مشکل «سپنتا» در حال حل‌شدن است

آرمان: سپنتا نیکنام این روزها به سوژه خبری تبدیل شده است. سپنتا نیکنام که 4 سال قبل به عضویت شورای شهر یزد درآمد، پا را از محدوده خبری هفته نامه امرداد بیرون نگذاشته بود که ناگهان معروف شد. حتی بخش‌هایی از دلواپس‌ترین اصولگرایان هم با وی همراهی کرده‌اند. او فعلا به مرخصی رفته اما کماکان نامش در راس اخبار است.
اقلیت‌ها در قانون
یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به بررسی قانون انتخابات شوراها در کمیته انتخابات این کمیسیون، گفت که یکی از پیشنهادات مطروحه، تعیین سهمیه برای اقلیت‌های دینی در شورای شهرهایی است که تعداد قابل توجهی از پیروان اقلیت‌های دینی در آن ساکن هستند. محمد محمودی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه انتخابات، آقای لاریجانی دستور بررسی قانون انتخابات شوراها را به کمیسیون شوراها داده بودند که بر اساس آن کمیته انتخابات در حال رسیدگی به ‌این قانون است و پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد چرا که مطابق با نظر هیات رئیسه و اعضای کمیسیون شوراها، بخش‌هایی از قانون انتخابات نیازمند اصلاح است.
صلاحیت فراقانونی نداریم


اما یک حقوقدان درباره لغو عضویت سپنتا نیکنام، توضیح داد: به طور کلی قانون اساسی وظیفه همه نهادها را مشخص کرده است و هیچ نهادی نباید بیش از آنچه در قانون اساسی و قوانین عادی پیش‌بینی شده، اقداماتی انجام دهد و صلاحیت خودش را فراتر از آن مطرح کند. میرمحمد صادقی اظهار داشت: در شأن شورای نگهبان نبود که در این قضیه ورود کند. شورای نگهبان نهاد مقدسی است، نباید واکنش‌های شورای نگهبان به نحوی باشد که عامه مردم نسبت به موضع‌گیری‌های شورای نگهبان توجیه نشوند.
گزارش جامع
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از تهیه گزارشی جامع درباره موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد و ارائه به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: مجموع ابعاد این گزارش تماما دلالت بر استحقاق این عضو شورا و بقا در سمت خود دارد.
حل مشکل
از سوی دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تلاش ما در فراکسیون امید این است که هر چه سریع‌تر مشکل پرونده سپنتا نیکنام برطرف شود. وی ادامه داد: به هر حال هر چه زودتر باید این مساله را به خاطر آرامش افکار عمومی و حفظ اعتماد مردم و مصلحت نظام برطرف کنیم. سپنتا نیکنام در دور گذشته شورای شهر یزد نیز نماینده مردم این شهر بود و حالا با توجهات قانونی امیدواریم به کار خود ادامه دهد. نماینده زرتشتیان در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه رئیس مجلس دستوری مبنی بر تغییر قانون نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات صادر نکرده است، اظهار داشت: اتفاقا با نظر مثبت سران قوا و پیگیری‌های انجام شده، مشکل سپنتا نیکنام از مسیر قانونی در حال حل شدن است. اسفندیار اختیاری در گفت‌وگویی اظهار داشت: در صورتی که منافع کل کشور از ابتدا در نظر گرفته می‌شد، پرونده سپنتا نیکنام هیچ وقت به‌این نقطه نمی‌رسید. نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه موضوع تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد در مسیر قانونی خودش در حال حل و فصل است، تاکید کرد: در این مورد تمام جناح‌های سیاسی و سران سه قوه هم نظر هستند و باید به ‌این همدلی، در بستر قانون توجه ویژه کرد.
رفتن یا نرفتن
رئیس شورای شهر یزد اما نظر دیگری دارد و درباره موضوع سپنتا نیکنام گفت: من تاکنون در هیچ مراسم یا اماکن عمومی شهر یزد اعتراضی نسبت به حضور آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد ندیدم. بسیاری از اهالی این شهر اعم از مسلمان و غیرمسلمان به وی رای دادند و اعتراضی نسبت به عضویت وی در شورای شهر وجود ندارد. این درحالی است که ممکن است در برخی جمع‌های محدود و خصوصی افراد افراطی این موضوع مطرح باشد اما در میان شهروندان چنین اعتراضی موضوعیت ندارد. غلامعلی‌سفید با تاکید بر اینکه حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را اجرا نمی‌کند گفت: برداشت من این است که‌ این حکم می‌توانست عدالت‌خواهانه‌تر باشد و کوچک‌ترین منافاتی با آزادی از آن استنباط نشود. دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: باید توجه ویژه‌ای به حوزه‌های حقوق بشر و حقوق شهروندی داشته باشیم در این صورت خیلی بهتر می‌توانیم مسائل را کنترل کنیم. حقوق شهروندی برای تمام شهروندان اعم از مسلمانان و اقلیت‌های دینی و مذهبی است. الهام امین‌زاده تصریح کرد: امیدواریم در آغوش اسلام و قوانین موضوعه خودمان هر چه سریع‌تر مشکل پرونده سپنتا نیکنام نیز برطرف شود.