37 درصد کل معاملات در 3 منطقه انجام می‌شود؛

گروه مسکن - گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن تهران در مهرماه سال‌جاری نشان می‌دهد که مناطق 2،4 و 5 بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند؛ این سه منطقه با بیش از 6/37 درصد از کل معاملات، مثلث پرفروش شهر تهران را تشکیل می‌دهند‌. خانه‌های این مناطق از نظر قیمت در بازه چهار میلیون و 900 تا هفت میلیون تومان به ازای هر متر مربع قرار می‌گیرند‌. حجم معاملات این سه منطقه به تنهایی از هفت منطقه دارای تعداد معاملات متوسط 1/1 درصد بیشتر و 6/11 درصد بیشتر از ۱۲ منطقه کم‌معامله پایتخت است‌.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت متوسط، وضعیت دسترسی‌ها و آب و هوای این مناطق عامل اصلی استقبال متقاضیان است‌. براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت در منطقه 2، هفت میلیون و 88 هزار تومان، منطقه 4، چهار میلیون و 914 هزار تومان و منطقه 5 تهران پنج میلیون و 437 هزار تومان است‌. در مهرماه سال ۱۳۹۶ منطقه ۵ با سهم 9/16 درصدی از کل معاملات شهر تهران، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است‌. همچنین مناطق ۴ و۲ به ترتیب با سهم‌های 9/10 و 8/9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند‌. در مجموع ۷۴ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه‌ شهر (به ترتیب بیشترین فراونی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۱، ۱۰، ۷، ۳ و۱۵) بوده و ۱۲ منطقه‌ باقی‌مانده ۲۶ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند‌. بازار مسکن شهر تهران در شش ماهه نخست سال‌جاری تا حدودی نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است‌.
از یک سو سرمایه‌گذاری در بافت‌های متراکم و پرجمعیت بیشتر شده و از سوی دیگر تعداد معاملات خرید واحدهای کمتر از ۸۰ متر افزایش یافته است‌. همچنین تقاضا برای دریافت وام مسکن نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری را نشان می‌دهد‌.
در مجموع در هفت‌ماهه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹۹ هزار واحد رسیده که در قیاس با هفت‌ماهه اول سال ۱۳۹۵، 3/6 درصد رشد دارد‌. همچنین در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که این نیز رشد 5/6 درصدی دارد‌.


پیش از این معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با حجم معاملات مسکن کشور گفته بود: کاهش معاملات مسکن در یک ماه نسبت به ماه قبل، نشان‌دهنده بازگشت به دوره رکود نیست و باید حجم معاملات را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن سنجید‌.
حامد مظاهریان با بیان اینکه بازار مسکن همچنان روند رو به بهبودی را در پیش دارد، گفته بود: کاهش حجم معاملات یک ماهه نسبت به ماه قبل از آن نشانه بازگشت به دوره رکود نیست‌. او معتقد است: نکته مهم آن است که معیار اصلی برای تعیین وضعیت بازار مسکن مقایسه نقطه به نقطه حجم معاملات است؛ به این معنا که برای دست یافتن به این موضوع که آیا بازار مسکن در مسیر رونق به سر می‌برد یا رکود. بنابراین باید به جای مقایسه تعداد معاملات مسکن در یک ماهه نسبت به ماه قبل از آن، حجم معاملات واحدهای مسکونی هر ماه نسبت به ماه سال گذشته سنجیده شود‌.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به مقایسه نقطه به نقطه معاملات شهریورماه اشاره کرده و گفته بود: این مقایسه نشان می‌دهد که حجم آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در پایتخت معادل 2/9 درصد در ماه پایانی فصل تابستان نسبت به شهریورماه سال گذشته رشد داشته است‌.
از سوی دیگر یکی از پایه‌های اصلی برای ردیابی روند بازار مسکن، سنجش دوره‌های شش‌ماهه سال‌جاری و سال گذشته است‌. در این بخش نیز شاهد رشد 8/2درصدی حجم معاملات مسکن و 2/6 درصدی قیمت مسکن در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته هستیم‌.
مظاهریان تاکید کرده بود: دو مقایسه‌ای که امکان خطای آماری در آنها کمتر از گزارش ماهانه است نشان‌دهنده وضعیت پیش رونق در بازار مسکن است‌. ضمن آنکه مجموعه عوامل بیرونی و درونی اثرگذار بر روند بازار مسکن شاهدی بر شکل‌گیری رونق تدریجی در بازار مسکن تا پایان سال‌جاری است‌.
وی درعین حال با اشاره به روند قیمتی مسکن تا پایان سال‌جاری گفته بود: در حوزه قیمتی نیز پیش‌بینی رشد ملایم قیمت‌ها در محدوده نرخ تورم عمومی کشور می‌شود‌. به این ترتیب رشد ملایم قیمت‌ها بدون جهش، امکان فعالیت‌های سفته‌بازانه از بازار را کاهش می‌دهد و خریداران واقعی فرصت پیدا می‌کنند با استفاده از اهرم تسهیلاتی، قدرت خرید خود را افزایش دهند و به راحتی در بازار مسکن حضور پیدا کنند‌.