وزیر نفت: توتال کار خود را در پارس جنوبی آغاز کرده است

وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: توتال کار خود را در فاز 11 پارس جنوبی آغاز کرده است.
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه مراسم معارفه قائم‌مقام وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره امضای چهار تفاهمنامه نفتی با شرکت‌های روسی و تهدیدهای ترامپ گفت: در هر صورت تعامل‌های بین‌المللی، یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد.
وی درباره اینکه آیا این تهدیدها قراردادهای منعقدشده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نیز گفت: اقدام آمریکا یک‌جانبه‌گرایی است و بعید است اتفاقی برای قراردادهایی که منعقد شده است رخ بدهد، ضمن آنکه توتال کار خود را در فاز 11 پارس جنوبی آغاز کرده است.
زنگنه درباره تولید و اکتشاف در خزر نیز تصریح کرد: ‌هنوز هیچ کشوری در اطراف دریای خزر کار در دریای عمیق را آغاز نکرده که بخشی از این مربوط به اختلافات است و بخشی نیز به‌دلیل تکمیل نشدن اکتشاف است.


وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته سه یادداشت تفاهم با لوک اویل، روس نفت و یک شرکت نروژی برای مطالعه در میدان نفتی خزر امضا شده است، اضافه کرد: در هر صورت کار در خزر گران و زمان‌بر و تجهیزات نیز کم است و باید تجهیزات مورد نیاز در خود خزر ساخته شود؛ ضمن اینکه اختلافاتی بر سر مناطق عملیاتی بوده که منجر به تاخیر در شروع کار در این منطقه شده است.
وزیر نفت در ادامه درباره آخرین وضع مهار چاه منطقه رگ سفید اظهار داشت: از دو مسیر بالا و پایین جهت خاموش کردن چاه وارد عملیات شده‌ایم که از مسیر پایین باید دو حلقه چاه حفاری شود و در کل یک ماه و نیم زمان می‌برد که آتش مهار شود.
زنگنه با یادآوری اینکه "برای مهار آتش‌سوزی نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم"، گفت: در این حادثه به دکل استخراج آسیب رسیده و نفت در حال سوختن است.
وی درباره خسارت حادثه پالایشگاه تهران نیز اظهار داشت: ‌خسارت مالی قابل ذکری در این حادثه نداشتیم فقط افرادی کشته شدند که خسارت جبران‌ناپذیری را به ما وارد کرد.
وزیر نفت گفت: اصل جوانگرایی باید مورد توجه قرار گیرد که البته بدان معنا نیست باتجربه‌ها نباشند بلکه از آنها باید در جایگاه خودشان استفاده شود.
بیژن نامدار زنگنه در آیین معارفه قائم‌مقام وزیر و مدیرعامل شرکت پتروشیمی افزود: خانم شاهدایی بهترین گزینه برای قائم‌مقامی است و حضور ایشان در این پست، بار سنگینی از دوش بنده برمی‌دارد.
وی ادامه داد: یکی از اهداف انتصاب خانم شاهدایی تعهد به دستور رئیس جمهوری بوده است.
زنگنه گفت: اگر به قائم‌مقام نیاز نداشتم بدون شک مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر نمی‌کرد، اما با توجه به کمک در این بخش از خانم شاهدایی دعوت کردم که پذیرفت.
وزیر نفت درباره انتصاب مدیرعامل پتروشیمی نیز گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با 20 سال گذشته بسیار متفاوت و هم‌اکنون یک سازمان حمایت‌کننده است.
زنگنه تاکید کرد: انتظار می‌رود پتروشیمی در طرح‌های میان‌دستی و GDX بیشتر فعال شود.
4 طرح صنعت پتروشیمی آماده راه اندازی است
قائم مقام وزیر نفت گفت: 11 طرح جدید پتروشیمی از پارسال تاکنون به بهره‌برداری رسیده و چهار طرح دیگر نیز آماده راه اندازی است.
مرضیه شاهدایی در آیین معارفه خود به عنوان قائم مقام وزیر نفت بیان داشت: در 20 ماه گذشته، شاهد رشد 9 درصدی تولید و افزایش 11 درصدی صادرات بودیم.
شاهدایی با بیان اینکه میزان فروش داخل نیز در این مدت حدود 17 درصد رشد کرد، ادامه داد: با برنامه ریزی و نظارت بهتر زمینه توسعه هر چه سریعتر این صنعت فراهم شد.
