اولین تذکر جدی شورای شهر به نجفی

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: انتصابات شهردار تهران با انتقاد اصلاح‌طلبان روبرو شد؛ اصلاح‌طلبانی که در انتخابات شورای شهر تلاش زیادی کردند تا اعضای لیست امید را بر مسند بنشانند و حالا انتصاب‌های شهردار آنقدر سمت و سوی آشکاری دارد که حتی برخی اعضای شورای شهر هم به آن انتقاد کرده و انتقادشان در نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران به تذکر تبدیل شد. برخی از اعضای شورای شهر بر این اذعان دارند که بعضی از مدیرانی که توسط آقای نجفی و معاونانشان انتخاب شدند که انطباق درستی با مطالبات مردم و گفتمان اصلاحات ندارند.

اولین تذکر
به هر حال به نظر می‌رسد بالاخره جلسه‌های شورای شهر روی غلتک افتاده و اولین تذکر جدی و انتقاد تند پنجمین دوره شورای شهر در نوزدهمین جلسه علنی توسط محمد علیخانی به نجفی در مورد انتصاباتش داده شد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر به صراحت اعلام می‌کند: «شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارد اما سوال جایز است. بر اساس یکی از بندهای آیین‌نامه اعضای شورا در عزل و نصب‌های شهرداری نباید دخالت کنند ولی می‌توانند نظر خود را در این زمینه بدهند.»


وی همچنین در گفتگویی کوتاه با آفتاب یزد درباره انتصابات اخیر می‌گوید: «انتصابات اخیر ربطی به نظر شخصی آقای نجفی ندارد. بلکه مدیران رده اول و دوم (معاونان و روسای مناطق) توسط آقای نجفی منصوب می‌شوند. این انتصابات در رده‌های سوم به بعد شهرداری و با نظر معاونان و مدیران کل شهرداری بوده است که در این مورد نیز باید توجه بیشتری شود.»

