جمع روس‌ها در صنعت نفت کامل شد؛

الهام بیگی - با پا گذاشتن به پسابرجام بیش از آنکه شرکت‌های معتبر نفت و گاز جهان همچون شل، توتال، انیپکس، استات اویل هیدرو، برتیش پترولیوم، انی، اینپکس و‌.‌.‌. پای در صنعت نفت ایران بگذارند بیشتر شاهد صف‌کشی شرکت‌های نفت و گاز روسیه در طرح‌های نفت و گاز کشور هستیم‌. در این بین سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به تهران آن هم برای دومین‌بار در طول یک سال گذشته عملا گارانتی افزایش حضور شرکت‌های روسی در صنعت نفت و گاز ایران شده است‌. در لیست شرکت‌های روسی علاقه‌مند به توسعه صنعت نفت ایران نام شرکت پرآوازه‌ای همچون لوک‌اویل، گازپروم، روس نفت تا شرکت‌های کمتر شناخته شده‌ای همچون تات نفت، ونیوس، زاروبژنفت و‌.‌.‌. هم به چشم می‌خورد‌. براساس اعلام مسوولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در طول دوره دوساله پسابرجام تاکنون بیشترین تفاهمنامه همکاری با شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران امضا شده و تاکنون بالغ بر بیش از ۱۰ محور برای امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز تعریف و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه آن آغاز شده است‌. در شرایط فعلی میدان‌های منصوری، آب‌‌تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس‌جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، آذر، چنگوله و چشمه خوش از جمله میدان‌هایی هستند که شرکت ملی نفت ایران برای توسعه آنها با شرکت‌های روسی وارد مذاکره شده است‌. در این بین روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت از واگذاری مطالعات توسعه میدان گازی پارس‌شمالی به غول گازی روسیه یعنی گازپروم خبر داد تا عملا جمع روس‌ها در توسعه میادین نفت و گاز ایران کامل شود‌.
فشار به آمریکا با افزایش مشارکت خارجی‌ها
به گزارش «جهان‌صنعت»، بیژن زنگنه در حاشیه برگزاری آیین معارفه مرضیه شاهدایی، قائم‌مقام وزیر نفت و رضا نوروززاده، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در واکنش به امضای تفاهمنامه‌های اخیر نفتی ایران و تاثیر آن بر تهدیدهای ترامپ گفت: همکاری‌های بین‌المللی یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد‌. این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره اینکه شرکت فرانسوی توتال برای تقویت روابط با آمریکا دفتری در واشنگتن افتتاح کرده است، تصریح کرد: این خبر را در رسانه‌ها دیدم و اطلاعی از آن ندارم‌. وی همچنین درباره اکتشاف نفت در دریای خزر گفت: هیچ کشوری هنوز در برداشت عمیق از آب‌های خزر کاری را آغاز نکرده است؛ بخشی از آن به دلیل اختلاف‌های مرزی و بخشی دیگر به دلیل امور اکتشافی است‌. وزیر نفت با اشاره به اینکه برای توسعه منابع نفتی ایران در حوزه خزر به‌تازگی سه یادداشت تفاهم با شرکت‌های لوک‌اویل، روس‌نفت و ORG نروژ امضا شده است، تصریح کرد: اجرای کار در خزر گران و بسیار زمانبر خواهد بود و در ضمن تجهیزات در این منطقه کم است که باید در خود خزر ساخته شود‌.
چاه 147 رگ سفید 45روزه خاموش می‌شود


زنگنه درباره وضع مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید با بیان اینکه تلاش برای خاموش کردن آن در جریان است، تصریح کرد: خاموش کردن این چاه به دو روش؛ نخست از سطح (Top kill) و دیگری از پایین (bottom kill) چاه در حال انجام است و هر دو به صورت موازی انجام می‌شود‌. وی با بیان اینکه برای خاموش کردن چاه ۱۴۷ رگ سفید حدود یک ماه و نیم زمان نیاز است، درباره ضرورت حضور خارجی‌ها برای مهار این چاه گفت: نیاز به حضور شرکت‌های خارجی نیست و تجربه کافی در این زمینه وجود دارد‌. وزیر نفت درباره میزان خسارت دو حادثه اخیر صنعت نفت، آتش‌سوزی برج آیزوماکس پالایشگاه تهران و فوران و آتش‌سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید اظهار کرد: پالایشگاه تهران خسارت مادی ندیده است. متاسفانه همکاران عزیزمان که جانشان را در این حادثه از دست دادند بزرگ‌ترین خسارت بوده که جبران‌ناپذیر است، میزان خسارت در حادثه آتش‌سوزی چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید هم به دستگاه حفاری و نفت در حال سوختن مربوط می‌شود و از همه مهم‌تر جان عزیز همکاران که جبران‌ناپذیر است‌.
توتال کارش را آغاز کرد
زنگنه درباره اینکه آیا امضای تفاهمنامه‌های نفتی ممکن است تهدیدهای ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: به‌هرحال همکاری‌های بین‌المللی یکجانبه‌گرایی آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد‌.
این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره اینکه گفته می‌شود بررسی پرونده کرسنت در مرحله آخر قرار دارد، پاسخ داد: دیوان بین‌المللی داوری وارد شور می‌شود اما صدور رای چند ماه طول می‌کشد‌. وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهمنامه با توتال نیز گفت: توتال کار خود را در ایران آغاز کرده است‌.
زنگنه درباره مذاکره با شرکت‌ گازپروم روسیه گفت: مذاکره با گازپروم برای توسعه میدان‌های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس‌شمالی ادامه دارد‌. به گفته وی، گازپروم از ما زمان بیشتری برای ارائه نتایج مطالعات خود خواست و ما این زمان را به آنها دادیم‌. وی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری با شرکت‌های روسیه به صورت تجارت محصول خواهد بود، اظهار کرد: در آینده اگر این شرکت‌ها پروژه‌ها را به مرحله تولید برسانند، می‌توانند بخشی را به صورت کالا یعنی نفت تحویل بگیرند‌.