دادستان کل در معرض اتهام

به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، دموکرات‌های سنای آمریکا خواهان احضار دوباره جف سشنز، دادستان کل آمریکا به کنگره برای ایراد شهادت درباره ارتباطات کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه شدند‌.
این درخواست بعد از آن مطرح شد که فاش شد تلاش‌هایی از سوی این کمپین برای برگزاری نشستی میان دونالد ترامپ به‌عنوان کاندیدای انتخاباتی جمهوریخواهان و رییس‌جمهور روسیه صورت گرفته است‌.
دموکرات‌های کمیته قضایی سنای آمریکا به دنبال بازخواست سشنز که قبلا مشاور سیاست خارجی ارشد کمپین انتخاباتی ترامپ بود در خصوص تکذیبیه‌های او نسبت به اطلاع از ارتباطات این کمپین با روس‌ها یا واسطه‌های دولت روسیه هستند‌. سناتور پاتریک لیهی، دموکرات ارشد این کمیته در بیانیه‌ای گفت: سشنز باید شخصا به این کمیته برگردد و با ادای سوگند توضیح دهد چرا نمی‌تواند پاسخ‌های کامل و واقعی ارائه دهد‌.
دو دموکرات دیگر هم شامل سناتور رون وایدن و سناتور ال فرانکن نیز از این تقاضای لیهی حمایت کردند‌. وایدن گفت: سشنز به‌عنوان دادستان کل آمریکا باید به کنگره برگردد و به پرسش‌هایی که بعد از تحولات اخیر ایجاد شده پاسخ دهد‌. فرانکن نیز در نامه‌ای نوشت، سشنز در جلسه استماع 18 اکتبر با کمیته قضایی گفت که تعاملی میان کمپین انتخاباتی ترامپ و واسطه‌های دولت روسیه دست‌کم تا آنجا که او اطلاع دارد و در ارتباط با خود او است، اتفاق نیفتاده اما او ظاهرا از گفتن حقیقت براساس سوگند کوتاهی کرده است‌.


رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ با روسیه اسنادی را به دادگاه داده مبنی بر اینکه جرج پاپادو پولوس، مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ در یک نشست مشاوران سیاست خارجی ترامپ در 31 مارس 2016 گفته ارتباطاتی دارد که با استفاده از آن می‌تواند حتی نشستی را میان ترامپ با پوتین هماهنگ کند‌. همچنین حساب اینستاگرام ترامپ عکسی از پاپادول پولوس منتشر کرد که در آن در این نشست که ترامپ هم در آن حضور پیدا کرد او در فاصله دو صندلی دورتر از سشنز نشسته است‌. نیویورک‌تایمز به نقل از یک شرکت‌کننده در این نشست گفته سشنز سریعا جلوی حرف زدن جرج را گرفته و گفته هیچ نشستی با پوتین نباید انجام شود و به حاضران دستور داده دیگر درباره این موضوع حرف نزنند‌.
پرداخت هزینه تبلیغات کارزار انتخاباتی آمریکا
فیس‌بوک، گوگل و توئیتر مدت‌ها کوشیدند تاثیرات احتمالی ناشی از دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهند‌. اکنون آنها نیز در برابر کنگره به تاثیرات ناشی از دخالت‌‌های روسیه در انتخابات اعتراف کرده‌اند‌.
گمانه‌زنی پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موضوع جدیدی نیست‌. اما ادامه تحقیقات در این زمینه از دخالت جدی روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا پرده برداشته است‌. تاگس‌شاو، سایت خبری شبکه یک آلمان، در گزارشی پیرامون امکان دخالت‌ روسیه در انتخابات آمریکا از پاسخگویی مسوولان فیس‌بوک و توئیتر در برابر نمایندگان کنگره آمریکا خبر داده است‌. حتی گفته شده که هزینه تبلیغات توسط شرکت‌های روسی در شبکه‌های اجتماعی به روبل پرداخت شده است‌؛ موضوعی که شک مسوولان فیس‌بوک و توئیتر را برانگیخته است‌.
