رفتن سعد حریری خیلی هم بد نشد

آفتاب‌یزد - گروه سیاسی: استعفای ناگهانی سعدالحریری، نخست‌وزیر لبنان و اظهارات و ادعاهای مغرضانه ضدایرانی او پس از این استعفا، واکنش مقامات و مسئولان کشورمان را در پی داشت. سعدالحریری پس از استعفا از سمت خود مدعی شد که هر جا ایران حضور یابد، فتنه به‌وجود می‌آید.
او مدعی شد که ایران تلاش می‌کند جهان عرب را ویران کند و این شر به خودش باز خواهد گشت.سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران درباره استعفای سعد الحریری از سمت نخست‌وزیری لبنان، اظهارکرد: شاید رفتن سعد الحریری خیلی هم بد نشد. وی افزود: نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گلی بر سر مردم این کشور نزده بود. ان‌شاءالله شرایط بهتر می‌شود.بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در این خصوص
گفت: این استعفا و این اقدامی که توسط
سعد الحریری انجام شد و یک کار شگفت‌انگیز و غیرطبیعی نشان داده می‌شود فکر می‌کنم یک حرکت حساب شده و سناریویی است که در واقع می‌تواند سرآغاز اتفاقات جدیدی در منطقه باشد.


وی افزود: من به‌شدت متاسفم از این اظهارات نابجا، نابخردانه و واهی که ایشان هنگام استعفای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و فکر می‌کنم به‌خوبی خود ایشان هم واقف هستند که این اتهامات، اتهامات بی‌جایی است و کاملاً غلط است. به‌گزارش ایسنا، قاسمی در ادامه گفتگو با العالم، تصریح‌کرد: این اتهامات و اقدامات، علائم خوبی را برای مردم منطقه و لبنان نخواهد داشت، سیاست جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه کاملاً روشن است، ایران برای ثبات در منطقه تلاش کرده و کشوری است که با جدیت تمام بالاخص طی سالیان اخیر به‌عنوان کشوری که قربانی تروریسم بوده است در صف اول مبارزه با تروریسم قرار داشته است و حتی برای کمک به کشورهای منطقه هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده است، ایران به راندن داعش و تروریسم‌ها از سرزمین‌های عربی و اسلامی کمک کرده است و جهانیان به‌خوبی به این موضوع واقف هستند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان مسیر اشتباه عربستان سعودی در منطقه، تصریح کرد: عربستان نشان داده است در منطقه سیاست‌های خاصی را دنبال می‌کند و تا امروز نشان داده حاضر است با صرف هزینه گزاف و خرج بسیار، رابطه دیگر کشورها و شخصیت‌های منطقه را با جمهوری اسلامی ایران تخریب کند و حتی در جهان غرب و آمریکا نیز این هزینه‌ها را انجام داده است، اما با وجود آگاهی که در کشورهای منطقه وجود دارد این فرافکنی‌ها و این اقدامات نتوانسته پاسخ لازم را به عربستان بدهد. وی افزود: ما توصیه می‌کنیم عربستان بازگردد به یک واقع‌نگری در مسائل منطقه و بداند که ایران مستقل و قدرتمند به نفع صلح در منطقه است و این توهم که بدان دچار است وضعیت خوبی را برای این کشور به همراه نخواهد داشت.

قسمتی از یک نقشه علیه ملت‌های آزاده
در همین راستا، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از پشت پرده استعفای نابهنگام نخست‌وزیر لبنان در ریاض چیست؟ گفت: مفهوم این کار تبعیت ملت‌های آزاده از سردمداران وابسته خود نیست و ملت‌ها راه خود را پیدا می‌کنند. وی در پاسخ به خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: آنچه ریاض با بیروت کرد همان کاری است که واشنگتن با ریاض می‌کند و همانگونه که واشنگتن دستور می‌دهد و ریاض عمل می‌کند، ریاض هم به بیروت دستور می‌دهد و سعد الحریری عمل می‌کند.
فشار عربستان
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به استعفای سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان واکنش نشان داد. محسن رضایی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: سعد الحریری که چند سال پیش در گفتگوی وحدت ملی با میشل عون و حزب‌الله به نخست‌وزیری رسیده و دوره‌ای توام با آرامش، ثبات و پیشرفت اقتصادی را در لبنان آغاز کرده بود، با فشار عربستان از نخست‌وزیری استعفا داد.
اطلاعات به‌دست آمده از شروع یک ماجراجویی جدید توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا حکایت دارد. با این همه مشکل این مثلث شوم این است که حتی دوستانشان هم به ایران نزدیک می‌شوند و در نتیجه مدیریت آنها را در منطقه تضعیف و خنثی می‌کنند.

استعفای مشکوک
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در این خصوص گفت: این استعفا مشکوک و با تحریک عربستان بود که کاری غیرمعقول و غیردیپلماتیک به‌شمار می‌رود و امیدواریم برای مردم لبنان بد نشود.