وی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حمایت از محیط زیست و حمایت از تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی بود.
قائم مقام وزیر نفت یادآور شد: از فرصت فراهم شده پس از اجرای برجام، برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده کردیم و تفاهمنامه‌های متعددی را به امضا رساندیم که برخی از آنها پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.
شاهدایی از توتال (فرانسه)، شل (انگلیس-هلند)، لینده (آلمان)، باسف (آلمان) و ایرلیکوئید (فرانسه) به عنوان شرکت‌هایی نام برد که مذاکره با آنها برای همکاری در صنعت نفت انجام شده است.
قائم مقام وزیر نفت به تقویت جایگاه زنان در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: حدود هشت سمت مدیریتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به زنان واگذار شده است.
در عین حال مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اهداف صنعت پتروشیمی ایران با بهره گیری از خردجمعی و نیروی انسانی کارآمد محقق می‌شود.
رضا نوروززاده در آیین معارفه خود به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشکر از حسن اعتماد مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهار کرد: اعطای فرصت خدمت به مردم از الطاف الهی است و باید زمان را طوری برنامه ریزی کنیم که به نحو احسن خدمتگزار مردم باشیم.
وی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران از دوران مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سردار سازندگی آغاز شد، افزود: جا دارد که از تلاش‌های مهندس زنگنه در وزارت نیرو و وزارت نفت تشکر کنم که سبب سربلندی و افتخار ملت ایران شد، همچنین از زحمات محمدرضا نعمت زاده و خانم مرضیه شاهدایی نیز در مسیر پیشرفت این صنعت تشکر می‌کنم.
نوروززاده با بیان این که صنعت پتروشیمی در کشور با توجه به وجود ذخایر هیدروکربوری، موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌های موجود و نیروی انسانی متخصص، ظرفیت توسعه را دارد، گفت: سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و نیروی انسانی سه رکن اصلی شکل گیری صنعت هستند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ارزش بزرگ صنعت نفت به نیروی انسانی متخصص و توانمند است که بدون تکیه بر خرد جمعی و اجماع دیدگاه‌ها، اهداف صنعت، تامین نخواهد شد.
وی با اشاره به این که ظرفیت کنونی تولید در صنعت پتروشیمی سالانه 60 میلیون تن است که در برنامه ششم توسعه قرار است این رقم به 170 میلیون تن برسد، تصریح کرد: تامین خوراک بین مجتمعی، گسترش بازارهای صادراتی و پاسخ به نیازهای صنایع پایین دستی در اولویت‌های صنعت خواهد بود.
نوروززاده تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید از خردجمعی و تجربه‌های صاحبنظران گذشته بهره برد، اظهار کرد: در نخستین فرصت، بازدید از طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی را آغاز خواهم کرد و امیدوارم که با همکاری مدیران این صنعت، بار سنگین صنعت پتروشیمی کشور را به سرمنزل مقصود برسانیم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نفت: توتال کار خود را در پارس جنوبی آغاز کرده است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است تظاهرات ضد امریکایی ملت ایران در روز ملی مبارزه با استکبار سعد حریری به دستور مستقیم عربستان در ریاض اعلام استعفا کرد معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد: 95درصد جوایز کیفیت کشور، تندیس فروشی است! کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل: میانمار باید به مسلمانان روهینگیا حق شهروندی اعطا کند در واکنش به خالی ماندن پست‌های دولتی؛ ترامپ: مهم این است که من هستم ! بازی جدید آل سعود با حریری توضیحات معاون کنسولی وزارت امور خارجه در مورد علت باز نشدن مرز خسروی ازسوی مقامات عراقی رئیس اداره محیط زیست شهر تهران: تهران گنجایش صنایع آلاینده جدید را ندارد یک روزنامه ایتالیایی: عربستان در یمن شکست خورده است رئیس کمیسیون عمران مجلس: کیفیت نامطلوب مصالح ساختمانی طرحهای عمرانی را مستهلک می‌کند جان باختن 4 زائر پاکستانی در مرز با ایران رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است رئیس جمهور در دیدار فرماندهان ارشد ارتش: بزرگترین سرمایه ارتش، ایمان و اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان‌های سیاسی است