کی روش با رونالدو هم تعارف ندارد!

آفتاب یزد- امید مافی : آنجا در سرزمین لاله‌های نارنجی پسر خوب وطن می‌خرامد تا لبخندش به سکوها کوچ کند و موبورهای دوآتشه در شور و شادی و شبنم غرقه شوند.آنجا، کمی دورتر از آسیاب‌های بادی او لحظه‌ها را با فرارها و استارت‌های انفجاری‌اش پر می‌کند و در قامت یک پاسور بی‌بدیل دلرباترین لقمه‌ها را پیش پای شکارچیان آلکمار قرار می‌دهد.آنجا در سرزمین آرزوها، زمان برای مردی که با هر گل بوسه‌ای از توپ چرمی طلب می‌کند به تندی می‌گذرد.آنجا دردانه وطن در عصرهای بی‌قرار فریاد لیاقت فوتبال سرزمینی به اندازه یک گربه زیبا را طنین انداز می‌کند و روی ابرها رژه می‌رود. آنجا به وقت غروب،دلش چنگ می‌خورد و به طرز عجیبی دلتنگ پس کوچه‌های میهنش می‌شود.
اندوهش
غروبی دلگیر است
در غربت و تنهایی،


همچنان که شادی اش
طلوع همه آفتاب هاست...

مقصد نهایی تو کجاست علیرضا؟
من با فوتبال باشگاهی هلند توانستم در این سال‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته باشم.این البته همه راه نیست و برای رسیدن به قله‌های بلندتر شبانه روز تلاش می‌کنم. امسال سال جام جهانی است و من باید طوری در دیدها قرار گیرم که هم کی روش اعتمادش بیشتر جلب شود و هم فوتبال دنیا بداند ما دست خالی به روسیه نخواهیم رفت.

اگر بخواهی لیگ فوتبال هلند را با لیگ مثلا حرفه‌ای ایران مقایسه کنی به چه برداشت‌هایی می‌رسی؟
واقعیت این است که هنوز فاصله خیلی زیاد است.هلندی‌ها در صف اول فوتبال دنیا سال‌هاست حضور دارند و لیگشان مثل ساعت دقیق پیش می‌رود.اینجا توقف و سکته لیگ به هر دلیل معنا ندارد و تقویم براساس برنامه جلو می‌رود.بعد هم در کنار لیگ،باشگاه‌ها به پایه‌ها توجه ویژه‌ای دارند و بزرگ‌ترین بازیکنان در مکتب آژاکس و آیندهوون و آلکمار قد می‌کشند.در فوتبال ایران هنوز خیلی چیزها حرفه‌ای نشده است.هر چند در این سال‌ها پیشرفت ملموس و محسوس بوده.

از بزرگ‌ترین درسی که پسر شرقی از فوتبال در سرزمین لاله‌های وحشی گرفته حرف بزن!
من اینجا مدارج پیشرفت را طی کردم و توانستم با نظم و دیسیپلین فوتبال خو بگیرم.امروز در فوتبال روز دنیا نظم و هارمونی و تحت امر بودن بازیکنان، حرف اول را می‌زند.لئو مسی هم که باشی باید در چارچوب باشگاه حرکت کنی و راهی که مدیران باشگاه ترسیم کردند را بروی.این یک اصل است.

آن سال‌ها که تازه به هلند هجرت کرده بودی این نظم را با آنارشی حاکم بر فوتبال ایران مقایسه می‌کردی؟
من هنوز به بیست‌سالگی نرسیده بودم که آمدم اینجا.اولش سخت بود با این سیستم لینک شوم، اما خب با مرور زمان همه چیز درست شد.به هر حال من از فوتبال ایران آمده بودم که مختصات یک فوتبال تمام حرفه‌ای را نداشت.بعد هم..

