کابوس وحشتناک ترامپ

دموکرات‌های آمریکا تام پرز، وزیر پیشین کار در دولت اوباما را به رهبری حزب خود برگزیدند. او عهده‌دار رهبری حزبی می‌شود که ضربه دیده و دچار دودستگی است. پرز با اختلاف آرای کمی نسبت به رقیب خود از جناح چپ دموکرات‌ها انتخاب شد.
تام پرز ۵۵ ساله وکیل مدافع و وزیر سابق کار در دولت باراک اوباما به عنوان دبیرکل جدید حزب دموکرات آمریکا انتخاب شد. او در دومین دور رای‌گیری و با اختلاف کمی بر رقیب خود پیروز شد. انتخابات در آتلانتای آمریکا برگزار شد. او از حامیان هیلاری کلینتون در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا بود.
رقیب او کیت الیسون، اولین نماینده مسلمان کنگره آمریکاست که مورد حمایت برنی سندرز، نماینده جناح چپ حزب دموکرات است. پرز ۲۳۵ رای و الیسون ۲۰۰ رای در این انتخابات آوردند. رهبر جدید حزب دموکرات نماینده خط لیبرال حزب دموکرات و مورد حمایت باراک اوباماست.
پس از اعلام پیروزی پرز در محل برگزاری اجلاس حزب، صدای اعتراض مخالفان بلند شد، اما هم پرز و هم الیسون همه را به اتحاد دعوت کردند و پرز الیسون را به عنوان معاون خود برگزید. مقام دبیرکلی یک حزب در آمریکا دارای اختیارات بسیار کمتری نسبت به چنین مقامی در آلمان است. با این حال رهبر جدید حزب دموکرات نقش بسیار مهمی در سمت ‌و سوی جدید حزب و سازماندهی دوباره آن بازی می‌کند.


او اولین آمریکایی لاتین‌تبار است که به چنین سمتی انتخاب شده است. پرز به اعضای حزب گفت: در پی انتخاب دونالد ترامپ که به گفته او بدترین رییس‌جمهوری تاریخ آمریکاست، این حزب با بحران اعتماد روبه‌رو شده است.
پرز وظیفه دشوار متحد کردن این حزب را برعهده خواهد داشت. به گفته خبرنگاران اعضای جوان و پیشروتر حزب دموکرات آمریکا اعتماد کمتری به هیلاری کلینتون داشته‌اند و چهره‎های اصلی و قدیمی حزب از حامیان او بوده‎اند.
رهبر جدید حزب دموکرات به هم‎قطاران حزبی‎اش گفت: مطمئنم اگر با ارزش‎هایمان جلو برویم موفق می‎شویم. اساس حزب دموکرات همیشه همین بوده و خواهد بود. به گفته پرز، ۲۰ ژانویه روز تحلیف دونالد ترامپ روزی مهم بوده و تظاهرات اعتراضی درپی آن اهمیت بسیار بیشتری داشته اشت.
پرز همراه با چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبران فراکسیون دموکرات‌ها در سنا و کنگره، چهره‌هایی هستند که حزب دموکرات را در انتخابات بعدی که انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ خواهد بود، رهبری می‌کنند.
در حال حاضر حزب دموکرات با افزایش چشمگیر اعضایی روبه‌رو است که به خاطر مخالفت با دونالد ترامپ به این حزب روی می‌آورند. حزب جمهوریخواه در دوره ترامپ روزگار سختی را می‌گذراند اما دموکرات‌ها هم دچار بحرانی عمیق هستند. انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان نامزد رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته به عنوان اشتباهی بزرگ در درون این حزب قلمداد می‌شود.
دموکرات‌ها با شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، فقط این پست را نباختند بلکه بیش از ۱۰۰۰ کرسی را در پارلمان‌های ایالتی از دست دادند و به شدت ضعیف شدند.
تام پرز، ۵۵ ساله، متولد بوفالو در نیویورک و دانش‌آموخته دانشکده حقوق‌ هاروارد و دانشکده کشورداری جان‌اف‌کندی است. پدر و مادر او هر دو از نسل نخست مهاجران جمهوری دومینیکن به ایالات متحده هستند.
باراک اوباما در واکنش به انتخاب پرز در بیانیه‎ای گفت: باور به فرصت‎های برابر و اینکه فارغ از ظاهرت و اینکه چه کسی را دوست داری، حزب ما را متحد می‎کند. تام پرز زیر همین پرچم ما را متحد خواهد کرد و زمینه را برای تربیت نسل تازه‎ای از رهبران جوان دموکرات فراهم خواهد ساخت.