یادمان باشد؛ وقت تنگ است
به نظر می‌رسد حالا که مردم در انتخابات دولت، مجلس و شورای شهر تهران به لیست اصلاحات رای داده‌اند دیگر جایی برای بهانه‌تراشی وجود ندارد.
محمدسالاری در گفتگو با آفتاب یزد، اظهار می‌کند: «انتقاد برخی از همکاران ما در شورای در خصوص انتصابات شهرداری تهران برمی‌گردد به مطالبه افکار عمومی و شهروندان تهرانی. به هر حال در انتصابات دوره اخیر شورا پیام تهرانی‌ها صریح، واضح و مشخص بود و آن پیامی نبود جز تغییر اساسی و بنیادین. تغییری برای شورای پنجم، شورای عالی اصلاح‌طلبان و شهرداری که منجر به ارتقاءکیفیت زندگی در تهران شود. تحقق این پیام قطعا با یک شهردار پاکدست، نخبه و جامع‌الشرایط امکان‌پذیر بود که ما به عنوان شورای شهر و نماینده مردم این وظیفه و رسالت خودمان را به درستی انجام دادیم. در یک فرآیند کامل، جامع و مبتنی بر رویکرد کارشناسی و احصای برخی از شاخص‌ها توانستیم از بین ده‌ها نفر، شخصیتی مثل دکتر نجفی که از مدیران کارآمد، سلامت و توانمند کشور بود را انتخاب کنیم.»
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می‌افزاید: «واقعیت این است که رسیدن به تحقق پیام شهروندان تهرانی صرفا با شورا و شهردار محقق نمی‌شود بلکه این مدیران منتسب به شهردار اعم از معاونین شهردار، مدیران کل، سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند که باعث موفقیت می‌شود. زمانی هم نداریم. ما در مقطع زمانی به سر می‌بریم که شورای شهر و شهرداری یکدست هستند، نمایندگان تهران کلا با ما همفکر و همراهند، دولت و رئیس جمهوری هم با حمایت اصلاح‌طلبان انتخاب شده است. بنابراین هیچ‌گونه بهانه‌ای برای عدم موفقیت نمی‌توانیم ارائه کنیم و شهروندان هیچ اشتباهی را قبول نمی‌کنند. ضمن آن که ما اعضای شورای شهر تمام قد در کنار آقای نجفی در این 4سال می‌ایستیم و به توانمندی ایشان اعتقاد داریم ولی این را نافی انتقاد از انتصابات آقای نجفی نمی‌دانیم چرا که ما نماینده مردم هستیم و مطالبات بحق افکار عمومی را باید انتقال دهیم که بخشی از این مطالبات منتقل شد.»
سالاری با اشاره به جلسات دو هفته یک بار با محمدعلی نجفی، شهردار تهران تاکید می‌کند: «این جلسات به صورت مستمر و گاه هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود. در این جلسات تعامل بسیار خوبی بین شهرداری و شورای شهر وجود دارد و آقای نجفی در حد توان سعی کرده دغدغه‌های شورای شهر (به نمایندگی از مردم) را محقق کند. از سوی دیگر هم قانون شهرداری‌ها حق انتصابات را کلا به شهرداری داده است. ما در اصل باید عملکرد مدیران را مورد بررسی، ارزیابی و پایش قرار دهیم ولی از آنجایی که ما زمان نداریم، در موضوع انتصاب مدیران هم سعی می‌کنیم دغدغه خود را لحاظ کنیم تا فرصتی که در اختیارمان قرار دارد را از دست ندهیم.»
سالاری با اشاره به این که من فکر می‌کنم در شهرداری افراد اصلاح‌طلب کارآمد و توانمند کم نداریم، می‌گوید: «ما بیشتر از آنچه شهرداری نیاز دارد اصلاح‌طلب کارآمد داریم. البته ما اعتقاد نداریم که حتما باید اصلاح‌طلب باشند، بلکه باید از اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرایانی که باور به گفتمان و شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران داشته باشند، با توجه به کارآمدی‌شان استفاده شود. بخشی از مدیرانی که دکتر نجفی انتخاب کرده است اعتقاد و باور واقعی به برنامه‌های شورای پنجم شهر تهران و شهردار منتخب ندارند و امیدواریم که ایشان تجدیدنظر کنند.»

به رای مردم ظلم نکنید!
این انتصابات نه تنها سالاری بلکه محمد علیخانی را هم به انتقاد واداشته است. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر از عملکرد شهردار انتقاد کرده و در تذکر پیش از دستور می‌گوید: «ما اخبار نگران‌کننده‌ای از انتصابات در شهرداری می‌بینیم و می‌شنویم. متاسفانه آقای نجفی در کانال خودشان نوشته‌اند که مصلحت شهر چیزی فراتر از تعلقات جناحی و گرایش‌های سیاسی است.»
وی افزود: «جناب آقای نجفی! مصلحت شهر را شهروندانش، همان کسانی که 4تا6 ساعت در صف‌های طویل ایستادند و به تغییر رای دادند بهتر از هر کس دیگری تشخیص می‌دهند. همان کسانی که 21 اصلاح‌طلب را با رای بی‌سابقه بالای یک میلیونی به شورای شهر تهران فرستادند تا مطالبات بحق آنان را برآورده کنند. جناب آقای نجفی! رای مردم حق‌الناس است. به رای مردم ظلم نکنید. مردم لیست امید را برگزیدند و پیام خود را اعلام کردند. آقای نجفی! به این رای مردم ظلم نکنید. فرصت نداریم، فرصت‌سوزی نکنید. از جوانان و اصلاحات غافل نشوید و مردم را ناامید نکنید.»
علیخانی پس از جلسه شورا در پاسخ به این سوال آفتاب یزد که آیا انتصابات باعث می‌شود که نجفی به صحن علنی شورای شهر تهران احضار شده و به سوال اعضا پاسخ دهد، می‌گوید: «امیدوارم رعایت کنند. آخرین انتصاب‌شان را اصلاح کردند و ما هم هشدار دادیم. ان‌شاءالله در این زمینه‌ها دقت بیشتری شود.»