تبلیغات روی نیمی‌ از جمعیت آمریکا
همین چند ماه پیش بود که مارک زاکربرگ، رییس فیس‌بوک گمانه‌زنی پیرامون نقش تبلیغات روسیه در انتخابات آمریکا را ایده‌ای مسخره ارزیابی کرده بود‌. حال بخش حقوقی فیس‌بوک اظهارات زاکربرگ را ارزیابی نادرست او خوانده و در برابر کنگره آمریکا به خطاهای فیس‌بوک در این زمینه اعتراف کرده است‌. تحقیقات نشان می‌دهد که در بازه زمانی ژوئن ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۷ تبلیغات گسترده‌ای از سوی روسیه در فیس‌بوک منتشر شده است؛ تبلیغاتی که ۱۲۶ میلیون نفر از شهروندان آمریکا را در پوشش خود قرار داده است، یعنی بیش از نیمی از جمعیت آمریکا‌.
کالین استرتچ، وکیل فیس‌بوک، در برابر نمایندگان کنگره آمریکا در این باره گفته است: اینکه کشورهای خارجی توانسته‌اند تا این حد از پلتفرم‌های ما سوءاستفاده کنند، برای ما درسی ناخوشایند است‌. ما حتما تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد‌.
افزون بر این گفته می‌شود که بیش از ۲۷۰۰ حساب کاربری توئیتر نیز در همین دوره زمانی توسط شرکت آژانس پژوهش اینترنتی واقع در سن‌پترزبورگ، ایجاد شده و برای دخالت در کارزار انتخاباتی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است‌. به‌عنوان نمونه، روشن شده است که برخی از این تبلیغات‌ روسی تحت پوشش شاخه تنسی حزب جمهوریخواه منتشر شده‌اند و پس از انتشار، فورا توسط فرزند و همکاران دونالد ترامپ بازنشر شده‌اند‌.
پاسخگویی در برابر کنگره
در جریان پاسخگویی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا نمونه‌های متعددی از مجموع حدود سه هزار تبلیغات فیس‌بوکی که توسط روسیه صورت گرفته بود به نمایش گذاشته شد‌. از آن میان می‌توان به تبلیغاتی اشاره کرد که تحت عنوان وطن‌پرست باشیم، صورت گرفته است‌. تبلیغاتی که هدفش آسیب‌زدن به حیثیت هیلاری کلینتون بوده است‌ یا در تبلیغاتی که تحت عنوان قلب تگزاس صورت گرفته بود، موضوع جدایی و استقلال تگزاس به میان آمده بود‌. در مجموع همه این تبلیغات دو هدف را دنبال می‌کردند: آسیب رساندن به هیلاری کلینتون و ایجاد نگرانی و تردید در میان شهروندان‌. نگرانی‌ها و تردیدهایی که عملا باعث سردرگمی و انشقاق در جامعه آمریکا می‌شد‌.
واکنش نمایندگان کنگره
نمایندگان کنگره از این بابت که مسوولان فیس‌بوک، توئیتر و گوگل موفق به کشف ماهیت این تبلیغات نشده‌اند، ابراز ناخرسندی کردند‌. یکی از سناتورهای دموکرات به نام آل فرانکن ضمن انتقاد از این موضوع گفت: آیا مسوولان فیس‌بوک، توئیتر و گوگل از این بابت که پرداخت هزینه این تبلیغات به روبل صورت گرفته، تعجب نکردند؟ چطور ممکن است که آنها متوجه نشده‌اند که بوی خوبی از این ماجرا نمی‌آید؟
نکته جالب اینجاست که نمایندگان هر دو حزب آمریکا، یعنی نمایندگان حزب دموکرات و جمهوریخواه در این نکته اتفاق نظر داشتند که چنین چیزی هرگز نباید تکرار شود‌. مسوولان امور حقوقی فیس‌بوک، توئیتر و گوگل در اظهارات خود در برابر کنگره مدعی شدند که کنترل همه پست‌ها و تبلیغاتی که از سراسر جهان روی این شبکه‌ها منتشر می‌شود، امر چندان ساده‌ای نیست‌. آن‌ها تاکید کردند که تشخیص کامنت‌های بی‌ضرر از تبلیغات هدفمند کار بسیار دشواری است‌. توضیحی که نتوانست بسیاری از نمایندگان را قانع کند‌.
