آری سپاه به اصلاح‌طلبان

آرمان: «استقبال اصلاح‌طلبان از تعامل با سپاه»؛ این موضوعی است که در روزهای اخیر تبدیل به تیتر برخی گزارش‌ها شده است و البته سوالی در ذهن برخی ایجاد می‌کند که مگر پیش از این تعاملی وجود نداشته که اکنون در حال شکل گرفتن است. پرواضح است که اصلاح‌طلبان که در سال‌های قبل به‌عنوان جریان چپ شناخته می‌شدند، نقش مهمی در حفاظت از کشور و آرمان‌های امام خمینی(ره) داشتند. اگر به آنچه در دهه 60 گذشت نگاهی انداخته شود، به خوبی نقش اصلاح‌طلبان در حفاظت از مرزها و موضوعات فرهنگی و سیاسی کشور نمایان می‌شود. غیرقابل کتمان است که در سال‌های دفاع مقدس هر دو جریان سیاسی کشور دوشادوش هم به دفاع از کشور پرداختند و در آن مقطع گروه‌بندی‌ها چندان معنایی نداشت، اما پس از آن بود که شرایط تغییر کرد، به‌ویژه در سال 76 که جناح چپ به اصلاح‌طلب و جریان راست به اصولگرا تغییر نام داد و رقابت‌های سیاسی شکل دیگری به خود گرفت. برخی گروه‌ها سعی در مصادره نهادهایی به‌نفع خود کردند و گروه مقابل را مخالف نشان دادند تا به‌زعم خود از محبوبیت بیشتری در جامعه برخوردار شوند، اما تصوری اشتباه بود، چرا که نهادی مانند سپاه فراجناحی و متعلق به همه مردم است. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه خود را در مقابل سپاه ندانستند و همواره در کنار این نهاد بودند، مانند 18 مهر که یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه سپاه پاسداران گفت:‌ «ترامپ اجازه ندارد سپاه را تروریستی بداند.» یا سیدمحمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی دولت اصلاحات، که در واکنش به اظهارات امشب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: «ترامپ بار دیگر مردم ایران را به وحدت رساند. غرور و تاریخ ایرانی که ترامپ از آن حرف زد، عامل وحدت در برابر ترامپ است. خلیج فارس شاهد غرور ایران است.» حمایت اصلاح‌طلبان از سپاه موجب واهمه دلواپسان و اصولگرایان شده است و سعی می‌کنند با چالش‌سازی ذهنی خود این‌گونه القا کنند که اختلاف عمیقی میان اصلاح‌طلبان و سپاه هست. این بار هم اصلاح‌طلبان برای خنثی کردن ادعاهای دلواپسان فعالیت خود را آغاز کردند.
گفت‌وگو با سپاه
10 آبان مصطفی کواکبیان، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «ما اصلاح‌طلبان بیشترین پشتیبان سپاه در مقابل آمریکایی‌ها هستیم. کسی نمی‌تواند بین ما اختلاف بیندازد. بنابر این باید توجه کنیم با این وحدت و انسجام می‌توانیم اقتدار بیشتری را به‌دست آوریم.» یک روز پیش از آن، مرتضی حاجی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیشنهاد داده بود اصلاح‌طلبان با سپاه هم وارد گفت‌وگو و تعامل شوند. او به خبرآنلاین گفته بود: «رایزنی با شورای نگهبان، مجلس، عناصر اثرگذار، قوه قضائیه، حتی تشکل‌های دیگر اثرگذار بد نیست. سپاه یک مجموعه‌ای از درون ملت است. هیچ‌مجموعه‌ای نیست که نقصی در کارش نباشد و ایرادی به کارش نباشد، اما با وجود آن ایرادها باید ارتباطات حفظ شود و تا جایی که امکانش است، برای رفع آن ایرادها به هم کمک کنیم.» وی افزوده بود: «معتقدم اصلاح‌طلبان با احزاب رقیب، با اصلاح‌طلبانی که می‌گویند ما بیرون ماندیم، با اصولگراهای خیلی تند، با سپاه و... گفت‌وگو کنند؛ بالاخره ما منادی گفت‌وگو هستیم. وقتی می‌توان با یک دولت خارجی نشست، گفت‌وگو کرد و به نتیجه رسید، پس در درون کشور هم باید این هنر را داشته باشیم که با گفت‌وگو به نتیجه برسیم.»
پاسخ سپاه


این پیشنهادات اصلاح‌طلبان بدون پاسخ نماند و سخنگوی سپاه در واکنش به پیشنهاد تعامل و گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با سپاه، از تعامل با همه جریان‌های پایبند به انقلاب استقبال کرد. سردار رمضان شریف گفت: من از آن طرف ماجرا نگاه می‌کنم و می‌گویم سپاه ورای جریان‌های سیاسی و نامگذاری‌هایی که در سال‌های اخیر بیشتر با عناوینی همچون اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و اعتدالی مطرح شده است، متعلق به همه ملت ایران است. به‌گفته وی، سپاه علاقه‌مند است از همه ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد برای پیشرفت، آبادانی، رفاه و امنیت کشور استفاده کند و متقابلا به آنها هم کمک کند. شریف ادامه داد: حالا برخی جریان‌های سیاسی در تعاملات و مناسبات بین خود ممکن است تفاوت‌هایی در خط مشی‌های خود احساس کنند که ‌این به خودشان مربوط است، ولی سپاه متعلق به همه است. سخنگوی سپاه تاکید کرد: جریان‌های سیاسی به هر میزان که به آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب پایبند باشند، سپاه مخلص آنها هم هست.