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به حضور پرشور و معنادار مردم در انتخابات سال‌هاي 92، 94 و 96، خاطر نشان کرد: اولين پاسخ به‌اميد، نشاط و رأي مردم؛ وحدت در دولت، مجلس و شوراهاي شهر، از جمله شوراي شهر تهران براي خدمت به شهروندان و توسعه ملي و محلي است.روحاني با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت به عنوان نماد همکاري دستگاه اجرايي و مديريت شهري، افزود: حضور شهردار متخصص و با تجربه‌اي که با اتفاق آراء برگزيده شده، مزيت شورا و شهر تهران است.رييس جمهور «تأمين منابع مالي پايدار» و «حفظ روحيه، نشاط و مشارکت اجتماعي» را دو محور اصلي در مديريت کلانشهرها خواند و گفت: شوراها و شهرداري‌ها با همفکري و ياري دولت بايد به اين سمت حرکت کنند. معماري قديمي‌تهران از مهم‌ترين عناصر جذاب پايتخت است و علاوه بر آن مي‌توان فضاهاي مناسب گردشگري را توسعه داد و به سمتي حرکت کرد که تهران به جاي ساکنان دائمي، براي گردشگران و ساکنان موقت جذاب‌تر باشد. روحاني با تشريح جلسات، برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمينه احياي بافت‌هاي فرسوده و اهميت آن در بهبود سيماي شهر و آرامش شهروندان، افزود: بافت‌هاي فرسوده بايد به صورت محله اي و البته بر مبناي طرح‌هاي تفصيلي احياء شوند و دولت آماده همکاري در اين زمينه است. رييس جمهور بر حفظ محيط زيست و بويژه حراست از باغ‌هاي باقيمانده و توسعه فضاي سبز، انطباق معماري و شهرسازي بر اصول علمي‌و الگوهاي بومي، توجه به‌امور فرهنگي در مسير ارتقاي نشاط اجتماعي، همکاري همه دستگاه‌ها و نهادها براي کنترل آلودگي هوا، توسعه خطوط ريلي شهري و حمل و نقل عمومي‌تأکيد کرد.روحاني اهتمام در مقابله با فساد و مسدود کردن زمينه‌هاي آن را ضروري دانست و افزود: آبروي کشور در گرو مبارزه قاطعانه و غيرگزينشي در دستگاه‌هاي عمومي‌و اجرايي عليه فساد است. رييس جمهور استحکام نظام را در گرو استحکام قانون اساسي در عرصه نظارت و اجرا دانست و ادامه داد: همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسير استحکام و تقويت قانون اساسي، بويژه در ارتباط با حقوق مردم حرکت نمايند.روحاني در مورد مشکل پيش آمده براي هموطن زرتشتي عضو شوراي شهر يزد، تصريح کرد: در اين زمينه قانون اساسي تکليف را روشن کرده و بايد مُرّ قانون اساسي، حقوق شهروندي، اعتماد عمومي‌و وحدت جامعه رعايت شود.رييس جمهور در اين ارتباط ادامه داد: در انجام وظيفه قانوني، وعده و برنامه‌هايي که به مردم داده‌ام، هرگز ترديد و عقب‌نشيني نکرده و نخواهم کرد.
وارث معضلات فراوان گذشته 
رييس شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: مديريت شهري در دوره جديد وارث معضلات فراواني از گذشته است که يک نمونه آن بدهي بانکي 20 هزار ميليارد توماني است. محسن‌هاشمي‌افزود: اين مشکل نه تنها مانعي براي تامين نقدينگي و جذب تسهيلات در پروژه‌هاي شهري شده، بلکه با افزوده شدن بهره ماهانه 400 ميليارد توماني، مشکلات مالي شهر اضافه مي‌شود.به گفته وي، دراين زمينه تخصيص سهم دولت از توسعه حمل ونقل شهري و همچنين تهاتر بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران موجب بهبود شرايط نقدينگي مديريت شهري در آغاز اين دوره از فعاليت‌ها مي‌شود.هاشمي‌تصريح کرد: کاهش معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي شهر و توجه به سليقه و نيازهاي فرهنگي اجتماعي شهروندان و خارج شدن از بستر فعاليت‌هاي کليشه اي، تکصدايي و تبليغي از ديگر موضوعات موردتوجه شوراي شهر و مديريت شهري پايتخت است.