به‌عنوان نمونه، دایانا فاین‌استاین، سناتور دموکرات در واکنش به این اظهارات گفت: مسوولیت کنترل با شماست‌. شما این پلتفرم‌ها را ایجاد کردید‌ و اکنون این پلتفرم‌ها مورد سوءاستفاده واقع شده‌اند‌. اگر شما در راستای جلوگیری از این سوءاستفاده اقدامی نکنید، ما دست به کار خواهیم شد‌. مسوولان فیس‌بوک و توئیتر و از جمله مسوول امور حقوقی فیس‌بوک در واکنش به اظهارات نمایندگان کنگره گفت: ما تلاش‌های خود را در حوزه امنیت تکنیکی دوبرابر خواهیم کرد‌. کنترل بر تبلیغات را افزایش خواهیم داد و از کسانی که مایل به انتشار تبلیغات هستند، اطلاعات بیشتری طلب می‌کنیم‌. افزون بر این، قرار است هر کاربر فیس‌بوک پس از این بتواند اطلاعات بیشتری درباره تبلیغات منتشر شده کسب کند‌. مثلا بتواند ببیند که این تبلیغ توسط چه کسی و با صرف چه هزینه‌ای منتشر شده است‌.
پای شش مقام روسیه در حمله سایبری
روزنامه وال‌استریت ژورنال پنجشنبه گذشته در گزارشی از جمع‌آوری مدارک کافی علیه شش نفر از مقام‌های دولتی روسیه که در هک سامانه اینترنتی کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در ماه‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نهم نوامبر سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده دست داشتند، خبر داد‌.
این روزنامه از قول منابع آشنا با روند تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نوشت ماموران فدرال و دادستان‌های واشنگتن، فیلادلفیا، پترزبورگ و سان‌فرانسیسکو با تحقیقات در مورد حمله سایبری به کمیته ملی حزب دموکرات همکاری کرده و پرونده را سال آینده به دادگاه ارجاع خواهند کرد‌. به نوشته وال‌استریت ژورنال، با شناسایی هکرهای ارتش و دستگاه اطلاعاتی روسیه، که در عملیات نفوذ به کامپیوترهای کمیته ملی حزب دموکرات دست داشتند و اعلام جرم علیه آنها، آمریکا قادر خواهد بود انجام سفر را برای آنها دشوار کنند اما امکان بازداشت و حبس آنها محتمل به نظر نمی‌رسد‌. واشنگتن و نهادهای مربوطه هنوز در مورد گزارش این روزنامه معتبر آمریکایی اظهارنظر نکرده‌اند‌. این در حالی است که روز شنبه‌، یک هیات دادرسی فدرال، نخستین اتهامات در تحقیقات مرتبط با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را برای پیگیری قضایی تایید کرد‌.
غیرفعال شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر
گرچه مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در توئیتر موضوعی موقتی بود ولی جنجالی و خبرساز شد‌. مسوولان توئیتر با انتشار توضیحی از بابت مسدود شدن حساب کاربری رییس‌جمهور آمریکا پوزش خواسته‌اند‌.
آن دسته از کاربران توئیتر که خواستار دیدن صفحه ترامپ در این شبکه اجتماعی بودند، با این پیام روبه‌رو شدند که چنین صفحه‌ای وجود ندارد‌. اندکی پس از آن، حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر مجددا در دسترس همگان قرار گرفت‌. مسوولان توئیتر علت مسدود شدن صفحه ترامپ در این شبکه اجتماعی را غیرفعال شدن تصادفی و غیرعمدی حساب کاربری او اعلام کرده و آن را ناشی از خطای فردی یکی از همکاران توئیتر دانستند‌.
۱۱ دقیقه خبرساز
حساب کاربری ترامپ برای مدت ۱۱ دقیقه از دسترس خارج بود‌. مسوولان توئیتر اعلام کردند که پس از متوجه شدن این خطا، مجددا حساب کاربری رییس‌جمهور آمریکا فعال شده است‌. در توضیح کتبی توئیتر درباره مسدود شدن موقت حساب کاربری ترامپ آمده است: ما موضوع را پیگیری خواهیم کرد و همه اقدامات لازمه را انجام خواهیم داد تا چنین چیزی تکرار نشود‌.
هیچ سیاستمدار دیگری را نمی‌توان یافت که مثل ترامپ در شبکه‌های اجتماعی چنین فعال باشد‌. ترامپ در برخی از روزها چندین‌بار با استفاده از توئیتر و با لحنی تند به مخالفان خود می‌تازد و رسانه‌های مخالف خود را به باد انتقاد می‌گیرد‌. ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی نیز از توئیتر برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات انتخاباتی خود فراوان بهره گرفته بود‌. خود ترامپ درباره توئیتر گفته است که این بهترین افزار برای آن است که او پیام‌هایش‌ را بدون فیلتر منتشر کند‌. در حال حاضر حدود ۴۲ میلیون نفر صفحه توئیتری دونالد ترامپ را دنبال می‌کنند‌.