نشست ویژه مدیران ارشد صنعت پتروشیمی برگزار شد؛

گروه انرژی- عربستان سعودی در دوره سقوط آزاد قیمت طلای سیاه برای در امان ماندن اقتصادی خود از گزند نوسان قیمت نفت یک تصمیم بزرگ گرفته و سعودی‌ها قصد دارند برای مدیریت بحران آتی کاهش قیمت نفت، صنایع پتروشیمی و پلیمری خود را توسعه دهند. بر این اساس سابیک عربستان به عنوان مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری حدود 92 میلیارد دلاری را در دستور کار قرار دارد و قصد دارد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را از 72 میلیون تن فعلی به بالغ بر 130 میلیون تن تا سال 2030 افزایش دهد. همزمان با تصمیم بزرگ عربستان در توسعه صنایع پتروشیمی، بیست‌و‌نهمین اجلاس مدیران عامل تمامی شرکت‌های صنعت پتروشیمی ایران با حضور مسوولان ارشد دولت و تعدادی از روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی این صنعت کارآفرین پنجشنبه هفته گذشته در مشهد برگزار شد تا همسو با اجرای سیاست‌های جدید عربستان در توسعه صنعت پتروشیمی سناریوی جدیدی هم برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران تعریف و اجرایی کنند. به گزارش خبرنگار اعزامی «جهان‌صنعت» به مشهد، احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه هم‌اکنون ایران از تمامی مزیت‌های لازم و کافی برای توسعه صنعت پتروشیمی برخوردار بوده و با هماهنگی بیشتر بخش‌خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نماینده حاکمیت و دولت باید از شرایط پسابرجام برای توسعه این صنعت کارآفرین در کشور استفاده کرد، تصریح کرد: توسعه صنعت پتروشیمی به امنیت سرمایه‌گذاری و سودآوری نیاز دارد اما در طول چند سال گذشته مشکلات و موانع متعددی را پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی قرار داده‌اند.
وی با اشاره به اختلاف قیمت خوراک اتان در ایران و آمریکا یادآور شد: مهم‌ترین پرسشی که درباره تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی در ایران وجود دارد، آن است که قیمت گاز پتروشیمی‌ها را با قیمت فروش گاز در کشورهایی مانند هلند و انگلیس مقایسه می‌کنند که اصلا تولیدکننده گاز نیستند.
مهدوی با اشاره به حل و فصل مشکلات صادرات پتروشیمی ایران به چین، یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی توسعه صنعت را نبود یک نهاد مستقل رگولاتوری اعلام و تصریح کرد: 9 سال از خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی می‌گذرد اما هنوز یک نهاد رگولاتوری در این صنعت نداریم و علت آن هم مخالفت‌های دولت با شکل‌گیری یک رگولاتوری مستقل است. مهدوی همچنین از گفت‌وگو و توافق با معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور برای شکل‌گیری اولین کمیسیون مشترک حل اختلاف صنعت پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است این کمیسیون با هدف رفع چالش‌های پیش روی صنعت پتروشیمی با حضور نماینده دولت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی آغاز به کار کند.
معاون جهانگیری: پتروشیمی صنعت اول است


رضا ویسه هم در بیست‌ونهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی، این صنعت را به‌دلیل شرایط منحصربه‌فرد خود صنعت نخست کشور دانست و اظهار کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام‌فروشی است که برای تحقق این موضوع باید صنعت پتروشیمی توسعه یابد و از خام‌فروشی جلوگیری شود. وی با اشاره به اینکه امروز باید از محصولات نفت و گاز استفاده بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور شود، افزود: با واگذاری بخش اعظم صنعت پتروشیمی به بخش خصوصی، رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت کاهش یافت. معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین بخش صادرات کشور از سوی صنعت پتروشیمی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: باید سرعت توسعه این صنعت شتاب بیشتری گیرد و توسعه آینده کشور برمبنای اقتصاد مقاومتی این است که با توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی، نفت و گازی برای خام‌فروشی نداشته باشیم و تمام تولیدات ما از این صنعت جذب شود. وی با تاکید بر لزوم همکاری شرکت‌های پتروشیمی در کنار یکدیگر گفت: شرکت‌های تولیدی با همکاری و تعامل می‌توانند بازار جهانی این صنعت را در دست گیرند. معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری 60 میلیارد دلاری در برنامه ششم در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند 60 تا 70 میلیارد دلار در سال درآمدزایی برای کشور داشته باشد. ویسه با اشاره به واضح بودن اهمیت بالای صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور برای مسوولان اجرایی افزود: نمی‌توان حتی لحظه‌ای به این صنعت فکر نکرد بنابراین حل مشکلات صنعت پتروشیمی در اولویت قرار دارد و مطمئنا حل خواهد شد. وی با بیان این که بخش عمده صادرات غیرنفتی کشور از سوی صنعت پتروشیمی انجام می‌شود، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی با یکپارچه‌سازی می‌توانند بازارهای جهانی را تصاحب کنند. معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه تولید در این صنعت نباید تنها به محصولاتی مانند اوره و آمونیاک ختم شود، اظهار کرد: برای افزایش ارزش‌افزوده باید به سمت توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش حرکت کرد و در این راه مراکز پژوهش و تحقیق و توسعه نقش بسزایی دارند و برای کسب فناوری‌های نو و انتقال آن میان شرکت‌ها باید تلاش کرد.
