بازی جدید آل سعود با حریری

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفرهای پرتعداد و کم فاصله سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به ریاض و پیامدهای آن به پدیده‌ای رمزآلود مبدل شده است. وی دیروز در آخرین سفر خود به ریاض و در همانجا استعفای خود از نخست وزیری لبنان را اعلام کرد. صرفنظر از پیامدهای این اقدام غیرمنتظره، قاعدتاً رفتار غیردیپلماتیک و نسنجیده وی در اعلام استعفا آنهم در یک کشور خارجی، مراتب وابستگی شرم آور سعد حریری به رژیم آل سعود را نشان می‌دهد.
سعد حریری پیش از این هم با رفتارش نشان داده بود که از دربار سعودی حرف شنوی دارد ولی اقدام اخیر وی، چیزی از آبروی سیاسی خاندان حریری باقی نگذاشته است که وی آنرا به نفع سعودی‌ها حراج کند، به ویژه آنکه در ریاض طی مصاحبه‌ای به سمپاشی و سیاه نمائی علیه ایران پرداخته و جملاتی گفته که فاقد اعتبار است.
دربار سعودی هم با این برنامه ریزی و اجرای ناشیانه به وضوح اعتراف کرد که تاریخ مصرف سعد حریری و امثال وی در لبنان را تمام شده می‌داند هر چند قصد دارد یکبار دیگر با ژست های ضد مقاومت، شانس او را در انتخابات لبنان بیازماید.


سعد حریری آخرین مهره قابل ذکر سعودی‌ها در شطرنج سیاسی لبنان بود که اخیراً تلاش می‌کرد کارنامه نسبتاً موجهی از خود به جا بگذارد و در فضای سیاسی لبنان تا اندازه‌ای بدرخشد. اگرچه اظهارات سخیف دولتمردان سعودی و دیگران علیه ایران و محور مقاومت،‌ همواره علیه خودشان افشاگرانه بوده، ولی تکرار این مواضع از زبان سعد حریری آنهم پس از «استعفای دستوری و تحمیلی در ریاض»! به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها تا چه اندازه ناپختگی خود را ارتقاء داده‌اند که تکرار سیاست‌های ضد ایرانی خود حتی از زبان یک مهره سوخته و ناتوان را هم به سود خود ارزیابی می‌کنند.
سعد حریری در مصاحبه تحمیلی خود با جملات و کلماتی که به وی دیکته شده است، اوضاع لبنان را بحرانی جلوه داد و حتی ادعا کرد که از ترور شدن بیم دارد. وی اضافه کرد که شرّی که ایران به جان منطقه انداخته، به خودش بر می‌گردد و در پایان آرزو کرد که دستهای ایران در منطقه قطع شود. این برای فردی چون سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان بسیار شرم آور است که حقایق عینی و ملموس را نه تنها به سادگی نادیده بگیرد بلکه آنرا وارونه جلوه دهد. اگر کمک‌های ایران و مجاهدت‌های محور مقاومت در منطقه نبود، هم اینک داعش و سایر تروریست‌ها،‌ بر دمشق، بغداد و بیروت حاکم بودند. حریری اکنون بهتر می‌تواند از اربابان خود بپرسد که چرا روی داعش و سایر تروریست‌ها برای نابودی منطقه سرمایه‌گذاری کردند و چنین فجایعی را به بار آوردند که امروزه با چنین رسوائی و خفتی مواجه شوند؟ جای تعجب است که حریری در آن دوره شومی که تروریست‌ها در لبنان جولان می‌دادند، همه چیز را با سکوت مرگباری درباره حوادث تلخ و غمبار منطقه برگزار کرد ولی اکنون قهرمانان عرصه جهاد و شهادت و ایثار در منطقه را هدف مواضع زهرآلود خود قرار داده است. بعید نیست سعد حریری این بداخلاقی را به خاطر کسب آراء هواداران خود در انتخابات آینده لبنان پیشه کرده باشد، روشی که بعید است در شرایط فعلی لبنان جواب بدهد.
محور مقاومت در منطقه از این صحنه‌های وقیحانه فراوان دیده و آموخته است که نباید منتظر تقدیر و تشکر مزدوران بیگانه باشد ولی این برای سعودی‌ها و مزدوران بی‌مقدار آنها بسیار تلخ و ناگوار است که تمامی سرمایه گذاری‌های بدفرجام آنها به زیان خودشان تمام شده و اکنون از روی خشم و کینه انباشته ناچارند به ناجیان منطقه و قهرمانان سرکوب تروریست‌ها در منطقه، همان چیزی را نثار کنند که حق خودشان است. دست تروریست‌ها از منطقه درحال قطع شدن است و پیامد اقدامات محور شرارت غربی - عبری – عربی این روزها به سوی خودشان بازگشته ولی آنها با عربده جوئی و ناسزا گفتن علیه ایران و محور مقاومت و بازی کردن با مهره سوخته‌ای همچون سعد حریری نمی‌توانند بر شکست خفت بار خود سرپوش بگذارند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نفت: توتال کار خود را در پارس جنوبی آغاز کرده است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است تظاهرات ضد امریکایی ملت ایران در روز ملی مبارزه با استکبار سعد حریری به دستور مستقیم عربستان در ریاض اعلام استعفا کرد معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد: 95درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس فروشی است! کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل: میانمار باید به مسلمانان روهینگیا حق شهروندی اعطا کند در واکنش به خالی ماندن پست‌های دولتی؛ ترامپ: مهم این است که من هستم ! بازی جدید آل سعود با حریری توضیحات معاون کنسولی وزارت امور خارجه در مورد علت باز نشدن مرز خسروی ازسوی مقامات عراقی رئیس اداره محیط زیست شهر تهران: تهران گنجایش صنایع آلاینده جدید را ندارد یک روزنامه ایتالیایی: عربستان در یمن شکست خورده است رئیس کمیسیون عمران مجلس: کیفیت نامطلوب مصالح ساختمانی طرحهای عمرانی را مستهلک می‌کند جان باختن 4 زائر پاکستانی در مرز با ایران رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است