ارجاع لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» برای بررسی برخی مواد

»دبیر هیأت دولت: فعالان رسانه ای نظرات اصلاحی خود را ارسال کنند هیأت دولت هفته گذشته «لایحه سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران» را با هدف حمایت از حقوق و آزادی‌های فعالان رسانه‌ای و رسانه‌های همگانی بررسی و تعدادی از مواد آن را تصویب کرد.
براساس این لایحه حمایت از آزادی مسئولانه فعالان رسانه‌ای، آزادی اطلاعات، حق دسترسی همگانی به اطلاعات، ارتقای رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های رسانه‌ای، تمهیدات لازم به منظور حمایت از ارزش‌های دینی و ملی، حمایت از حرفه‌ای شدن فعالیت رسانه‌ها در کشور، ارتقای سطح سواد و مهارت‌های رسانه‌ای، حمایت از حقوق مخاطبان رسانه‌ها، حمایت از حقوق و منافع صنفی، استقلال و امنیت حرفه‌ای روزنامه نگاران و نظارت حرفه‌ای بر عملکرد آنها، از جمله اهداف تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای کشور است.
دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد اصلی لایحه سازمان رسانه‌ای کاهش تصدیگری دولت با ایجاد سازمانهای صنفی است، گفت: این لایحه به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع داده شد. سید عباس صالحی با انتشار پیامی مبنی بر اینکه لایحه «سازمان رسانه‌ای» برای بررسی برخی مواد به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع داده شد، خطاب به اصحاب رسانه‌ نوشت: از دیدگاه‌های پیشکسوتان رسانه در تکمیل لایحه سپاسگزار خواهم بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این و در نشست خبری بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات در بخشی از سخنان خود با اشاره به لایحه سازمان نظام رسانه‌ای که به تازگی وارد هیأت دولت شده است، گفته بود که «در حال حاضر این لایحه در دستور کار دولت قرار دارد و نیازمند چندین جلسه دیگر است؛ هم‌اکنون لایحه‌ سازمان نظام رسانه‌ای در سایت بارگذاری شده و اهالی رسانه می‌توانند آن را ببینند و طبیعی است که نقطه نظرات رسانه‌ای‌ها می‌تواند به ما در این باره کمک کند.»
وی رویکرد سازمان نظام رسانه‌ای را کاهش تصدیگری دولت عنوان کرد و گفت: رویکرد اصلی لایحه این است که بتوانیم با ایجاد سازمان‌های صنفی تصدیگری‌های دولت را به حداقل برسانیم و حضور صنف حداکثری شود؛ این سازمان مشابه سازمان‌های پزشکی و مهندسی است، البته طبیعتاً تفاوت‌هایی نیز دارد.


فعالان رسانه ای نظرات اصلاحی خود را ارسال کنند
دبیر هیأت دولت نیز با تأکید براینکه لایحه سازمان نظام رسانه‌ای برای رفع برخی ابهامات به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع شده است گفت: با توجه به در جریان بودن بررسی و تصویب این لایحه در دولت و ارجاع مجدد آن به کمیسیون، کماکان فعالان رسانه‌ای می‌توانند نظرات اصلاحی خود را برای کمیسیون فرهنگی هیأت دولت ارسال نمایند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محسن حاجی میرزایی گفت: همزمان با آغاز بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی همانگونه که معاون اول محترم رئیس جمهوری نیز در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات بیان کردند ضمن دعوت از صاحبنظران و فعالان رسانه‌ای برای مشارکت در بررسی این لایحه متن آن در سایت اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت و وزارت ارشاد در معرض آگاهی علاقه‌مندان قرار گرفته بود.
دبیر هیأت دولت در تشریح فرآیند شکل‌گیری این لایحه گفت: پس از ارائه پیش‌نویس اولیه و بررسی این لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت برای رفع ابهامات متعددی مجدداً به وزارت ارشاد عودت داده شد تا نسبت به رفع آن اقدام کند، پس از اعمال اصلاحات در متن از سوی وزارت ارشاد مجدداً موضوع در دستور بررسی قرار گرفت و نهایتاً با حضور صاحبنظران در 15 جلسه تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و پس ازحدود یک سال از ارائه پیشنهاد اول به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسیده است.
به گفته حاجی میرزایی در این بررسی ها از مشارکت جمعی از صاحبنظران و فعالان رسانه‌ای ازجمله نمایندگان تعدادی از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها وبرخی از شخصیت‌های فعال درحوزه رسانه استفاده شده است.
دبیر هیأت دولت در پاسخ به این سؤال که آیا فرآیند تصویب لایحه نظام رسانه‌ای کشور در دولت نهایی شده و به تصویب رسیده است گفت: هیأت وزیران در بررسی خود تغییراتی را در جهت تقویت بعد حرفه‌ای و افزایش نقش شاغلین این حرفه در شکل دهی به سازمان از جمله ترکیب هیأت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عضویت در هیأت مدیره سازمان و نظارت بر انتخابات آن و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات که با هدف رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مربوط به انتخابات ارکان تشکیل می‌شود اعمال کرده و سپس برای رفع برخی ابهامات از جمله بازنگری در ارکان، تعیین حیطه شمول سازمان و بررسی مجدد برخی از مواد، آن را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده است. از این رو با توجه به در جریان بودن بررسی و تصویب این لایحه در دولت و ارجاع مجدد آن به کمیسیون، کماکان فعالان رسانه‌ای می‌توانند نظرات اصلاحی خود را برای کمیسیون فرهنگی هیأت دولت ارسال نمایند.
گفتنی است روزنامه ایران در خصوص لایحه سازمان نظام رسانه ای کشور با برخی از حقوق دانان و روزنامه نگاران گفت وگو کرده است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.