بعد هم چی علیرضا؟
من از فوتبالی سر برآوردم که باشگاه هایش هیچ وقت زمین درست و حسابی نداشتند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردند.در هلند همه چیز مهیاست و باشگاه تمام امکانات را فراهم می‌کند.در واقع مربیان و بازیکنان دغدغه‌ای جز موفقیت در زمین و گرفتن امتیازات ندارند. تمرین‌ها کاملا برنامه‌ریزی شده است و همه از قبل می‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد.

مثل اینکه عزم آلکمار برای مات کردن حریفان و رسیدن به اروپا حسابی جزم شده است.امسال با توپ پرتری به ملاقات حریفان می‌روید!
ما سال قبل هم استحقاق حضور در باشگاه‌های اروپا را داشتیم و تا روز آخر جنگیدیم، اما این شانس در خانه مان را نزد.امسال با پلنی که کادر فنی ترسیم کرده است و با این سرعتی که پیش می‌رویم می‌توانیم به صعود امیدوار باشیم و جواز حضور در لیگ اروپا را کسب کنیم.تیمی که توانسته در حضور مدعیان به یک ضلع مربع قهرمانی بدل شود این لیاقت را دارد که بخت خود را در پهنه گسترده‌تری بیازماید.

نبرد با گوچی در لیگ هلند هم به سود تیم تو تمام شد.برای قوچان نژاد کری نخواندی؟
من و گوچی دوستان خوبی هستیم و خیلی خوشحالم که او در لیگ هلند حضور دارد.به هر حال فوتبال دو رو دارد و این بار سکه به نفع ما چرخید.ما در میدان با هم رقیبیم و در خارج میدان رفیق.من امیدوار و خوشبینم که گوچی در فوتبال هلند از این هم بیشتر بدرخشد و سال خوبی را تجربه کند. بالاخره او یکی از امیدهای تیم ملی درخط حمله است و با توجه به تجربیاتش می‌تواند در جام جهانی یاریگر باشد.

زیر چادر شایعات برخی از پیوستن تو به یک باشگاه بزرگ اروپایی سخن می‌گویند.ممکن است آخر فصل از آلکمار جدا شوی؟
من تا وقتی با باشگاه قرارداد دارم به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای باید تمام تمرکزم روی موفقیت در آلکمار باشد.در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای جز قهرمانی با آلکمار در یکی ازدو جام فوتبال هلند ندارم.بعد هم حقیقت این است که هنوز صحبت‌ جدی هم درباره آینده نشده است و همه چیز را باید در گذر زمان جست‌وجو کرد.من تا اطلاع ثانوی با آلکمار قرارداد دارم و خوشحالم که اینجا بازی می‌کنم و هر هفته هزاران نفر روی سکوها نامم را فریاد می‌زنند. انصافا برخورد خیلی خوبی با من در آلکمار می‌شود. واقعا نمی‌دانم در افق پیش رو چه اتفاقی می‌افتد.من نه پیشگو هستم و نه علم غیب دارم.

از جام جهانی صحبت کنیم.حالا دیگر مردم ایران انتظار دارند تیم باصلابت کی‌روش طلسم را بشکند و برای اولین بار در جام جهان‌نما جشن صعود بگیرد.تو فکر می‌کنی این خواسته رنگ تحقق بگیرد یا نه؟
ما در دوره مقدماتی ثابت کردیم که تیم مقتدر و همدلی هستیم و زودتر از تمام غول‌ها ویزای روسیه را گرفتیم. در تیم ملی کار گروهی و تله پاتی عالی بین بازیکنان و سر مربی منجر به اتفاقات خوبی شده است.خب این نوار می‌تواند ادامه داشته باشد و ما نماینده لایقی برای آسیا در جام جهانی باشیم.ما نشان دادیم که هر بازی نسبت به بازی قبل قدرتمندتر و بهتر ظاهر می‌شویم.این البته توقع مردم را هم بالا برده است.من امیدوارم با آمادگی کامل بتوانیم از کیان فوتبال کشورمان دفاع کنیم.در فوتبال هیچ چیز محال و غیرممکن نیست.ما حتی در جام جهانی قبلی هم می‌توانستیم صعود کنیم که نشد.تصورم این است اگر تیم دوره آمادگی را به خوبی سپری کند و روبه‌روی حریفان تدارکاتی ششدانگ قرار بگیریم بتوانیم مطالبات ملت را محقق کنیم.در این میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، نقش کتمان ناپذیری دارند و می‌توانند بستر مناسب را برای سربلندی تیم ملی مهیا کنند.این وسط یک نکته مهم هست.