با نگاه سفید و سیاه شهرداری تعطیل می‌شود
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران اما به انتصابات متفاوت می‌نگرد و معتقد است که نباید در بدنه شهرداری تغییر و تحولی ایجاد شود. وی به آفتاب یزد می‌‌گوید: «شورای شهر ملاک‌هایی برای انتخاب مدیران دوره جدید داشت که برخاسته از رای مردم است. افرادی که انتخاب می‌شوند باید پاکدست، سلامت، کارآمد و متخصص باشند و به دور از گرایش‌های سیاسی (به این معنا که موضع‌گیری‌های سیاسی عاملی برای انجام کار و جهت‌گیری در حوزه فعالیت‌شان) نباشد. در واقع نکته‌هایی قابل تاکید است. افرادی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند، مورد توجه قرار گیرند. چون جریانی که مردم به آن رای داده‌ و وظیفه‌ مدیریت شهری را بر عهده اصلاح‌طلب گذاشتند.»
صدراعظم نوری با اشاره به این که شهردار تهران نیز همسو با این تفکر است، می‌افزاید: «نباید به انتصاب‌هایی شهرداری، نگاهی کلی داشته و همه انتصابات را زیر سوال ببریم. چون به هر حال نفرات اصلی (که مستقیم با شهردار کار می‌کنند) از افراد موجه، کارآمد و پاکدست انتخاب شده‌اند که عملکرد آنها قابل دفاع است. به نظرم باید دقیق‌تر صحبت کنیم. در یک دایره مدیریتی وقتی افراد متعددی به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند باید تاکید و توجه رویکرد کلی به شاخص‌های جریان اصلاح‌طلب باشد.»
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان این که بسیاری از انتصابات از افرادی است که قبلا مدیر نبودند، تاکید می‌کند: «این افراد قبلا در سطوح دیگری بودند. شهرداری 68هزار و 300پرسنل دارد که در دوره‌های قبل مشغول فعالیت بودند و با وجود این افراد، شهرداری اداره و به مردم خدمت‌رسانی شده است. اگر بخواهیم نگاه سفید و سیاه داشته باشیم و بگوییم هر کسی در گذشته شهرداری فعال بوده، باید کنار برود، باید شهرداری تهران را تعطیل کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا افرادی که نزدیک به شهردار گذشته تهران بودند، توسط شهردار انتخاب شدند، می‌گوید: «لزوما اینطور نیست. یکی دو مورد بوده که باید بررسی شود. بدنه شهرداری در هر شراطی کار خود را انجام می‌دهد. کارشناسان و کارمندان در هر دوره‌ای صرف نظر از این که مدیر مورد نظر چه کسی است و چه گرایشی دارد، کار خود را انجام می‌دهند.»
صدراعظم نوری با اشاره به این که باید برخی اتفاقات به تدریج رخ دهد، می‌افزاید: «باید نیروهایی که وفادار، کارآمد، بدون غرض و نگاه خاص سیاسی هستند، جایگزین شوند. ولی این منطقی نیست که بگوییم افراد به دلیل این که در دوره قبل فعال بودند، نباید در شهرداری کار کنند، زیرا با این نگاه باید شهرداری را تعطیل کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال که مخالف حضور چه کسانی در شهرداری هستید، می‌گوید: «ما مخالف نیروهایی هستیم که سلامت، پاکدست و کارا نیستند. افرادی که سوءگیری‌های سیاسی در عملکردشان تاثیرگذار است، نمی‌توانند به مسئولیت‌های خود ادامه دهند.»