تبریک پرکنایه ترامپ
به نوشته نیویورک تایمز، رییس‌جمهور آمریکا به رییس جدید کمیته ملی حزب دموکرات با کنایه تبریک گفت. دونالد ترامپ گفت، نمی‌تواند برای تام پرز خوشحال باشد. قطعا این، اتفاق قشنگی نیز برای جمهوریخواهان نیست.
وی در پیام توئیتری خود افزود، من و همه جمهوریخواهان علیه حزب دموکرات و رییس جدید کمیته ملی این حزب متحد خواهیم شد و این اتحاد، بدترین شبیه خون به اعضای آن خواهد بود.
اظهارات ترامپ در حالی است که تام پرز، وزیر کار پیشین آمریکا به عنوان رییس کمیته ملی حزب دموکرات این کشور انتخاب شد. تام پرز نخستین رییس آمریکایی لاتین تبار کمیته ملی حزب دموکرات آمریکاست. پرز، کیت الیسون را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. تام پرز بین سال‌های 2013 تا 2017 وزیر کار دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا بود.
خط و نشان برای کاخ سفید
رییس جدید حزب دموکرات آمریکا در حساب توئیترش دونالد ترامپ را به باد انتقاد گرفت. تام پرز پس از انتصاب به این سمت به شدت از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به خاطر انتشار یک پیام تبریک پر کنایه برای پیروزی وی انتقاد کرد.
پرز در حساب توئیتر خود خطاب به ترامپ نوشت: من را تام خطاب کن و زیاد هم خوشحال نباش. کیت الیسون و من به همراه دیگر دموکرات‌های کشور به بدترین کابوس تو تبدیل خواهیم شد.
پرز این پیام را پس از آن منتشر کرد که دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود برای تبریک به تام پرز مطلبی پر کنایه را منتشر کرد. ترامپ در این پیام نوشته بود: به توماس پرز که به عنوان رییس حزب دموکرات آمریکا انتخاب شد، تبریک می‌گویم. نمی‌دانم بیشتر برای او خوشحال باشم یا برای حزب جمهوریخواه.
برنی سندرز: یاس گزینه ما نیست
از طرفی سناتور برنی سندرز، از چهره‌های برجسته حزب دموکرات آمریکا، از رهبر تازه این حزب خواسته است تا راهکارهای تازه‌ای برای ورود جوانان و افراد شاغل به حزب، ایجاد کند.
سندرز در جریان مبارزات اولیه انتخابات سال گذشته آمریکا تلاش کرد تا به عنوان نامزد نهایی این حزب انتخاب شود. سندرز هشدار داده است که راه و روش‌های سنتی جذب افراد به حزب، دیگر کارآمد نیست.
برنی سندرز، سناتور آمریکای که از کاندیداهای مطرح در انتخابات پیشین این کشور بود، طی سخنرانی یک ساعته خود از حامیانش خواست با وجود نگرانی و ناامیدی نسبت به مسیر رییس‌جمهور فعلی این کشور، در سیاست مشارکت کنند.
برنی سندرز در این سخنرانی از دموکرات‌های کانزاس خواست تا برای سیاست‌های مترقی مبارزه کنند. وی در این‌باره گفت: ما می‌توانیم چارچوب عملی ترامپ را شکست دهیم. ما می‌توانیم آمریکایی مترقی ایجاد کنیم اگر میلیون‌ها نفر از ما بایستند و مبارزه کنند.
نامزد پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد تسلیم شود. یاس برای ما یک گزینه نیست. سندرز همچنین به بسیاری از مسایل اقتصادی چون نابرابری حقوق‌ها اشاره و اظهار کرد: ما طبقه متوسطی داریم که هر روز بیش از گذشته ناامید می‌شوند.
این درحالی است که شاهد آنیم که ثروتمندهای کشورمان ثروتمندتر می‌شوند. این مساله است که ما باید برای حل آن تلاش کنیم. وی خاطرنشان کرد: کار ما این است تا به اقتصادی فاسد پایان دهیم و اقتصاد آمریکایی را طوری بنا کنیم که برای همه نه تنها یک درصد کارآمد باشد. سناتور ورمونت همچنین از بسیاری از نامزدهای کابینه ترامپ انتقاد و رییس‌جمهور را به تغییر تعهدات انتخاباتیش به ویژه در خصوص مسایل امنیت اجتماعی، خدمات بهداشتی و خدمات پزشکی متهم کرد.
سندرز در ادامه به انتقاد از سیاست مهاجرتی ترامپ پرداخت و گفت: آمریکا باید به جای آنکه مردم را از کشور بیرون کند مسیری برای ارائه حق شهروندی به مهاجران بیابد. وی همچنین خواهان انجام اقداماتی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شد.