سعد حریری به دستور مستقیم عربستان در ریاض اعلام استعفا کرد

سعد حریری،‌ نخست‌وزیر لبنان دیروز در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد. استعفای او خارج از کشور و درحالی که در عربستان حضور دارد سوالات زیادی را درباره نقش سعودی‌ها در این استعفا ایجاد کرده است.
شبکه سعودی العربیه دیروز در خبری فوری از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان خبر داد در حالیکه این خبر تا آن زمان هنوز ازسوی دفتر نخست‌وزیری به شکل رسمی اعلام نشده بود.
این شبکه به نقل از حریری گزارش داد، فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان است و اینکه احساس می‌کند عده‌ای برای قتل او نقشه می‌کشند.
حریری گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد. وی مدعی استفاده حزب‌الله لبنان از سلاح علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها شده و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای لبنانی‌ها شده است.


حریری که هفته گذشته از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از چند روز توقف در بیروت از روز شنبه بار دیگر به عربستان رفته و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرد. ظاهراً او حتی با رئیس‌جمهور لبنان که روی کار آمدن هردوی آن‌ها براساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته است.
او در سخنانی درباره دلیل استعفایش، "دخالت‌های ایران" را عامل اصلی این اقدام خود اعلام کرده است. حریری مدعی شد: ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هرجا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند.
حریری در بازتاب مواضع عربستان علیه ایران گفت: با تمام تلاش خود برای حفظ بی‌طرفی لبنان در مسائل منطقه اما ایران مشکلاتی که هست را برای لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.
اعلام استعفای حریری از نخست وزیری لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودی‌ها امری بی‌سابقه‌ نه تنها برای لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همین اساس او در سخنانی که از روی کاغذ با استرس و دقت می‌خواند تمام دلیل این استعفا را ایران و حزب‌الله دانسته است؛ امری که فشار سعودهای برای اتخاذ این تصمیم را به خوبی نشان می‌دهد.
حریری مدعی شد: شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ایران با دخالتی که در دیگر کشورها می‌کند مشکلات بسیاری برای جهان عرب ایجاد کرده است.
بسیاری از سخنانی که دیروز حریری بر زبان جاری کرد پیشتر به اشکال گوناگون از حنجره مسئولان سعودی نیز شنیده شده است از جمله این سخن او که "شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت" در واقع همان حرف‌هایی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چندی پیش علیه ایران مطرح کرد و به نوعی تلاش کرد به زعم خود با آن ایران را تهدید کند.
این اقدام سعد حریری احتمالا بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی خواهد کشاند و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله آتی در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند به ویژه آنکه در زمان روی کار آمدن حریری که در طرف مقابل به ریاست جمهوری میشل عون، همپیمان حزب‌الله انجامید، سعودی‌ها خود را بازنده بازی در لبنان می‌دیدند.
پشت پرده استعفا
سعودی‌ها در روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای را با هدف تحریک حریری علیه مقاومت به راه انداخته بودند و برخی منابع خبری اطلاع دادند که در دیدار‌های حریری با سعودی‌ها وی حتی در صورت عدم پذیرش طرح‌های فتنه‌انگیز رژیم سعودی، تهدید ترور شده بود.
«امین حطیط» در گفتگو با شبکه العالم گفت که حریری ازسوی عربستان سعودی بسیار در معرض فشار قرار داشت و حتی به وی اجازه ندادند استعفای تشریفاتی و معمول را از کشورش تقدیم نماید.
این نیروی بازنشسته ستاد ارتش لبنان تصریح کرد: استعفای حریری سبب توقف برگزاری انتخابات می‌شود.
«نزیه منصور» نماینده سابق مجلس لبنان نیز در گفتگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد که حریری در زمان نخست وزیری‌اش تصمیم داشت حاشیه فعالیتی محدود داشته باشد که این مساله ناخشنودی رژیم سعودی را به همراه داشت.
این نماینده سابق لبنان تاکید کرد که حزب‌الله عامل امنیت و ثبات لبنان است.
«قاسم قصیر» روزنامه نگار و نویسنده لبنانی نیز در گفتگویی اظهار کرد که استعفای حریری بدون تردید تصمیم سعودی است. وی افزود که به نظر می‌رسد یک طرح سعودی برای منفجر ساختن اوضاع لبنان وجود دارد.
ناراحتی میشل عون از شیوه استعفای حریری
منابع نزدیک به شبکه‌های خبری اعلام کردند که رئیس‌جمهور لبنان از شیوه استعفای سعد حریری ناخرسند است.
منابع مطلع در لبنان تاکید کردند میشل عون رئیس‌جمهور این کشور از شیوه اعلام استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان ناراضی است.
همچنین میشل سلیمان رئیس‌جمهور سابق لبنان، در واکنش به استعفای سعد حریری تاکید کرد لبنان وارد مرحله‌ای شده است که همه در این شرایط باید متحد باشند.
میشل سلیمان رئیس‌جمهور سابق لبنان از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر این کشور استقبال کرد و گفت: به حریری برای این استعفا درود می‌فرستم!
ازسوی دیگر وزیر دادگستری لبنان هم در خصوص استعفای سعد حریری اظهار داشت: استعفای حریری بسیار مشکوک است. وی چند روز پیش به نزدیکانش گفته بود که می‌خواهد به کارش در منصب نخست وزیری ادامه دهد.
حزب‌الله تا دیشب و تا زمان ارسال خبر واکنشی به این مساله از خود نشان نداده بود.
یونس عوده خبرنگار نزدیک به حزب‌الله لبنان گفت که این استعفا در چارچوب تلاش برای ایجاد بهانه جهت هدف قرار دادن مقاومت و لبنان صورت گرفته است. وی گفت که استعفای حریری نشان داد عربستان خواستار ثبات لبنان نیست. عوده افزود که عربستان به حریری اجازه بازگشت به لبنان را نمی‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نفت: توتال کار خود را در پارس جنوبی آغاز کرده است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است تظاهرات ضد امریکایی ملت ایران در روز ملی مبارزه با استکبار سعد حریری به دستور مستقیم عربستان در ریاض اعلام استعفا کرد معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد: 95درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس فروشی است! کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل: میانمار باید به مسلمانان روهینگیا حق شهروندی اعطا کند در واکنش به خالی ماندن پست‌های دولتی؛ ترامپ: مهم این است که من هستم ! بازی جدید آل سعود با حریری توضیحات معاون کنسولی وزارت امور خارجه در مورد علت باز نشدن مرز خسروی ازسوی مقامات عراقی رئیس اداره محیط زیست شهر تهران: تهران گنجایش صنایع آلاینده جدید را ندارد یک روزنامه ایتالیایی: عربستان در یمن شکست خورده است رئیس کمیسیون عمران مجلس: کیفیت نامطلوب مصالح ساختمانی طرحهای عمرانی را مستهلک می‌کند جان باختن 4 زائر پاکستانی در مرز با ایران رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است