توافق ایران- ترکیه بر سر تعرفه‌ها
به گزارش «جهان‌صنعت»، در طول چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی شرکت‌های پتروشیمی ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری بالا رفتن غیرعادی تعرفه محصولات پتروشیمی از سوی ترک‌ها بود به طوری که عملا با اعمال تعرفه‌های جدید امکان رقابت ایران با عربستان به عنوان دو رقیب منطقه‌ای صنعت پتروشیمی در بازار ترکیه فراهم نبود. در این بین مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان‌صنعت» از توافق جدید وزارت صنعت ایران و گمرک ترکیه برای کاهش تعرفه محصولات صادراتی پتروشیمی به این کشور همسایه خبر داد و گفت: بر اساس توافق جدید تعرفه تمامی محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به ترکیه تقریبا به نصف کاهش می‌یابد. قائم مقام وزیر نفت با اعلام اینکه به طور متوسط تعرفه محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه از شش به حدود 5/3 درصد کاهش می‌یابد ضمن آنکه تغییراتی هم در لیست تعرفه‌ها به وجود می‌آید تا عملا زمینه افزایش صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران به ترکیه فراهم شود.
رکورد صادرات پتروشیمی شکسته شد
علی محمد بساق‌زاده هم در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال 96 تاکنون 31 میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع‌های کشور تولید شده است، گفت: هفت ماه نخست امسال 10 میلیون تن محصول پتروشیمی برای تامین نیاز داخلی اختصاص یافته است. وی افزود: این رقم رشدی 14 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بساق‌زاده تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 13 میلیون تن مواد پایه و شیمیایی، 2/3 تن شیمیایی، 9/1 میلیون تن آروماتیک و 9 میلیون تن خوراک و سوخت تولید شده است. وی با اشاره به اینکه امسال افزایش تولید 9 درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده‌ایم، گفت: از این میزان، 13 درصد در منطقه ماهشهر، دو درصد در منطقه عسلویه و 16 درصد در سایر مناطق افزایش تولید داشته‌ایم.
دوره رقابت تمام شده است
عادل نژادسلیم هم در حاشیه این نشست با اشاره به چشم‌انداز صنعت پتروشیمی ایران تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: در این چشم‌انداز، مجموع ظرفیت تولید طرح‌های مصوب صنعت پتروشیمی به ارزش ۵۵ میلیارد دلار، ۶۰ میلیون تن است که با تحقق این هدف، ایران به رتبه نخست تولید محصولات پتروشیمی در منطقه دست می‌یابد. وی درباره رقبای صنعت پتروشیمی ایران در منطقه افزود: عربستان با ۷۶ میلیون تن ظرفیت فعال، ۵۳ طرح و ۹۱ میلیارددلار سرمایه‌گذاری، امارات با چهار میلیون تن ظرفیت فعال، ۱۵ طرح و ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و قطر با 3/8 میلیون تن ظرفیت فعال، ۱۷ طرح و ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از رقبای ایران هستند که این ارقام نشان می‌دهد عربستان رقیب قوی صنعت پتروشیمی کشور است.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج‌فارس) با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه رقابتی است، ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی ایران نیازمند جذب سرمایه خارجی است. نژادسلیم، ثبات قوانین، وجود قوانین حمایتی، چشم‌انداز مشخص همراه با برنامه اجرایی، معقول بودن ریسک‌های نظام‌مند و جذابیت ذاتی سرمایه‌گذاری را از نکات قابل توجه در جذب سرمایه عنوان کرد. وی با اشاره به نقش حاکمیتی و تقویت رگولاتوری افزود: توجه به منافع ملی، همسو کردن برنامه‌ها با برنامه کلان دولت، شفافیت، استفاده از بهترین فناوری‌ها و حذف نگاه یارانه‌ای و سود مقطعی از وظایف بنگاه‌ها در انجام سرمایه‌گذاری در صنعت است.
تولید پتروشیمی عربستان 2 برابر می‌شود
مرتضی عزیزی با اعلام اینکه با این قیمت خوراک، آیا سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون نه تنها قیمت خوراک بلکه هزینه نیروی انسانی، فاینانس و درمجموع هزینه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به مراتب بالاتر از کشورهای منطقه است.
در دوران سقوط قیمت نفت، عربستان سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت پتروشیمی را در دستور کار قرار داد. عزیزی با یادآوری اینکه بر اساس اهداف چشم‌انداز قرار بود تا سال 1400 ایران با پیشی گرفتن از عربستان به بزرگ‌ترین تولید‌کننده پتروشیمی در سطح خاورمیانه تبدیل شود، یادآور شد: در شرایط فعلی در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز در کنار سواحل گسترده و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف از بزرگ‌ترین مزیت‌های توسعه صنعت پتروشیمی در ایران به شمار می‌رود. این مقام مسوول با بیان اینکه هم‌اکنون عربستان و قطر برخلاف ایران از مزیت در اختیار داشتن سبد خوراک متنوع محروم هستند، افزود: همچنین روسیه هم با وجود در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز، برخلاف ایران امکان دسترسی و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف را ندارد. مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان با اعلام اینکه سابیک عربستان قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌های جدید به چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی جهان تبدیل شود، تاکید کرد: عربستان برای دستیابی به این هدف بزرگ علاوه بر درنظر گرفتن هزینه پایین قیمت خوراک، مشارکت خارجی، توسعه زنجیره پایین‌دستی و تخصیص وام‌های کم‌بهره را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به برنامه عربستان برای انجام 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در صنعت پتروشیمی تا سال 20130 خاطرنشان کرد: سابیک قصد دارد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را از 72 میلیون تن فعلی به بیش از 130 میلیون تن افزایش دهد.