بلژيک دروازه ورود ایران به بازار اروپا


گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران با سفير بلژيک در ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک ديدار کرد. در اين ديدار بود که رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران اعلام کرد که افزايش مراودات اقتصادي ايران و بلژيک مشروط به تقويت مناسبات بانکي است. طرف بلژيکي نيز در صحبت‌هاي خود از اراده اين کشور براي بهبود روابط اقتصادي خود با ايران صحبت کرد و سفير بلژيک در ايران نيز گفت که لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود.
براساس اين گزارش غلامحسين شافعي روز گذشته در نشست مشترک خود با رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک که با حضور سفير بلژيک در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، گفت: بلژيک به لحاظ آزادي تجاري، اقتصادي و مالي يک کشور شاخص در اتحاديه اروپا است و به همين دليل، برقراري ارتباطات تجاري فعالان اقتصادي ايران با کشور بلژيک از اهميت زيادي برخوردار است. وي با بيان اينکه بلژيک از بنيان‌گذاران اتحاديه اروپا است، اظهار داشت: وجود مقر ناتو و حضور بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در بلژيک، به برقراري جذابيت روابط تجاري با اين کشور مي‌افزايد. رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأکيد بر اينکه زمينه‌هاي همکاري ايران و بلژيک بسيار متنوع است، گفت: اين زمينه‌هاي همکاري مي‌تواند در خصوص پزشکي، صنعت خودروسازي، لوازم بهداشتي، مواد معدني، آهن، فولاد، نفت، گاز و پتروشيمي‌باشد. وي با اشاره به اينکه ايران يک برنامه وسيعي را براي نوسازي و بهسازي صنعت خود دارد، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در کشور بلژيک، اين موضوع هم مي‌تواند يکي از محورهاي مهم مذاکرات و مناسبات اقتصادي بين دو کشور در آينده باشد. 
بلژيک جدي در اجراي تفاهم‌نامه‌هاي اقتصادي
شافعي اظهار داشت: در مورد استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و انتقال دانش‌ فني در زمينه طرح‌هاي نوين آبياري هم از آنجا که ايران به فکر استفاده از روش‌هاي نوين آبياري در کشاورزي مي‌تواند زمينه همکاري تجاري بيشتري را بين دو کشور فراهم کند. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه کشور براي توسعه و بهسازي حمل و نقل ريلي پيش‌بيني‌هايي شده، گفت: در اين ارتباط هم فضاي برقراري روابط تجاري بين دو کشور فراهم است. وي با بيان اينکه پيش از اين تفاهمات زيادي بين دو کشور ايران و بلژيک به‌امضا رسيده، گفت: اجرايي شدن اين تفاهمات مي‌تواند سهولت فعاليت اقتصادي را براي فعالان اقتصادي دو کشور به وجود آورد، بنابراين فکر مي‌کنم بايد در کشور بلژيک در خصوص اجرايي شدن تفاهم‌نامه‌هاي قبلي، اقدامات جدي‌تري به عمل آيد. وي همچنين به موضوع برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور که از مدتي پيش تاکنون تشکيل نشده اشاره کرد و گفت: برگزاري اين کميسيون مي‌تواند زمينه‌ساز برنامه‌هاي اقتصادي دو کشور باشد.
مناسبات بانکي مبناي فعاليت اقتصادي
شافعي خطاب به سفير بلژيک در ايران گفت اميدوارم کمک کنيد اين کميسيون مشترک هرچه زودتر تشکيل شود. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه مبناي اصلي حرکت فعالين اقتصادي دو کشور موضوع مناسبات بانکي و بيمه‌اي است، اظهار داشت: در اين زمينه کارهايي انجام شده، ولي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد. بعضي از بانک‌هاي ما براي راه‌اندازي شعب خود در کشور بلژيک اعلام آمادگي کرده‌اند که اين کار مي‌تواند بخشي از مشکلات بانکي دو کشور را حل کند و من اميدوارم بلژيک در اين زمينه اقدامات جدي‌تري داشته باشد. وي اظهار داشت: در بعضي از فعاليت‌هاي اقتصادي بلژيک نقش بارانداز را ايفا مي‌کند، بنابراين براي ما جذاب است که از طريق بلژيک بتوانيم با ساير کشورهاي اروپايي در ارتباط باشيم، ضمن اينکه از طريق ايران هم مي‌توان سهل‌تر به کشورهاي منطقه دست پيدا کرد. وي همچنين از سفير بلژيک در ايران خواست تا در زمينه صدور رواديد براي فعالين اقتصادي ايران، تسهيلاتي را فراهم آورند.
لابي با آمريکا براي حفظ برجام
فرانسوا دُله، سفير بلژيک در ايران نيز در حاشيه نشست مشترک رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک در پاسخ به اين سؤال که آيا تمهيدي انديشيده شده که پس از 20 ماه از گذشت برجام روابط تجاري ايران و بلژيک گسترش يابد و متأثر از تصميمات کشورهاي فرامنطقه‌اي مثل آمريکا نباشد، گفت: ما هم در سطح اتحاديه اروپا و هم در سطح ملي با جديت در حال تعقيب اين موارد هستيم و اين اراده در هر دو سطح وجود دارد. سفير بلژيک در ايران اظهار داشت: در واقع، لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود. وي افزود: حتي با فرض اينکه ممکن است فشارهاي فرامنطقه‌اي به اتحاديه اروپا وارد شود، اروپا در حال تمهيد راه‌هايي است که از منافع شرکت‌هاي خود در ايران محافظت کند. 
دُله در پاسخ به اين سؤال که چرا علي‌رغم اينکه يکي از بندهاي موافقتنامه هسته‌اي، تسهيل معاملات بانکي است، اما بعد از دو سال از موافقت هسته‌اي و برجام در اين رابطه تغييري ايجاد نشده، گفت:‌در اين راستا لازم است ضمانت‌نامه‌هايي در سطح دولتي و کشوري صادر شود براي اينکه شرکت‌هاي بلژيکي در ايران بتوانند فعاليت‌هاي خودشان را علي‌رغم اين مشکلات ادامه دهند. سفير بلژيک در ايران با بيان اينکه موافق است روابط بانکي بسيار سخت است، گفت: ولي نمي‌توان بانک‌ها را به درپيش گرفتن رويه‌اي اجبار کرد، به هر حال آنها ريسک‌هاي خودشان را دارند. علي‌رغم اينکه برقراري روابط بانکي در ابتدا کاملاً غيرممکن به نظر مي‌آيد، ولي بانک‌ها اين کار را با سختي انجام مي‌دهند.