رسانه و توسعه کارآفرینی

 دکتر حوریه یحیایی
Hooriye_yahyaei@yahoo.com

 در دنیای امروزی هرگز نمی توان نقش رسانه ها


 را در ترویج فکر و فرهنگ و تغییر هویت یک جامعه منکر شد. رسانه هایی که روز به روز بر جمعیت مخاطبانشان افزوده شده، اطلاعات و داده های جامعه را گسترش می دهند. در طی این فرایند به تدریج نگرش ها را عوض کرده و جامعه را به سمت اهداف از پیش تعیین شده ی خود سوق می دهند. قطع به یقین تلاش رسانه ها برای ترویج فرهنگ کارآفرینی، نوآوری و تولید رفاه اجتماعی و در نهایت توسعه اقتصادی در بازه زمانی کوتاهی به ثمر خواهد نشست. از بین بردن نگرش های غلط، بهبود کیفیت زندگی و ارجح نشان دادن فرهنگ کار و تلاش، غیرت وطنی و ترویج مصرف کالاهای داخلی و صدها مصداق دیگر همگی در حیطه تاثیر رسانه در رفتار و کردار یک ملت مشهود و قابل لمس است.
گسترش فرهنگ کارآفرینی و ایجاد انگیزه برای فعالیت جوانان در این حیطه برای میل به جامعه ای خود کفا، یکی از نقش های منحصر به فرد رسانه ها محسوب می شود. هرقدر جامعه ای، اطلاعات کافی و دانش لازم برای تربیت افراد کارآفرین و پرتلاش خود را بیشتر کسب کند، آینده روشن تری در انتظارش است. این رسالت مهم با ساخت برنامه های مناسب و ایجاد پایه های فکری نسل جوان و نو اندیش قابل اجراست. سوق دادن آحاد جامعه و وارد کردن آنها در وادی کارآفرینی در گستره ی همه ی انواع رسانه قرار دارد.
در میان رسانه ها، نقش مطبوعات بسیار حائز اهمیت است. زیرا مطبوعات به عنوان یک رسانه تاثیرگذار و مردمی می تواند در شکل گیری نگرش کارآفرینانه و جرقه فعالیت های کارآفرینی و با انتقال باورهای کارآفرینانه این مهم را به عرصه عمل تبدیل نماید و آن را به عنوان یک ارزش درونی در بطن جامعه نهادینه نماید. بین انتشار مرتب طرح های کسب و کار و رموز موفقیت کارآفرینان در مطبوعات و تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت افراد رابطه مستقیم وجود دارد. در بسیاری از موارد انتشار زندگی نامه کارآفرینان موفق روحیه ریسک پذیری خوانندگان را تقویت نموده و باعث تشویق هر چه بیشتر آنان برای حضور د
 فعالیت های کارآفرینانه می شود. نقش رسانه های دیجیتال به عنوان نسل سوم رسانه ها نیز بسیار پر رنگ و تاثیرگذار است. زیرا از آن به عنوان یک ابزار ارتباطی هدفمند در دنیای امروزی یاد می شود.
با نگاه به کشورهای توسعه یافته به وضوح
می توان دید که هیچ کشوری بدون تحول فکری و فرهنگی مراحل رشد را طی نکرده است.هدایت جامعه به سمت کارآفرینی و تولید، از طریق آموزش رسانه ها
 میسر می باشد و بهترین زمان این فرهنگ سازی از همان سنین پایین خواهد بود. ایجاد گفتمان های کارآفرینانه در جامعه از طریق پخش برنامه های تلویزیونی نیز بسیار موثر است. دعوت از کارآفرینان موفق در برنامه های تلویزیونی باعث گسترش و تقویت شاخص های خود باوری، خطرپذیری ، استقلال طلبی و خلاقیت در بین جوانان می شود.
کارآفرینی از مهم ترین عوامل رشد و توسعه کشورها محسوب شده و در این حوزه باید همه ارکان جامعه از طریق بسترسازی و زیر ساخت های مناسب باعث شکوفایی اندیشه ها در حوزه اقتصاد ملی و شکل گیری آن، نقش خود را ایفا نمایند.