رييس شورا تعامل و همراهي دولت با مديريت شهري را رمز تحقق انتظارات شهروندان تهراني و تحول در حوزه مديريتي براي کاهش نارضايتي‌ها و رفع مشکلات پايتخت دانست.هاشمي‌به مشارکت حداکثري شهروندان تهراني در انتخابات شوراها و رياست جمهوري اشاره کرد و افزود: ويژگي منحصر اين دوره شوراي شهر تهران، برخورداري از بيشترين مشارکت و آراي مردمي‌است. وي اظهار کرد: حضور و مشارکت حداکثري شهروندان تهراني در انتخابات اين دوره از شورا به نحوي است که نصاب بيشترين راي اعضاي شورا و ميانگين آرا نسبت به چهار دوره گذشته حدود 3 برابر شده است.هاشمي‌با اشاره به اينکه مشارکت مردم نشان دهنده 2 واقعيت مهم است، تصريح کرد: اهتمام شهروندان تهراني به شوراي شهر و موثر دانستن آن در مديريت شهري و کيفيت زندگي شهروندان که موجب جهش در مشارکت در انتخابات شد.
رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: همچنين نياز به تحول در مديريت شهري و نارضايتي از وضع گذشته که منجر به راي آوردن کامل فهرست اميد شد، ويژگي دوم مشارکت حداکثري مردم تهران دراين دوره از انتخابات شوراها است.هاشمي‌رفسنجاني افزود: خواست مردم در انتخابات شوراي شهر هم جهت با خواست آنها در انتخابات رياست جمهوري بود و به طور طبيعي افکارعمومي‌در دوره جاري انتظار دارد که تحقق خواست آنها در عملکرد مديريت اجرايي کشور و مديريت شهري ديده شود.
هاشمي‌به برخي مسايل و مشکلات تهران اشاره کرد و گفت: معضل کهنه شهر تهران، بار گراني است که به واسطه پايتخت بودن بر دوش اين کلانشهر گذاشته شده است. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران افزود: اين معضل، پيامدهاي همچون ترافيک، تراکم اداري و تامين نيازمندي‌هاي سياسي، فرهنگي و امنيتي پايتخت جمهوري اسلامي‌را به همراه خود آورده که حل اين معضلات، نيازمند همراهي و همکاري دولت است. هاشمي‌با اشاره به توجه ويژه دولت سازندگي به ضرورت احداث خط مترو در تهران تصريح کرد: انتظار مي‌رود دولت در همين مسير با تخصيص و تسهيل اعتبارات مصوب مجلس شوراي اسلامي‌و شوراي اقتصاد براي حمل ونقل ريلي، زمينه تحقق افزايش ظرفيت مترو شهر تهران را فراهم کند. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران گفت: ظرفيت حمل و نقل ريلي شهر تهران در يک دهه گذشته حدود 2 ميليون سفر باقي مانده که بايد تلاش کنيم اين ظرفيت در دوره جاري به 7 ميليون سفر در روز برسد. هاشمي، حل معضل بافت فرسوده در بخش‌هاي مرکزي و مهمي‌از کلانشهر تهران را از ديگر اولويت‌هاي مديريت شهري برشمرد و گفت: حادثه پلاسکو تنها يک نمونه و هشداري بود که عدم توجه به نوسازي بافت‌هاي فرسوده مي‌تواند چه پيامدهاي زيانباري را به همراه داشته باشد. رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران تصريح کرد: متاسفانه مديريت شهري در دهه‌هاي اخير بجاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده به سوي تبديل باغ‌ها و اراضي شمال شهر به برج و مجتمع‌هاي تجاري سوق داده شده، در حالي که بايد اين روند به سوي نوسازي بافت‌هاي فرسوده تغيير کند تا حداقل شرايط زيست انساني و امنيت شهري براي شهروندان در اين بافت‌ها فراهم شود.