شفاف‌سازی ملاک‌ها و معیارهای انتصابات
الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر تهران نگاه دیگری به این انتصاب‌ها دارد و به جای انتقاد به دنبال شفاف‌سازی روند انتخاب مدیران بوده و بر آن تاکید کرده، در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «مسئله ما این است که ملاک و معیارها روشن باشد تا ما در جریان باشیم. در این صورت است که می‌توانیم آن را نقد کنیم و بگوییم کجای این انتصاب‌ها منطبق بر برنامه لیست دوره پنجم شورای شهر است و کجای آن منطبق بر برنامه نیست.»
وی با بیان این که ملاک و معیار باید برخاسته از سوگندنامه شهردار و میثاق‌نامه‌ای باشد که اعضای لیست اعضای شورای شهر آن را قبل از انتخابات امضا کرده‌اند، می‌افزاید: «معیارها باید منطبق با اصولی باشد که لیست شورای شهر به آن تاکید دارد و یکی از بندهای این اصول پاکدستی و پایبندی به پاکدستی است. باید معیارهای انتصابات به سوگندنامه‌ای برگردد که شهردار قرائت کردند و به آن پایبند هستند. این معیار و ملاک‌ها باید همخوان و هماهنگ با برنامه لیست امید در شورای شهر باشد.»
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این که ممکن است خیلی از افراد متخصص و خوب باشند، تاکید می‌کند: «بحث ما زیر سوال بردن یک شخص یا اشخاص نیست. مسئله ما این است که انتصابات باید منطبق با برنامه و محورهایی باشد که مردم به آن رای داده‌اند و حال این که ملاک انتصابات برای ما جای سوال دارد به همین دلیل می‌گوییم معیار و ملاک‌ها شفاف شود.»
وی با تاکید بر این که ما در حال حاضر نماینده همه مردم تهران هستیم، می‌گوید: «در حقیقت ما نماینده همه مردم با هر نوع گرایش، از هر طبقه اجتماعی و از هر جنسیتی هستیم، ولی مردم رای دادند که این لیست با برنامه و رویکرد خاصی که ارائه داده، شهر را اداره کند. بنابراین نباید این موارد با هم تداخل پیدا کنند.»
الهام فخاری با اشاره به انتخابات شورای شهر تهران تاکید می‌کند: «مردم صلاح خودشان را تشخیص داده‌ و ساعت‌ها در صف ایستادند و به این شیوه و برنامه رای داده و این رویکرد را انتخاب کرده‌اند. برنامه هم با افرادی که به این رویکرد باور و نسبت به آن تخصص و پایبندی دارند پیش می‌رود. حرف ما این است.»

طبق قانون عمل می‌کنیم
افشین حبیب‌زاده با اشاره به ماده 82 مکرر3 قانون شوراها به آفتاب یزد می‌گوید: «این ماده در 27/8/86 اصلاح شده است و در آن تاکید شده که شوراها یا هر کدام از اعضا حق ندارند در نصب و غزل کارکنان دهیاری‌ها، شهرداری‌ها یا شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن دخالت نمایند یا به آنها دستور دهند. این در فصل مجازات قانون مجازات‌هاست و صراحت دارد.»
وی با اشاره به نظارت شورای شهر بر عملکرد شهرداری می‌افزاید: «ما می‌توانیم در نظارت خودمان بگوییم که چرا افراد اصولگرا را به کار گرفته‌اید یا اصلاح‌طلب؟ در حال حاضر خود شهرداری در مورد یکی از انتصابات (فرجود) توضیح داده و گفته است که ایشان نخبه دانشگاه صنعتی شریف بوده و کارهای اجرایی زیادی در کارنامه دارد. اینها نشان می‌دهد که این فرد شایستگی علمی دارد.»
تجدیدنظر در انتصابات چیزی است که برخی اصلاح‌طلبان و اعضای شورای شهر از آقای نجفی دارند. باید دید آیا نجفی به آنها که او را ناخدای کشتی شهر بزرگی همچون تهران کرده‌اند پاسخ خواهد داد یا راه خود را خواهد رفت.