می شنویم!
اگر دقت کنید پی‌ می‌برید که تیم ما در هر پست چند بازیکن تاثیرگذار دارد و همین باعث می‌شود با دست پر به روسیه برویم.با این مهره‌ها و این کادر فنی اگر همه دست به دست هم بدهند و تیم ملی را تنها نگذارند برای نخستین بار زیر ورقه صعود را امضا خواهیم کرد.ما از همه بازی‌های خود در جام جهانی امتیاز می‌خواهیم تا با بهترین نتیجه ممکن به دور دوم برسیم.یقین دارم در صورت آماده شدن تیم و عبور از مرزهای خودباوری می‌توانیم حضور آبرومندانه‌ای در جام جهانی پیش رو داشته باشیم.
نقش کارلوس در کارزار روسیه چقدر مهم است؟او در قامت سکاندار تا چه اندازه می‌تواند عصای دست تیم ملی باشد؟
آقای کی روش یک مربی بزرگ جهانی است که کارش را خوب بلد است و می‌داند چگونه باید تیم ملی را از پیچ‌های لغزنده عبور دهد. کی‌روش بر سر اصول تیمش با هیچ‌کس تعارف ندارد و مصالح تیم ملی را به هر منفعت دیگری ترجیح می‌دهد.بخش اعظمی از افتخارات فوتبال ایران مرهون و مدیون کی‌روش است.بی تعارف حضور این مربی وزن نیمکت ایران را بالا خواهد برد و راه صعود را هموارتر خواهد کرد.رونالدو هم در اردوی ایران باشد و خوب کار نکند باید به نیمکت پیچ و مهره شود.دلیلش هم روشن است.کی روش اهل تعارف و رودربایستی نیست.

نگاه ویژه سینیور به لژیونرهای فوتبال ایران را چطور آنالیز می‌کنی؟او همیشه برای ساختن تیمش یک چشم به آن سوی مرزها داشته است.
این حق مسلم سرمربی تیم ملی است که از همه ظرفیت‌ها برای مستحکم تر کردن تیمش استفاده کند.فوتبال دیگر درون مرزها نمی‌گنجد و همه مدعیان برای رسیدن به هدف خود، بازیکنان کارساز را از چهار گوشه دنیا دور هم جمع می‌کنند.به اعتقاد من پتانسیل فوتبال اروپا با ایران تفاوت دارد و توپچی‌ها در هر شرایطی گریزی ندارند جز آنکه آماده باشند.بعد هم صحبت از جام جهانی است و این عرصه شوخی بردار نیست.این را کارشناسان هم تصدیق می‌کنند که عنصر تجربه در سخت ترین شرایط می‌تواند فریادرس تیم ملی باشد. کادر فنی بازیکنان لژیونر را مدنظر قرار می‌دهد، چون می‌داند لژیونرها در گرماگرم لیگ‌های اروپایی گداخته می‌شوند و با طیب خاطر بیشتری کمک حال تیم ملی
خواهند بود.

خیلی‌ها منتظر بال گشایی علیرضا جهانبخش در آسمان مسکو و سنت پطرزبورگ هستند!
بال گشایی تیم ملی و خوشحالی دل هشتاد میلیون ایرانی، مهم تر از هر چیزی است.من هم به‌عنوان سرباز وطن برای روسفیدی ایران در آن میدان بزرگ با تمام توان و تا آخرین نفس خواهم جنگید و به لطف خدا برگه صعود از مرحله گروهی را خودم امضا خواهم کرد.تردید نکنید.